handdator

Visa fullständig version : Film -> Canvastryck


PowPow
2009-03-22, 16:25
Vad tror ni om att ta en screenshot på ett filmklipp och skicka in för tryckning på canvas?

När jag bara kolla på screenshotsen på datorn så tycker jag det ser bra ut.
Är det något man bör tänka på och göra med bilden?

Upplöning 1920x1080, hur stort kan man få det måntro?

MasterChief
2009-03-22, 16:35
Det är snarare dpi som du måste ta hänsyn till. I tryck vill man gärna ha upp mot 300 och för webben ligger bilderna på 72.

Det går att trixa med bilden i PS så att du får bättre resultat men det finns gränser för hur mycket man kan "fuska". Dock så underlättar det att du ska trycka den på canvas eftersom det minskar kravet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dpi

MasterChief
2009-03-22, 16:39
På crimson kan man ladda upp bilderna så får man direkt (innan man skickar iväg den) en bedömning av kvaliten för olika storlekar. Vill du inte skicka iväg den så är det bara att klicka ner fönstret.

Jag har inte så mycket erfarenhet av canvas så jag vågar inte uttala mig hur långt du kan gå. Det är ju mer som avgörs (utöver upplösning och dpi) såsom typ av motiv, kvalitet osv.

PowPow
2009-03-22, 16:41
Det är snarare dpi som du måste ta hänsyn till. I tryck vill man gärna ha upp mot 300 och för webben ligger bilderna på 72.

Det går att trixa med bilden i PS så att du får bättre resultat men det finns gränser för hur mycket man kan "fuska". Dock så underlättar det att du ska trycka den på canvas eftersom det minskar kravet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dpi

Hade för mig att det vr något med DPI. När jag bara tog in filen i PS och sparade den så blev det 72dpi i alla fall. Fast då var det i 720p. Ska ta från 1080p sen, vet inte om det blir skillnad? Edit: Det blir det väl inte. Men högre upplösning måste väl ändå vara att föredra, även om dpi är detsamma.

Jag har ingen direkt koll på hur man kan förbättra bilder och så.

Ska försöka anlita google lite.

MasterChief
2009-03-22, 16:46
Hade för mig att det vr något med DPI. När jag bara tog in filen i PS och sparade den så blev det 72dpi i alla fall. Fast då var det i 720p. Ska ta från 1080p sen, vet inte om det blir skillnad? Edit: Det blir det väl inte. Men högre upplösning måste väl ändå vara att föredra, även om dpi är detsamma.

Jag har ingen direkt koll på hur man kan förbättra bilder och så.

Ska försöka anlita google lite.

Jag kanske kanske skriva ner en kort "guide" som jag lärt mig av Scott Kelby (PS-guru) senare (om ingen annan hinner före).

PowPow
2009-03-22, 16:54
Jag kanske kanske skriva ner en kort "guide" som jag lärt mig av Scott Kelby (PS-guru) senare (om ingen annan hinner före).

Gör gärna det om du orkar.

Jag testade lägga in vnlig screenshot som är helt obearbetad (från 720p) och betyget på crimson blev "Gör inte denna" :D

hahavaffan
2009-03-22, 17:22
Jag kanske kanske skriva ner en kort "guide" som jag lärt mig av Scott Kelby (PS-guru) senare (om ingen annan hinner före).Har två av hans böcker, dom är jävligt nice :thumbup:

MasterChief
2009-03-22, 17:26
* Välj Bild/Bildstorlek

* Skriv in de dimensioner du vill ha i cm (räcker med en dimension eftersom de är länkade proportionerligt)

* Justera upplösningen uppåt (dpi) till 300. Klicka inte på OK än

* Välj algoritmen "Bikupisk skarpare" i rullgardinen längst ner (strunta i vad som står som rekommendation)

* Klicka OK

Ok, denna typ av interpolering är ajabaja enligt normen. Men tydligen funkar det rätt bra och Scott Kelby som skriver om denna metod i sin bok "photoshop för digitalfotografer" är chefredaktör för "Photoshop User", Ordförande i "National Association of Photoshops Professionals", författare av 26 böcker om PS osv. och han rekommenderar denna metod för förstoringar som ska gå i tryck.

Ditt problem är att en print screen av en film ofta är skit. Det går inte att jämföra med en vettig kamera och därmed finns det gränser för hur mycket du kan fixa till bilden. Men du ska köra canvas och det ger mer utrymme för att pressa gränsen lite. Dock skulle jag nog rekommendera lite mindre än lite större. Crimsons "kvalitetsgranskare" går bara efter dpi och storlek på bilden. Så denna justering ovan kommer att göra att du får ok från Crimson även om bilden ser ut som dålig ut i tryck. Om ingen canvasexpert dyker upp i tråden får jag nog rekommendera att du söker dig till Fotosidans forum alternativt ringer Crimson och pratar med dem. Det är ju tyvärr rätt dyrt och kanske lite jobbigt att chansa.

Ok, mitt inlägg är lite scizo, men nu vet du mer i alla fall. :-/

edit: äsch, hittar du en bra frame i en en 1080-film så ska den noga palla med "tavelstorlek".

PowPow
2009-03-22, 17:32
Tack masterchief!

Ska leka lite!

PowPow
2009-03-22, 17:42
Det blev itne så tokigt faktiskt.

Testade lägga på lite filter efter att ha ändrat storleken enligt masterchiefs guide. Typ watercolor och andra noob-filter (för oss som inte kan). Blev faktiskt ganska snyggt, tyckte jag. Även när man zoomade in till 100 %

Och då har jag ändå dragit upp bilden till 7000xnågot pixlar.

MasterChief
2009-03-22, 17:47
Det blev itne så tokigt faktiskt.

Testade lägga på lite filter efter att ha ändrat storleken enligt masterchiefs guide. Typ watercolor och andra noob-filter (för oss som inte kan). Blev faktiskt ganska snyggt, tyckte jag. Även när man zoomade in till 100 %

Och då har jag ändå dragit upp bilden till 7000xnågot pixlar.

Berätta om du vågar skicka den på tryck, och i så fall ta gärna något kort på resultatet.

För övrigt måste ju detta har gjorts förut och rimligtvis borde det finnas en hel del info på nätet. Men leta får du göra :-)

PowPow
2009-03-22, 17:52
Berätta om du vågar skicka den på tryck, och i så fall ta gärna något kort på resultatet.

För övrigt måste ju detta har gjorts förut och rimligtvis borde det finnas en hel del info på nätet. Men leta får du göra :-)

Det ska jag göra.

Kan lägga upp lite bilder jag testat med här också.
Väntar bara på att få hem filmen i 1080p först.

Yes
2009-03-22, 17:54
Du kan ju även prova leka lite med unsharp mask och reduce noise filtrena. Kanske ger något det också.

Morrris
2009-03-22, 18:09
Vad är det för bild du ska ha som tryck?

PowPow
2009-03-22, 18:17
Vad är det för bild du ska ha som tryck?

Något från Cyndi Laupers At Last-konsert.
Vet inte vad än. Här är en bild jag utgått från när jag testat här. Helt oredigerad och från en 720p-sändning. Ska inte ha just denna, men det känns onödigt att frame-jaga innan jag fått tag på filmen i högre upplösning.

http://farm4.static.flickr.com/3649/3376367158_61545acca3_o.jpg

PowPow
2009-03-22, 18:43
Finns det något man bör tänka på i själva skärmdumpningstillfället?
Jag har bara pausat MPC när det sett bra ut, och tryckt save image.

Är olika program olika bra på att ta screen shots?

MasterChief
2009-03-22, 19:15
Har du inget videoredigeringsprogram (Premiere tex) så du kan kolla frame efter frame efter den som har bästa skärpan osv? Att leta efter det i MPC låter som en smådryg process.

tntballe
2009-03-22, 19:22
Finns det något man bör tänka på i själva skärmdumpningstillfället?
Jag har bara pausat MPC när det sett bra ut, och tryckt save image.

Är olika program olika bra på att ta screen shots?

spara i bmp

PowPow
2009-03-23, 18:59
Har du inget videoredigeringsprogram (Premiere tex) så du kan kolla frame efter frame efter den som har bästa skärpan osv? Att leta efter det i MPC låter som en smådryg process.

Jo, Premiere har jag ju. Fast att köra 1080p med en fil på 10Gb i premieres editor klarar inte min dator riktigt. Så det blir nog bara jobbigare. Om det nu inte är kvalitetsskillnad.

Jag ska testa iaf.

spara i bmp

Ja, det blev det automagiskt, så det tog jag.