handdator

Visa fullständig version : Frukt o grönsaker


Juliet
2009-03-22, 12:57
Har ni alltid ätit frukt o grönt? Jag åt inte mkt frukt o grönt som liten och därför måste jag hela tiden tänka på att äta det nu. Visst äter jag sallad jämt men riktiga grönsaker får jag itne alltid in i kosten varje dag. Jag tycker egentligen inte att nån frukt är skitgod, inte så att jag blir sugen på det. Har ni "lärt" er äta eller har ni alltid gillat det? Vilken är er favorit och äter ni oftast samma frukt/grönsaker eler är ni duktiga på att variera?

Patrick Bateman
2009-03-22, 13:15
Köper en väldigt massa frukt och grönsaker med så mycket färg som möjligt.

Jag ser det inte direkt som dagens höjdpunkter utan ser till att få det uppätet. Om du har svårt att äta grönsaker så är mitt tips att skiva ner dem i en skål samt hälla på någon fettfri dressing du gillar.

Har alltid avskytt grönsaker och frukt som liten, minns när jag brukade smyga med grönsakerna jag fick serverade och kasta på grannens hus istället för att äta dem :hbang:

ceejay
2009-03-22, 13:17
äter aldrig "frukt och grönt" nästan....

Anton Fräs
2009-03-22, 13:30
Det är ju inte nånting man måste äta. Jag äter väl i snitt 500g grönsaker om dagen, nästan alltid broccoli/blomkkål/morötter, för mättnad helt enkelt,

Eddie Vedder
2009-03-22, 13:31
Säkert uppemot 2kg grönsaker om dagen, kanske mer. Frukt äter jag nästan aldrig, bara om det bjuds typ.

King Grub
2009-03-22, 13:34
Grönsaker äter jag varje mål, det kan bli allt från ett halvkilo och uppåt per dag. Frukt samma sak som Eddie, nästan aldrig.

creperiet
2009-03-22, 14:07
Runt 1 kg grönsaker/dag. Både frysta mixar och färska. Ofta kokta i lättsaltat vatten. Man blir ju glad bara av färgerna. Nästan aldrig vattengrönsaker typ gurka/tomat/grönsallad (väldigt dyrt).

Banan ibland.

Juliet
2009-03-22, 14:33
Oj va mkt, hur äter ni grönsakerna då? 2 kg Eddie vedder det är ju massor. Jag äter ju mest husman och då hamnar alltid grönsakerna brevid. Typ riven morot till spaghetti o köttfärsås (förutom den mängd som finns i såsen) eller körsbärstomater till kött o potatis. Jag har ingen fantasi! Jag gör väldigt sällan grytor som innehåller massa grönsaker eller så..

Ganymedes
2009-03-22, 14:35
Grönsaker till varje måltid (kanske 300-400g per dag), frukt blir det någon gång i veckan.

Scratch89
2009-03-22, 15:22
Bara för att vara kontrast; jag äter frukt varje dag, men sällan grönsaker. Det har blivit lite bättre på den fronten dock.

kalajset
2009-03-22, 15:28
Varför äter man uppåt ett-två kg grönsaker per dag? :) Mättnad? Smak? Något annat med?

(Ingen anklagelse, bara en stilla undran).

Fatcan
2009-03-22, 15:35
Är näringsvärdet sämre i frysta grönsaker? Har svårt att tänka mig det men nån kanske vet säkert.

Eddie Vedder
2009-03-22, 15:35
Varför äter man uppåt ett-två kg grönsaker per dag? :) Mättnad? Smak? Något annat med?


Utöver det faktum att grönsaker är nyttigt så beror den väldiga konsumtionen mycket på mättnad, smak och att det är billigt (mycket vitkål och morötter).

Är näringsvärdet sämre i frysta grönsaker? Har svårt att tänka mig det men nån kanske vet säkert.

Nej ofta bättre.

Exhale_
2009-03-22, 15:36
Jag äter grymt mycket grönsaker varje dag mest eftersom det är så jäkla gott. Nu på sistone har det blivit en hel del frukt med. Fruktsallad med keso är ju inte helt fel *cupid*

Icefire
2009-03-22, 17:44
Jag har älskat frukt och grönt sen jag var liten. Mer än godis och sånt. Äter nog 3 frukter och motsvarande minst lika mycket grönsaker per dag. Försöker variera men är dålig på att prova nya saker.

1684_
2009-03-22, 18:00
jämt grönsaker å bär, frukt kanske 1-4st i veckan.

rbn
2009-03-22, 18:17
Den enda frukten jag äter är granatäpple som ger ett härligt tuggmotstånd i gröten.

Annars grönsaker och en drös med bär varje dag, minst 500 gram. Jordgubbar, blåbär, björnbär, hallon, broccoli och brysselkål äts i massor.

Marcüs
2009-03-22, 22:42
Jag har lärt mig att älska frukt och grönt. Ingenting jag föredrog som liten, nu är det ovärderligt.

CVN
2009-03-22, 22:57
Frukt är jag helt galen i, under bulk så kan jag äta en vanlig dag
- 5+ äpplen
- 5+ Sharon
- Några bananer
- Melon

Det enda negativa är att magen blir lite gasig.

Under deff äter jag mycket morötter.

Lellan
2009-03-22, 23:00
Jag har alltid ätit på tok för mkt frukt, så det försöker jag hålla nere. Vi hade massa äppelträd, svartvinbärsbuskar, jordgubbsland, gröna och röda krusbärsbuskar, röda vinbärsbuskar, morotsland, egna tomater och ärtor osv när jag växte upp. Å potatis förståss.

Har alltid gillat att äta och åt jämt frukt, pappa sa att han köpte hem till "apan" (mig..:em:) när han kom hem med bananer och apelsiner.

Bär är helt seriöst det bästa jag vet (se avatar), äter dem helst naturella - tycker att socker förstör friskheten. Lingon och hjortron kan vara gott m socker till i desserter, men jättegoda som de är också.. Ohh, vattnas i munnen här! :D*drool*

Grönsaker äter jag gärna, wokpåsar tycker jag är suveränt då man kan få goda mixer (köper typ euroshopper, coops extra, willys osv). Färsk köper jag främst vitkål och morötter, på sensommaren är färska rödbetor (m god olja, nymald peppar och getost till) oslagbart.. *drool*

Fan, nu blev jag hungrig!

Favoritgrönsak: Broccoli el färska rödbetor.
Favoritfrukt: Päron (om god sort) el vinterapelsiner.
Favoritbär: Omöjligt att välja.. såååå jäkla underbart!

Cerberus
2009-03-23, 08:49
fan ja får börja käka mer grönsaker som er grabbs! :D
har dragit ner på fruktkonsumtion eftersom det verkar va rätt överskattat, rätt gott dock.


nåt ja tycker e sjukt gott o mättande är krossade tomater med valfri proteinkälla i de, gröna bönor o massa olika starka kryddor.

pia
2009-03-23, 08:56
Äter för mycket färska grönsaker och frukt eftersom det blir så otroligt dyrt för mig. Skulle behöva dra ner lite på min konsumtion. Skulle vilja minska frukten och istället äta mer kolhydrater från potatis ris pasta men det är så otroligt gott med frukt. Det jag äter mycket av är salladskål, ruccola, tomat, gurka, paprika, vitkål, morötter, äpplen, apelsiner, ananas, melon. Mängderna är enorma. Alla människor blir chockade när de ser storleken på mina sallader och hur ofta jag äter det. Bär är också gott men det är jag sämre på om det inte är färska bär till rimligt pris eftersom jag måste tina bären om jag ska äta och det skulle jag bara glömma bort och de blir också så vattniga och smaklösa.

morc
2009-03-23, 09:42
Jag är kass på att äta grönsaker, har ni kanske lite tips på vad, hur det tillagas och när man kan äta?

pia
2009-03-23, 09:55
Jag är kass på att äta grönsaker, har ni kanske lite tips på vad, hur det tillagas och när man kan äta?

Jag har en favorit och det är att riva morötter och vitkål, blandar med äppelcidervinäger. Det kan blandas i en back och håller länge i kylskåpet så man slipper riva till varje måltid. Den är faktiskt godare om man låter det dra någon dag. Man kan ha det till allt. Till en måltid eller som mellanmål. Jag tycker det är gott med nötter, frön, ananas, paprika, apelsin, mandarin till och sedan valfri proteinkälla.

fyrkantig_rondell
2009-03-23, 11:48
Jag är kass på att äta grönsaker, har ni kanske lite tips på vad, hur det tillagas och när man kan äta?

Varför inte göra så att du "smyger" ner grönsakerna i den vanliga maten som man gör med småbarn?

Då jag har mina kusinbarn här, som totalvägrar grönsaker, så får man köra med lite knep..

-Ex då man lagar köttfärssås så kan man riva ner morötter eller squash.
-Köttgrytor är ett ypperligt tillfälle att lägga i lite extra grönsaker utan att det märks för mycket.
-Om du äter pannkakor/pättar kan man ha i spenat eller mörötter i smeten..

Ha som mål att lägga till lite grönsaker eller frukt till varje måltid (många bäckar små..) man får ha lite fantasi. :)

KaptenKnäsvag
2009-03-23, 12:00
Äter aldrig frukt, äter grönsaker varje dag

Lellan
2009-03-23, 12:07
Varför inte göra så att du "smyger" ner grönsakerna i den vanliga maten som man gör med småbarn?

Då jag har mina kusinbarn här, som totalvägrar grönsaker, så får man köra med lite knep..

-Ex då man lagar köttfärssås så kan man riva ner morötter eller squash.
-Köttgrytor är ett ypperligt tillfälle att lägga i lite extra grönsaker utan att det märks för mycket.
-Om du äter pannkakor/pättar kan man ha i spenat eller mörötter i smeten..

Ha som mål att lägga till lite grönsaker eller frukt till varje måltid (många bäckar små..) man får ha lite fantasi. :)

+ 1

Min grabb älskar mina pannkakor och de består oftast av mestadels ägg och morötter (solpannkakor), spenat (hulkenpannkakor) eller helt enkelt hallon el bananpannkakor, äppelpannkakor (rivet äpple) osv osv i all oändlinghet (bra om man inte vill ha söt sylt till). Blåbär gillar jag, men inte han. I fläskpannkaka kan man riva i rätt mkt potatis och lök och fortfarande kalla det pannkaka.

Du kanske tom kan kalla broccoli för "små träd" och minimorötter för bäbisar (varför man vill äta bebisar vet jag ej) - funkar på honom.. ;)

I potatismos är det gott med finrivna morötter el finhackad spenat, mosad kokt blomkål el spenat (fast gäller det till barn ska man väl vara lite snål med just spenat).

Sen kan du ju alltid satsa på de näringstätaste grönsakerna, själv köper jag endast "vattengrönsaker" (sallad, tomat, gurka) om jag tycker mig ha råd att lyxa.

130kg finsk sisu
2009-03-23, 12:09
Äter frukt varje dag. 2 kiwi, 1-4 bananer, 0-2 äpplen och nån apelsin/mandarin ibland.
Grönsaker äter jag nog varje dag men det blir mest tomat eller gurka som inte har så bra näringsvärde. jordnötter käkar jag varje dag men de är väl inte grönsaker på riktigt. Men i mina ögon iaf! ;)

Äter även hemlagad jordgubbssylt ofta, men den är så sockrad så det är mer ohälsosamt än hälsosamt.
Dricker även blåbärssoppa varje dag.

stevebc
2009-03-23, 12:31
Äter mer frukt än grönsaker, men det blir ändå en del grönsaker.

Säg 3 frukter om dagen och runt ½ kg grönsaker (då räknar jag in morötter, kål, baljväxter osv här).

machine gun
2009-03-23, 13:08
Säkert uppemot 2kg grönsaker om dagen, kanske mer. Frukt äter jag nästan aldrig, bara om det bjuds typ.

Det där är ju helt bisarra mängder!

Jag ligger nog snarare runt 5-600 g per dag i snitt, då med både frukt och grönsaker inräknat. Räknar dock inte baljväxter, eftersom det är min huvudsakliga proteinkälla :) Min mage skulle inte gilla om jag tryckte i mig 2 kg grönsaker, det är då ett som är säkert.

fyrkantig_rondell
2009-03-23, 13:26
+ 1

Min grabb älskar mina pannkakor och de består oftast av mestadels ägg och morötter (solpannkakor), spenat (hulkenpannkakor) eller helt enkelt hallon el bananpannkakor, äppelpannkakor (rivet äpple) osv osv i all oändlinghet (bra om man inte vill ha söt sylt till). Blåbär gillar jag, men inte han. I fläskpannkaka kan man riva i rätt mkt potatis och lök och fortfarande kalla det pannkaka.

Du kanske tom kan kalla broccoli för "små träd" och minimorötter för bäbisar (varför man vill äta bebisar vet jag ej) - funkar på honom.. ;)

I potatismos är det gott med finrivna morötter el finhackad spenat, mosad kokt blomkål el spenat (fast gäller det till barn ska man väl vara lite snål med just spenat).

Sen kan du ju alltid satsa på de näringstätaste grönsakerna, själv köper jag endast "vattengrönsaker" (sallad, tomat, gurka) om jag tycker mig ha råd att lyxa.

jättebra ide det med bären till pannkakorna. är också enkelt att mixa ihop med lite honung till en egen sylt.

att skaffa sig en bra mixer är för övrigt en bra investering. Då är ett bara att slänga i lite grönsaker, bär och en skvätt jucie och sedan svepa i sig. Går snabbt, är busenkelt och du får lättare i dig mer.

som sagt det finns massor man kan göra :)

Guddi
2009-03-23, 16:15
Det blir några gram spenat varje dag, någon gång i veckan slänger jag ungefär 200-300 g bär i mixern och gör en shake. Annars blir det mest isbergssallad, tomat, paprika och gurka.

I fruktväg är det någon banan i filmjölken då och då...

stridis
2009-03-23, 16:25
Har alltid älskat frukt, Föräldrarna hade förhoppning om att ha det istället för godis men en släkting förstörde det experimentet ganska tidigt dock.

shut teh face
2009-03-23, 16:45
Det äts ibland mest för man "Måste".

Men på sommaren så grillar man grönsaker och det är oftare godare än köttet. ;)Grillade tomater, paprikor, majskolvar är sjukt gott.

brobban
2009-03-23, 16:48
Inte speciellt mycket av endera, jag är lat och snål. Och grönsaker generellt smakar inget vidare i min mun.

spoon
2009-03-23, 18:04
Äter mycket mer frukt än grönsaker. Tycker det är trevligt att ha en fruktskål framme i lägenheten. Oftast blir det väl bananer äpplen apelsiner och vindruvor som finns hemma. Grönsaker är jag ganska dålig på. Jag var vegetarian i 5 år och nu lyxar jag med att äta mycket kött och lite grönsaker istället :)

Under sommaren är en klockren frukost: (Om man har tillgång till shaker)

2dl jordgubbs yougurt
2dl mjölk
massa jordgubbar
jordgubbs protein pulver
1dl havregryn om man vill.

Ja jag gillar jordgubbar :D

Murbräckan
2009-03-23, 18:29
2-3 frukter per dag, ofta "gömda" i gröt eller dylikt. "Späder" i princip all mat med morot, vitkål, squash och dylikt. Älskar älskar grönsaker, bär och frukt! *cupid*

Färska bär istället för sylt, ugnsrostade rotsaker, fyllda paprikor osv osv...

sissa
2009-03-23, 18:59
Frukt varje dag, är sämre på att äta grönsaker. Jag tycker om grönsaker, men glömmer bort det ändå ibland

MasterChief
2009-03-23, 20:25
Är inte "grönsak" en jäkligt förvirrade term egentligen? Ta till exempel "morot". Alla kallar den en grönsak, men samtidigt kallas inte "potatis" en grönsak, utan istället rotfrukt och så vidare :-/

Borde man inte släppa denna term och istället börja prata om de botaniska termerna istället?

mikaelj
2009-03-23, 20:32
Är inte "grönsak" en jäkligt förvirrade term egentligen? Ta till exempel "morot". Alla kallar den en grönsak, men samtidigt kallas inte "potatis" en grönsak, utan istället rotfrukt och så vidare :-/

Borde man inte släppa denna term och istället börja prata om de botaniska termerna istället?

Ibland blir det ett päron och Saint Agur.
Hyfsat ofta rotfrukter (t.ex. rättika), men i praktiken aldrig rotknölar som potatis (fast ibland en morot).
Mycket grönsaker som broccoli, och ibland lite bär som tomat och paprika.

Sverker
2009-03-23, 20:35
1 - 2 frukter varje dag. Äpple, banan, apelsin, päron eller något annat. Frukten är utmärkt mellanmål för att puffa upp blodsockret på eftermiddagen eller innan träningen.

200- 300 g djupfrysta grönsaker som ärtor, paprika, morötter mm.
Kål i alla dess former är inte min grej. Stimlad vitkål med lingonsylt möjligen:D

Eddie Vedder
2009-03-23, 20:36
Borde man inte släppa denna term och istället börja prata om de botaniska termerna istället?

Don't go there!:D

Börjar man gå in på djupet för korrekta botaniska indelningar blir det helt sjukt invecklat för vad som egentligen är bär, ört, lökväxt, stenfrukt, frö m.m.

Knappt en enda produkt med namnet -nöt verkar ju faktiskt vara en nöt rent botaniskt.:Virro

MasterChief
2009-03-23, 20:46
Don't go there!:D

Börjar man gå in på djupet för korrekta botaniska indelningar blir det helt sjukt invecklat för vad som egentligen är bär, ört, lökväxt, stenfrukt, frö m.m.

Knappt en enda produkt med namnet -nöt verkar ju faktiskt vara en nöt rent botaniskt.:Virro

Jo, men samtidigt är det kanske värt att börja sprida de riktiga termerna? Just det här med morot-potatis är ju lite knäppt. Termer som baljväxter och sädesslag är man ju rätt duktig att använda sig av. Ingen skulle ju käka en knäckemacka och utbrista "Aahh..vad det är gott med grönsaker".

Eddie Vedder
2009-03-23, 21:02
Ingen skulle ju käka en knäckemacka och utbrista "Aahh..vad det är gott med grönsaker".

Nej inte vete och råg t.ex. Men majs är ju en spannmålsprodukt som många kategoriserar bland grönsaker t.ex. Och bovete placeras ju ofta in bland cerealier trots att det inte är en cerealie i strikt botanisk mening. Dock brukar den kallas för en semicerialie eftersom alla användningsområden är samma.

mikaelj
2009-03-23, 21:05
Knappt en enda produkt med namnet -nöt verkar ju faktiskt vara en nöt rent botaniskt.

Där gjorde danskarna och engelsmännen rätt med peanöt, medans vi svenskar och polacker med jordnöt resp. orzech ziemny gjorde fel :-)

Christyle
2009-03-23, 22:27
Grönsaker är bäst brukar ät a all typ av green stuff som bönor broccoli gurka

wintersnowdrift
2009-03-24, 09:21
Äter för mycket färska grönsaker och frukt eftersom det blir så otroligt dyrt för mig. Skulle behöva dra ner lite på min konsumtion. Skulle vilja minska frukten och istället äta mer kolhydrater från potatis ris pasta men det är så otroligt gott med frukt.

+1

Fast jag brukar se det som att de pengar jag inte lägger på sprit kan jag lägga på frukt. Men dyrt bilr det. Jag äter lätt 2-3 äpplen, en banan, en apelsin och gärna också plånboksdödaren blodgrape *drool* varje dag. Plus grönsaker till så gott som varje mål. Äter nästan aldrig en macka utan att pimpa den med tomat eller paprika. Jag försöker ändå få så mycket vitaminer och antioxidanter som möjligt för pengarna, och köper därför nästan aldrig gurka eller isbergssallad.

//Kristin