handdator

Visa fullständig version : Problem i Gimp hjälp


stargate
2009-03-22, 11:47
Gimp är ett bildbehandlingrogram som är likt photoshop.

Jag har ett problem. Jagskulle vilja ha en svart-vit bild men så vill jag att tex en stuga i bilden är röd, hur gör jag detta? Om jag klipper ut stugan och gör till ett nytt lager å blir en fortfarande svartvit om jag ändrar det andra lagret till svartvitt, någon som kan det här?

Mitt problem är alltså att allt blir svartvitt när jag vill att stugan ska vara röd.
Tack på förhand!

Arf Pingvin
2009-03-22, 12:01
Duplicera lagret med bilden. Klipp bort allt _utom_ stugan på det översta lagret. Gör det undre lagret svartvitt.

stargate
2009-03-22, 12:06
Duplicera lagret med bilden. Klipp bort allt _utom_ stugan på det översta lagret. Gör det undre lagret svartvitt.

tack så mycket! jag ska prova dett asenare idag. tack igen

Madame
2009-03-22, 13:40
jag skulle lagt en kopia av bilden ovanpå och göra det översta lagret svartvitt, och sen sudda där stugan är (markera kanterna på stugan innan och fjädra markeringen en aning så det blir en fin övergång mellan färg och svartvitt sen när du suddar, annars ser det lite billigt ut imho). Alternativt kan du använda dig av lagermasken.

EDIT: ja det var typ som arf sa, fast tvärtom :smash:

stargate
2009-03-23, 11:49
Duplicera lagret med bilden. Klipp bort allt _utom_ stugan på det översta lagret. Gör det undre lagret svartvitt.

Nu har jag jort precis som du skrev men bägge lagrerna blir fortfarande svartvita. Vad gör jag för fel?

Jag markerar lagret med stugan och tar dedan Läge, Svartvitt

tntballe
2009-03-23, 12:59
Nu har jag jort precis som du skrev men bägge lagrerna blir fortfarande svartvita. Vad gör jag för fel?

Jag markerar lagret med stugan och tar dedan Läge, Svartvitt

När du markerat lagret så ska du välja Lager --> Färger --> Avfärga

stargate
2009-03-23, 13:31
Tack så mycket! Jag gick in på färger och nyans, det gick där också men detta verkar bättre.

Jag var även tvungen att göra lagrerna till Alpha-kanaler (vad det nu är?) för att det skulle fungera, men nu äntligen!

Tack för all hjälp