handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen efter sittande rodd


lingonplockarN
2009-03-22, 14:20
Kön: Man (pojke :D)

Ålder: 15 (93a)

Längd och vikt. ca. 182cm och 80kg


När jag körde sista uppvärmningsetet i sittande rodden så "slet" det till i högra sidan av ryggen och började smärta.

Nu gör det ganska ont när man byter ställning (stånde, sittande) och speciellt när jag ska böja mig framåt, det är nästan omöjligt.

Smärtan ligger i det omringade området:
http://pici.se/pictures/tUkBslWgV.png

(Inte så detaljerad beskrivning men om mer info behövs ställ gärna frågor som jag kan svara på.)

Vad kan ha hänt?

Tacksam för svar.

Martin Löwgren
2009-03-22, 14:30
Med största sannolikhet en liten ruptur (muskelbristning) i de långa ryggsträckarna (erector spinae) alt i stora breda ryggmuskeln (latissimus dorsi).

Mycket vanligt. Finns oxå mycket information om rupturer på Kolo.

Mvh

lingonplockarN
2009-03-22, 14:52
Med största sannolikhet en liten ruptur (muskelbristning) i de långa ryggsträckarna (erector spinae) alt i stora breda ryggmuskeln (latissimus dorsi).

Mycket vanligt. Finns oxå mycket information om rupturer på Kolo.

Mvh


Tack för snabbt svar! Det uppskattas :)


Läste lite om rupturer och om jag förstod det rätt så ska jag ta det lugnt tills det känns bättre och sen börja träna igen med lätta vikter tills det blir bra?

nyrjoh
2009-03-22, 16:23
Enligt min uppfattning är rupturer i erector spina ovanliga. Kan även vara skada på disken. Men råden är det vanliga. Provocera ej smärta. Sitt med bra stöd i ryggen. Ta det lugnt med träningen tills smärtan går tillbaka och tänk på tekniken om du inte gör det redan.
Mvh

lingonplockarN
2009-03-22, 16:57
Enligt min uppfattning är rupturer i erector spina ovanliga. Kan även vara skada på disken. Men råden är det vanliga. Provocera ej smärta. Sitt med bra stöd i ryggen. Ta det lugnt med träningen tills smärtan går tillbaka och tänk på tekniken om du inte gör det redan.
Mvh

Okej, om det skulle vara en skada på disken, vad för sorts skada skulle det kunna vara? Och isåfall är det självläkande eller borde jag uppsöka en naprat eller dylikt? När är läget att uppsöka en sådan?

Vet att detta är svårt att svara på över internet utan att få diagnostisera mig irl men men..


Ryggträning har jag alltid varit försiktig med och försöker alltid ha så bra teknik som möjligt, ryggskador är något jag lärt mig att hålla mig undan ifrån :D Men nu hände ju detta så är lite orolig, vill ju inte ha några bestående men.

nyrjoh
2009-03-22, 17:11
Nej, det läker oftast själv om du undviker det som orsakade skadan från början. Men avvakta du några dagar innan du gör något speciellt.

Martin Löwgren
2009-03-22, 17:13
Enligt min uppfattning är rupturer i erector spina ovanliga. Kan även vara skada på disken. Men råden är det vanliga. Provocera ej smärta. Sitt med bra stöd i ryggen. Ta det lugnt med träningen tills smärtan går tillbaka och tänk på tekniken om du inte gör det redan.
Mvh

Enligt mig den absolut vanligaste (och det baserar jag på erfarenhet samt boken Behandla och förebygg idrottsskador), långt mer vanlig än diskproblem.

Vi snackar inte rupturer där erector spinae utan små små rupturer framförallt i iliocostalis och longissimus.

Mvh

Martin Löwgren
2009-03-22, 17:14
Okej, om det skulle vara en skada på disken, vad för sorts skada skulle det kunna vara? Och isåfall är det självläkande eller borde jag uppsöka en naprat eller dylikt? När är läget att uppsöka en sådan?

Vet att detta är svårt att svara på över internet utan att få diagnostisera mig irl men men..


Ryggträning har jag alltid varit försiktig med och försöker alltid ha så bra teknik som möjligt, ryggskador är något jag lärt mig att hålla mig undan ifrån :D Men nu hände ju detta så är lite orolig, vill ju inte ha några bestående men.

Det kan vara en buktning, en spricka eller ett totalt bråck men du har inga symtom som tyder på detta så du behöver ej oroa dig :thumbup:

Läs på lite om muskelrupturer och träna på som vanligt.

Mvh

lingonplockarN
2009-03-22, 17:31
Okej, tack så mycket för alla svar! :)

nyrjoh
2009-03-22, 20:07
Enligt mig den absolut vanligaste (och det baserar jag på erfarenhet samt boken Behandla och förebygg idrottsskador), långt mer vanlig än diskproblem.

Vi snackar inte rupturer där erector spinae utan små små rupturer framförallt i iliocostalis och longissimus.

Mvh

Jag baserar också mitt svar på erfarenhet och viss forskning. Finns t ex en studie där de bedövat diskarna på personer som sökt vård för akut lokal ryggsmärta och där fick de god bedövning i ca 70% av fallen. Men vi får väl vara överens om att inte vara överens:)

Martin Löwgren
2009-03-22, 20:42
Jag baserar också mitt svar på erfarenhet och viss forskning. Finns t ex en studie där de bedövat diskarna på personer som sökt vård för akut lokal ryggsmärta och där fick de god bedövning i ca 70% av fallen. Men vi får väl vara överens om att inte vara överens:)

Absolut disksmärta är extremt vanligt men likaså små bristningar i de långa ryggsträckarna. Genom att motståndstesta de långa ryggsträckarna får man ett enkelt svar på om det är muskel eller disk.

Mvh

nyrjoh
2009-03-22, 20:50
Och det svar du får på det testet gör att du kan utesluta disken som orsak?

grimfish
2009-03-22, 21:29
Ni låter så säkra på vad det rör sig om och säger att ni grundar det dels på egen erfarenhet. Har ni alltså stor erfarenhet av operationer och i synnerhet obduktioner? ;)

Till trådskaparen skulle jag vilja säga att man sällan kan fastställa någon direkt orsak till varför man får ont i ryggen, även om det som synes finns en del teorier. Aktiv vila och smärtstillande vid behov brukar vara en god start och man kan vänta ett tag med att söka vård.

Martin Löwgren
2009-03-22, 21:55
Och det svar du får på det testet gör att du kan utesluta disken som orsak?

Utesluta en diskskada gör jag aldrig då det alltid finns med som diffdiagnos, men utlöser ett motståndstest av en muskeln ingen smärta alls kan jag stryka ruptur från mina diagnoser med största sannolikhet.

Disksmärta är väldigt lurig och ibland svårdiagnosticerad men det är inte muskulär när det kommer till distenstionsskador.

Mvh

nyrjoh
2009-03-23, 18:15
Ni låter så säkra på vad det rör sig om och säger att ni grundar det dels på egen erfarenhet. Har ni alltså stor erfarenhet av operationer och i synnerhet obduktioner? ;)

Till trådskaparen skulle jag vilja säga att man sällan kan fastställa någon direkt orsak till varför man får ont i ryggen, även om det som synes finns en del teorier. Aktiv vila och smärtstillande vid behov brukar vara en god start och man kan vänta ett tag med att söka vård.

Brukar du diagnosticera dina patienter med obduktion? Och till trådskaparen kan väl sägas att nej går du till en allmänläkare så får du oftast ingen bra diagnos. *kissass*

Martin Löwgren
2009-03-23, 21:20
Brukar du diagnosticera dina patienter med obduktion? Och till trådskaparen kan väl sägas att nej går du till en allmänläkare så får du oftast ingen bra diagnos. *kissass*

:kickass: