handdator

Visa fullständig version : En fundering om periodisering, sets och reps


Black Star Abyss
2009-03-21, 20:43
Jag periodiserar i omgångar om 3-4 veckor åt gången. Byter repsantal, övningar, antal träningsdagar och lite sånt där för att inte stagnera. Kör idag med tre olika perioder; 4-6 reps, 8-12 reps, 15-20 reps. Har tänkt lägga till en till 1-3 reps.

Nu till frågan: ska man ändra antalet set också? Jag kör stående 10-12 sets per muskelgrupp och vecka oavsett om jag tränar 4-6 reps eller 15-20 reps. En lågreppar period kan det alltså bli 48 reps på en övning, medan det på samma övning en högrepparvecka kan bli totalt 240 reps på en övning.

Jag tror ni förstår lite vad jag är ute efter. Spelar det totala antalet reps någon roll och isåfall hur? Jag har inga planer på att t.ex. gå till färre set på mina högrepparveckor.

Medusa
2009-03-21, 20:58
Time Under Tension..!

Arf Pingvin
2009-03-21, 20:59
Totala antalet lyfta kilon är en parameter som påverkar muskeltillväxten. Om du kör samma schema men bara drar ner antalet reps och ökar belastningen så kommer du till en punkt där totala volymen är för liten för att musklerna ska stiumuleras till tillväxt men belastningarna ökar. Efter en tids sådant lågreppande kommer du att stagnera trots att belastningarna är höga.

ceejay
2009-03-21, 21:00
tycker man kan köra fler set vid lågrep

Black Star Abyss
2009-03-21, 21:09
Totala antalet lyfta kilon är en parameter som påverkar muskeltillväxten. Om du kör samma schema men bara drar ner antalet reps och ökar belastningen så kommer du till en punkt där totala volymen är för liten för att musklerna ska stiumuleras till tillväxt men belastningarna ökar. Efter en tids sådant lågreppande kommer du att stagnera trots att belastningarna är höga.

Säger du att jag kör för många reps under högrepetitionsfasen? För 12 set (48 reps under lågrepsfasen) på en muskelgrupp kan väl knappast räknas som för liten för att stimulera tillväxt i musklerna?

tycker man kan köra fler set vid lågrep

Fler än 12?

Tycker inte det framgår om ni menar att jag kör för få reps under lågrepsfasen, eller för många reps under högrepsfasen.

pellepedal
2009-03-21, 21:11
Säger du att jag kör för många reps under högrepetitionsfasen? För 12 set (48 reps under lågrepsfasen) på en muskelgrupp kan väl knappast räknas som för liten för att stimulera tillväxt i musklerna?



Fler än 12?

Tycker inte det framgår om ni menar att jag kör för få reps under lågrepsfasen, eller för många reps under högrepsfasen.

Om 12 är mycket eller lite är olika för olika personer bl.a. beroende på hur mycket du kör till failure och hur ofta du kör muskeln.

ceejay
2009-03-21, 21:11
Det jag menar, är att för att komma upp i en anständig volym krävs ju fler set på lågreppare