handdator

Visa fullständig version : Hur mycket Solrosfrön etc. kan man äta?


Lefnart
2009-03-21, 19:53
Hej!

Jo det är så här att jag sedan rätt länge tillbaka försöker äta så naturligt och oprocessat som möjligt. Typ stenålderskost. Nu ska jag höja mitt kcal-intag och söker efter vägar där jag får i mig kcal så billigt som möjligt eftersom jag är student och det är väldigt dyrt att äta så här.

400g solrosfrön kostar runt 13.50 kr och innehåller ca 2300 kcal. Efter att ha sökt igenom lite trådar här så verkar det som att solrosfrön inte är det bästa man kan äta pga för mycket omega-6. Har på senare tid, ca ett år, ätit ca 30-100g om dagen och det har fungerat fint. Men jag undrar nu om man skulle kunna höja sitt intag till ca 200g om dagen för att komma billigt undan.

En dag skulle t ex. kunna se ut som så:

Ägg rått el kokt(8st) 480g
Solrosfrön torkade 200g
Gris kotlett m fettkant 2 mm 300g
Avokado 80g
Olivolja 5g
Broccoli fryst 100g
Morot 200g
Äpple m skal 120g

~2600 kcal, 170g protein, 70g kolhydrater, 180g fett.

En del dagar skulle jag givetvis kunna byta ut en del solrosfrön mot sötmandel, hasselnötter, linfrön, pumpakärnor, valnötter etc. men det är bra mycket dyrare.

Någon som har några synpunkter?

Cheers,

Lelle

Ganymedes
2009-03-21, 20:06
Jag har bara en sak att säga. Omvärdera alternativet "rått eller kokt" på ägg. Finns INGEN fördel att äta råa ägg. Snarare tvärt om, med tanke på sjukdomsrisk. Det är visserligen högre proteininnehåll på ett rått ägg, men kroppen får svårare att ta upp det. Summa summarum är att kroppen får ut mer protein från ett kokt ägg än ett rått ändå.

mikaelj
2009-03-21, 20:12
Solrosfrön och nötter är dåliga fettkällor (omega-6) och proteinkällor (biologiskt värde).