handdator

Visa fullständig version : Hur många KCAL och % fördelning?


shabo
2009-03-22, 14:04
Tjenare! Jag väger ca. 83kg så då måste det ju betyda att jag ska ha i mig 83x24 = 1992 kcal för att ligga på + - 0 men det låter VÄLDIGT lite för jag ligger på runt 3300 kcal/dag och tycker inte jag går upp avsevärt i vikt? Och man ska ju ligga på 500-1000 kcal / dag för att öka i vikt, eller? (men vill ju självklart inte bara gå upp i fett utan muskler också)

Sen undrar jag hur procent uppdelningen ska på fett, kolhydrater och protein för "bulk".

Eddie Vedder
2009-03-22, 14:11
Att multiplicera med 24 handlar ju om huruvudia det motsvarar din aktivitetnivå eller ej. Är du mer aktiv än så ska du ju självklart multiplicera med en högre siffra. Och eftersom du uppenbarligen skulle gå ner i vikt på det intaget så anger du en felaktig multipliceringsfaktor.

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

shabo
2009-03-22, 15:20
Att multiplicera med 24 handlar ju om huruvudia det motsvarar din aktivitetnivå eller ej. Är du mer aktiv än så ska du ju självklart multiplicera med en högre siffra. Och eftersom du uppenbarligen skulle gå ner i vikt på det intaget så anger du en felaktig multipliceringsfaktor.

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Jo naturligtvis men tränar 4 dagar i veckan och har nu börjat cykla lite efter varje pass, går en del i jobbet. Jag går inte ner i vikt men ökar itne direkt mycket heller.

shabo
2009-03-22, 16:54
Att multiplicera med 24 handlar ju om huruvudia det motsvarar din aktivitetnivå eller ej. Är du mer aktiv än så ska du ju självklart multiplicera med en högre siffra. Och eftersom du uppenbarligen skulle gå ner i vikt på det intaget så anger du en felaktig multipliceringsfaktor.

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Förövrigt fattade jag inte mycket av det dom skrev på sidan, någon som insatt i detta?

Eddie Vedder
2009-03-22, 18:40
Förövrigt fattade jag inte mycket av det dom skrev på sidan, någon som insatt i detta?

Det är jag som skrivit den.:D

Vad är oklart? Du räknar ut ditt BMR enligt en ekvation, d.v.s din basala ämnesomsättning.

Därefter multiplicerar du med en aktivitetsfaktor som du själv måste uppskatta.

shabo
2009-03-22, 20:31
Det är jag som skrivit den.:D

Vad är oklart? Du räknar ut ditt BMR enligt en ekvation, d.v.s din basala ämnesomsättning.

Därefter multiplicerar du med en aktivitetsfaktor som du själv måste uppskatta.


Läste om allt igen och jag får fram att 2198 kcal för mig är + - 0 och jag ligger på ca. 3300 kcal / dag men går inte upp i vikt men inte ner heller, vaffan är problemet för vad jag läst ska det räcka med 500-1000 kcal för att gå upp i vikt? Och hur ska procent uppdelningen på fett, kolhydrater och protein vara?

Eddie Vedder
2009-03-22, 20:35
Ligger du på ett högre energiintag än du uppskattat att du behöver har du ju förstås uppskattat fel.

Även intaget kan givetvis feluppskattas men förutsätter vi att det är hyfsat korrekt så uppskattar du helt enkelt ditt energibehov fel. Det är väl inte så konstigt?

Ca 1.5-2g protein/kg kroppsvikt är en bra siffra. Kolhydrater och fett kan du sedan ha lite bäst du vill men att gå under 0.5g fett/kg kroppsvikt bör du nog inte göra. Fett och protein är essentiellt, kolhydrater är det inte men är dock en bra energikälla.