handdator

Visa fullständig version : Hur mycket Solrosfrön etc. kan man äta?


Lefnart
2009-03-21, 19:53
Hej!

Jo det är så här att jag sedan rätt länge tillbaka försöker äta så naturligt och oprocessat som möjligt. Typ stenålderskost. Nu ska jag höja mitt kcal-intag och söker efter vägar där jag får i mig kcal så billigt som möjligt eftersom jag är student och det är väldigt dyrt att äta så här.

400g solrosfrön kostar runt 13.50 kr och innehåller ca 2300 kcal. Efter att ha sökt igenom lite trådar här så verkar det som att solrosfrön inte är det bästa man kan äta pga för mycket omega-6. Har på senare tid, ca ett år, ätit ca 30-100g om dagen och det har fungerat fint. Men jag undrar nu om man skulle kunna höja sitt intag till ca 200g om dagen för att komma billigt undan.

En dag skulle t ex. kunna se ut som så:

Ägg rått el kokt(8st) 480g
Solrosfrön torkade 200g
Gris kotlett m fettkant 2 mm 300g
Avokado 80g
Olivolja 5g
Broccoli fryst 100g
Morot 200g
Äpple m skal 120g

~2600 kcal, 170g protein, 70g kolhydrater, 180g fett.

En del dagar skulle jag givetvis kunna byta ut en del solrosfrön mot sötmandel, hasselnötter, linfrön, pumpakärnor, valnötter etc. men det är bra mycket dyrare.

Någon som har några synpunkter?

Cheers,

Lelle

Ganymedes
2009-03-21, 20:06
Jag har bara en sak att säga. Omvärdera alternativet "rått eller kokt" på ägg. Finns INGEN fördel att äta råa ägg. Snarare tvärt om, med tanke på sjukdomsrisk. Det är visserligen högre proteininnehåll på ett rått ägg, men kroppen får svårare att ta upp det. Summa summarum är att kroppen får ut mer protein från ett kokt ägg än ett rått ändå.

mikaelj
2009-03-21, 20:12
Solrosfrön och nötter är dåliga fettkällor (omega-6) och proteinkällor (biologiskt värde).

Det har säkert fungerat fint hittils, du upptäcker liksom inte en blodpropp/åderförkalkning förrän det är försent... Det tar ganska många år innan man drabbas. Kontrar du med fisk (omega-3) tror jag att du kan undvika effekten, men det blir dyrare och motverkar ditt ursprungssyfte.

Se http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3557796&postcount=414

Eftersom du ändå nästan helt kan räkna bort nötter/frön som proteinkällor hade jag lagt till extra smör motsvarande fettmängden och lite extra ägg.

Lefnart
2009-03-21, 21:06
Jag har bara en sak att säga. Omvärdera alternativet "rått eller kokt" på ägg. Finns INGEN fördel att äta råa ägg. Snarare tvärt om, med tanke på sjukdomsrisk. Det är visserligen högre proteininnehåll på ett rått ägg, men kroppen får svårare att ta upp det. Summa summarum är att kroppen får ut mer protein från ett kokt ägg än ett rått ändå.

Oj då, kopierade bara in från en kalkyl, jag äter aldrig råa ägg :P

Solrosfrön och nötter är dåliga fettkällor (omega-6) och proteinkällor (biologiskt värde).

Det har säkert fungerat fint hittils, du upptäcker liksom inte en blodpropp/åderförkalkning förrän det är försent... Det tar ganska många år innan man drabbas. Kontrar du med fisk (omega-3) tror jag att du kan undvika effekten, men det blir dyrare och motverkar ditt ursprungssyfte.

Se http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3557796&postcount=414

Eftersom du ändå nästan helt kan räkna bort nötter/frön som proteinkällor hade jag lagt till extra smör motsvarande fettmängden och lite extra ägg.

Okidoki, men hur är det med krossade linfrön då? Och lax/makrill/sardiner äter jag ändå rätt mycket så det skulle kanske kunna funka i alla fall. Säg att jag kan äta runt 1kg lax/makrill/sardiner i veckan tror du det skulle räcka för att motverka effekten? Äter också runt 600g avokado i veckan, har det någon positiv effekt?

Smör äter jag inte, men ägg älskar jag så det kan jag lätt äta mer än 8 om dagen.

Tackar för svaren!

King Grub
2009-03-21, 21:14
Krossade linfrön bildar cyanid i kroppen och bör undvikas helt.

Lefnart
2009-03-21, 21:18
Krossade linfrön bildar cyanid i kroppen och bör undvikas helt.

Haha, det var hårda bud minsann! Håller mig ifrån det då :]

Sötmandel och hasselnötter, är det också kasst?

Ganymedes
2009-03-21, 21:25
Krossade linfrön bildar cyanid i kroppen och bör undvikas helt.

I vilka mängder?

mikaelj
2009-03-21, 21:25
Okidoki, men hur är det med krossade linfrön då?

Nä, tvi. Lägg en bit trassel i en hink linolja och se vad som händer.

Den mer politiskt korrekta förklaringen är att ALA ändå inte omvandlas till EPA+DHA i någon betydande utsträckning, och kommer alltså bara att orsaka brännsår och andra hemskheter i dina stackars blodkärl. Se PDF:en av Göran Petersson i mitt tidigare inlägg.

Och lax/makrill/sardiner äter jag ändå rätt mycket så det skulle kanske kunna funka i alla fall. Säg att jag kan äta runt 1kg lax/makrill/sardiner i veckan tror du det skulle räcka för att motverka effekten?

Lax innehåller 1,3g EPA+DHA per 100g (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=871&lang=sv), och solrosfrön innehåller 31g omega-6/100g.

Optimalt förhållande tros vara 2-5x så mycket omega 6 som omega 3. På en vecka skulle du få i dig 13g omega-3 och 420g omega-6...

Äter också runt 600g avokado i veckan, har det någon positiv effekt?

Avokado är bra enbart för att det består till stor del av enkelomättat (och mättat?) -- inga växter är godkända omega-3-källor.

Smör äter jag inte, men ägg älskar jag så det kan jag lätt äta mer än 8 om dagen.

Dåså, ät på!

King Grub
2009-03-21, 21:29
I vilka mängder?

Enligt en expertgrupp inom Europarådet kan ett temporärt maximalt dagligt intag (TMDI) för vätecyanid fastställas till 0,023 mg/kg kroppsvikt/dag. Det bör understrykas att detta maximala dagliga intag är temporärt eftersom det toxikologiska underlaget inte anses vara tillräckligt.

Livsmedelsverket avråder från intag av krossat eller malt linfrö som livsmedel för att tillgodose fettsyrebehov.

Enligt SLV.

Lefnart
2009-03-21, 21:31
Tackar igen!

Låter ju inge roligt det där, ska nog försöka hålla mig undan solrosfrön så mycket jag kan då. Men jag trodde det fanns några nötter som innehåll bra fetter, som t ex valnötter, de kan jag få tag i hyffsat billigt om de duger till nåt.

Tack för att du tar dig tid!

mikaelj
2009-03-21, 21:52
Låter ju inge roligt det där, ska nog försöka hålla mig undan solrosfrön så mycket jag kan då. Men jag trodde det fanns några nötter som innehåll bra fetter, som t ex valnötter, de kan jag få tag i hyffsat billigt om de duger till nåt.

Ptja, biologiskt värde är ju rätt kasst oavsett nöt, och eftersom du inte kan få i dig något omega-3 av dem känns det vettigare att knapra på ost eller så. Olivolja innehåller ganska lite omega-6 (större delen är enkelomättat) om du verkligen avskyr smör.

Du kan ju fortfarande knapra på dem, så länge det inte utgör någon betydande del av ditt energiintag! Svälja kameler och så vidare.

Tack för att du tar dig tid!

Sure! Vad vore väl Kolozzeum utan en enkelspårig kolhydratfobiker? :-)

Lefnart
2009-03-21, 22:01
Ptja, biologiskt värde är ju rätt kasst oavsett nöt, och eftersom du inte kan få i dig något omega-3 av dem känns det vettigare att knapra på ost eller så. Olivolja innehåller ganska lite omega-6 (större delen är enkelomättat) om du verkligen avskyr smör.



Du kan ju fortfarande knapra på dem, så länge det inte utgör någon betydande del av ditt energiintag! Svälja kameler och så vidare.



Sure! Vad vore väl Kolozzeum utan en enkelspårig kolhydratfobiker? :-)

Ah, ok, Olivolja älskar jag också så kör på det då :]

Hehe, kolhydratfobiker gillar jag :] Tusen tack för alla svar, nu har jag en hel del att gå på!

Cheers,

Lelle

Sverker
2009-03-22, 07:30
Nä, tvi. Lägg en bit trassel i en hink linolja och se vad som händer.
Den mer politiskt korrekta förklaringen är att ALA ändå inte omvandlas till EPA+DHA i någon betydande utsträckning, och kommer alltså bara att orsaka brännsår och andra hemskheter i dina stackars blodkärl. Se PDF:en av Göran Petersson i mitt tidigare inlägg.



Är inte detta ett lågvattenmärke.

Varför inte skriva att en kedja av butiker som har bilar som tema har en produkt med linolja som rostskydd. Spruta in linoljan i hålrum och vikningar i plåten. Tillsätt en Starter och vips pollymericerar linoljan under värmeutvekling.

Det skulle vara roligare med seriösa argument mot linfrön och linolja.

Lellan
2009-03-22, 08:43
Haha, det var hårda bud minsann! Håller mig ifrån det då :]

Sötmandel och hasselnötter, är det också kasst?

Den då? Äter en del när jag vill höja upp kcal..? *popcorn*

Eddie Vedder
2009-03-22, 08:49
Den då? Äter en del när jag vill höja upp kcal..? *popcorn*

Väldigt rikt på E-vitamin, bra kalciuminnehåll, vill minnas att zink och magnesiumhalter är bra också. Bra andel enkelomättade fettsyror.

I mina ögon är sötmandel ett av de bättre valen bland nötter/frön/mandlar ur både näringssynpunkt, fettsynpunkt och smaksynpunkt.:thumbup: Inte särskilt dyrt heller jämfört med flera andra exempel i nämnda livsmedelsgrupper.

EDIT: Kollade upp näringsvärdet och visst är det en mycket bra mineralkälla utan tvekan.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=379&lang=sv

mikaelj
2009-03-22, 09:58
Det skulle vara roligare med seriösa argument mot linfrön och linolja.

Meh, du missade meningen precis under.

Är det inte så att fleromättat fett är instabilt och inte särskilt snällt mot kroppen? Linfröolja innehåller enbart (eller nära inpå) fleromättat fett. Om det inte gör någon nytta i form av att bli EPA+DHA, ser jag ingen poäng i att äta det. Eller har jag missat något?

Var det en fågel, eller i alla fall mittemellan?

Sverker
2009-03-22, 11:32
Självklart är linolja ingenting man ska leva på. Knappt användbar till någonting som går att äta.


Men jag tror inte vi ska hänga upp oss allt för mycket på den svaga ombildningen till EPA och DHA. Den ska vara liten. Det behövs inte många mg prostaglandiner varje dag. Styrkan ligger mer i att möta överskottet av linolsyran. Kan vi hålla nere intaget av linolsyra så är behovet av linolensyra många gånger mindre.
Linoljan kan vara värdefull för personer som inte äter fisk eller ägg.

stålballe
2009-03-22, 15:38
Enligt den här studien framstår inte omega-6 som något större problem.

This advisory was undertaken to summarize the current evidence on the consumption of omega-6 PUFAs, particularly LA, and CHD risk. Aggregate data from randomized trials, case-control and cohort studies, and long-term animal feeding experiments indicate that the consumption of at least 5% to 10% of energy from omega-6 PUFAs reduces the risk of CHD relative to lower intakes. The data also suggest that higher intakes appear to be safe and may be even more beneficial (as part of a low–saturated-fat, low-cholesterol diet). In summary, the AHA supports an omega-6 PUFA intake of at least 5% to 10% of energy in the context of other AHA lifestyle and dietary recommendations. To reduce omega-6 PUFA intakes from their current levels would be more likely to increase than to decrease risk for CHD.

http://circ.ahajournals.org/cgi/content/full/119/6/902

mikaelj
2009-03-22, 15:47
Jag har redan tagit upp den studien. I själva verket handlade det om att inte ersätta omega-6 med omega-3, och att de nämner att det är fördelaktigt att äta kolesterolfattig mat gör att de straffar ut sig själva direkt.

stålballe
2009-03-22, 16:00
Jag har redan tagit upp den studien. I själva verket handlade det om att inte ersätta omega-6 med omega-3, och att de nämner att det är fördelaktigt att äta kolesterolfattig mat gör att de straffar ut sig själva direkt.

Har du någon studie som visar det motsatta?

mikaelj
2009-03-22, 16:01
Har du någon studie som visar det motsatta?

Att dietärt kolesterol inte är farligt? Det tänker jag inte leta fram. Bevisbördan ligger på de som tror att det är det.

stålballe
2009-03-22, 16:04
Att dietärt kolesterol inte är farligt? Det tänker jag inte leta fram. Bevisbördan ligger på de som tror att det är det.

Tänkte mest på omega-6

Eddie Vedder
2009-03-22, 16:07
Tänkte mest på omega-6

Berörde bla det här (http://traningslara.se/blogg/om-omega-3-del-2/).

Fjärde referensen beskriver det bäst, hittar du dessutom fullängdaren finns referenser till påståenden som görs i deras studie dessutom.

mikaelj
2009-03-22, 16:07
Tänkte mest på omega-6

Jag fick ta del av lite diskussioner bland de som utförde studien. Förmodligen står det även i hela texten.

Lefnart
2009-03-22, 16:11
Nu kom det mer intressanta grejer här ser jag :]

Hur är det förresten med kokosnötter, både färska och rivna. Kan jag äta mycket sådant? Det är ju tokbilligt och om jag förstått det rätt inte någon nöt egentligen utan släkt med dadeln?

Eddie Vedder
2009-03-22, 16:15
Nu kom det mer intressanta grejer här ser jag :]

Hur är det förresten med kokosnötter, både färska och rivna. Kan jag äta mycket sådant? Det är ju tokbilligt och om jag förstått det rätt inte någon nöt egentligen utan släkt med dadeln?

Kokosfett är intressant. För den med skräck för mättat fett är ju kokosfett ett gift, ingen fettkälla har så stor andel mättade fettsyror vad jag vet. Därför är det så hårt även i rumstemperatur.

Men i länder där kokosfettet utgör en stor andel i kosten förefaller det inte påverka invånarnas hälsa negativt alls. Tvärtom finns en del studier som tyder på positiva hälsoeffekter av kokosfett, framför allt pga av dess innehåll av s.k. MCT-fett.:thumbup:

Sök så finns det trådar om det.

Lefnart
2009-03-22, 16:18
Kokosfett är intressant. För den med skräck för mättat fett är ju kokosfett ett gift, ingen fettkälla har så stor andel mättade fettsyror vad jag vet. Därför är det så hårt även i rumstemperatur.

Men i länder där kokosfettet utgör en stor andel i kosten förefaller det inte påverka invånarnas hälsa negativt alls. Tvärtom finns en del studier som tyder på positiva hälsoeffekter av kokosfett, framför allt pga av dess innehåll av s.k. MCT-fett.:thumbup:

Sök så finns det trådar om det.

Tack för svar Eddie, snabbt som attan gick det också! Intressant, då kommer man kanske billigt undan iallafall.

Japp, ska söka på det!

Lelle

stålballe
2009-03-22, 16:37
Berörde bla det här (http://traningslara.se/blogg/om-omega-3-del-2/).

Fjärde referensen beskriver det bäst, hittar du dessutom fullängdaren finns referenser till påståenden som görs i deras studie dessutom.

Tack Eddie, hittade abstract.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17700650

Eddie Vedder
2009-03-22, 18:36
Tack Eddie, hittade abstract.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17700650

Kom på nu att jag ju t.o.m. startade en tråd om den där studien när den var ny.:smash:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121416

mikaelj
2009-03-22, 18:49
Nu kom det mer intressanta grejer här ser jag :]

Hur är det förresten med kokosnötter, både färska och rivna. Kan jag äta mycket sådant? Det är ju tokbilligt och om jag förstått det rätt inte någon nöt egentligen utan släkt med dadeln?

Kokosfett är billigt och man blir varmt av det. Om du nu bara är ute efter fettet. Laurinsyra är antiinflammatoriskt, och eftersom det är en MCT är det bra för hurm hurm *mummel* (här kommer sverker att banka mig i huvudet eftersom han säger att laurinsyran är 12 kol lång och gränsen för MCT är 10 -- det har att göra med om den kan ta genvägen in i celler utan att passera levern(?)).

Hursom, det är billigt, smaklöst och nyttigt(?) :-))

Sverker
2009-03-22, 20:05
Nej:D


Men skriv MCFA. Medium Chain Fatty Acid . Mellanlånga fettsyror.
MCT är en syntetisk produkt.

Lefnart
2009-03-22, 20:08
Kokosfett är billigt och man blir varmt av det. Om du nu bara är ute efter fettet. Laurinsyra är antiinflammatoriskt, och eftersom det är en MCT är det bra för hurm hurm *mummel* (här kommer sverker att banka mig i huvudet eftersom han säger att laurinsyran är 12 kol lång och gränsen för MCT är 10 -- det har att göra med om den kan ta genvägen in i celler utan att passera levern(?)).

Hursom, det är billigt, smaklöst och nyttigt(?) :-))

Var faktiskt och handlade nyss, och fick även tag i 2kg nötfärs 20% för 29.90 kr/kg!

Det blev:

2kg nötfärs 20%
450g svarta oliver
40 ägg ~2500g totalt
Cocosfett 500g
1 Hel kokosnöt
400g riven kokos

Så i runda slängar över 16000 kcal, för 200kr, inte så illa tycker jag! :]

Värme tycker jag om! Har haft iskalla händer i "flera kg" nu, dags att bli varm!

mikaelj
2009-03-22, 20:08
Nej:D

Men skriv MCFA. Medium Chain Fatty Acid . Mellanlånga fettsyror.
MCT är en syntetisk produkt.

Dvsf. Tack för upplysningen, det hade jag faktiskt inte en aning om. Läser man MCT och kokosfett överallt tror man ju att det är benämningen.

Vad säger du om DAG då? Vad är det bra för? Det skall ju vara ett annat mirakelfett.

mikaelj
2009-03-22, 20:09
450g svarta oliver

Har du läst Äkta Vara av Mats-Eric Nilsson? ;-)

Lefnart
2009-03-22, 20:17
Har du läst Äkta Vara av Mats-Eric Nilsson? ;-)

Nope, gissar att du menar att det är färgade gröna oliver? =/ Men riktiga är ju så dyra! :D

mikaelj
2009-03-22, 20:20
Nope, gissar att du menar att det är färgade gröna oliver? =/ Men riktiga är ju så dyra! :D

Ähh, underskatta inte placeboeffekten!

Sverker
2009-03-22, 20:46
Vad säger du om DAG då? Vad är det bra för? Det skall ju vara ett annat mirakelfett.

DAG, menar du DiAcylGlycerol ?

Jag har ingen uppfattning där. Jag har inte arbetat med det eller läst något om det.
Ett fett bestående av 1-3-diacylglycerol som smakar som fett. Absorberas i tarmen intakt och kommer till levern istället för att snurra runt i blodet i kylimikronerna. Förbränns omgående i levern istället för att förbrännas i kroppen. Det var teorin.

Jag har ingen aning hur det påverkar resten av kroppen.

Lefnart
2009-03-30, 12:02
Bumpar denna istället för att göra en ny tråd.

Jo, nu har jag uppat min äggkonsumtion till ca 10 om dagen. 6 till frukost 2-4 senare på dagen i biffar eller till omelett eller dylikt. Tänkte jag skulle skriva en typisk dag här så får nån lärd man eller kvinna kommentera om det är nåt som bör ändras på.
Vad är det för fettsammansättning i ägg förresten, är det bra med omega 3 i?

Frukost:
6 ägg ca 390g

Lunch:
Röra på:
150g 20% nötfärs
15g Kokosfett
33g ägg
25g oliver
50g spenat
50g broccoli
20g Soltorkade tomater i olivolja

Middag:
200g varmrökt makrillfilé

Diverse:
230g banan
3 Ägg ca 195g

Totalt:
2600 kcal
151g protein
64g kolhydrater
195g fett

Ser ni nåt skumt är det bara att hojta till :]

Cheers,

Lelle

Snorkelfarsan
2009-03-30, 15:25
appropå nötter och fett. Jag konsumerar en del jordnötter samt jordnötssmör.
Jordnötter är goda, proteinrika och har ett lågt GI. Jag vet dock att aminosyreprofilen inte är komplett, detta är dock inget problem då jag äter annan mat under dagen samt tar proteintillskott.
Men hur är det med fetterna? Ser här (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=378&lang=sv) att 100g jordnötter har mest enkelomättade fetter men även en del fleromättade, och hela 11g Omega-6 - är det en dålig fördelning? (för nöten enskilt och i kombination med andra fettkällor)

mikaelj
2009-03-30, 15:40
Men hur är det med fetterna? Ser här (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=378&lang=sv) att 100g jordnötter har mest enkelomättade fetter men även en del fleromättade, och hela 11g Omega-6 - är det en dålig fördelning? (för nöten enskilt och i kombination med andra fettkällor)

Om du försöker hålla 2-5:1 behöver du äta 22-55g omega-3, eller omräknat i sill: 2-5 kg filé.

Det gör ingen, och ett överskott omega-6 leder till mycket arakidonsyra som är bidragande till hjärtkärlsjukdom pga oxiderat kolesterol. Som jag förstått det.

Eller hur var det nu, Sverker?

Normala mängder är naturligtvis OK (och nödvändigt!), men med det normalt normalt extrema övervikten mot omega-6 kan väl inte räknas som normal?

Snorkelfarsan
2009-03-30, 16:16
ska man äta 2-5 gånger så mycket Omega-3 som Omega-6? Var det inte tvärt-om?
Jag äter fet fisk någon gång i veckan och tar förövrigt Omega-3-tillskott varje dag.

mikaelj
2009-03-30, 16:26
ska man äta 2-5 gånger så mycket Omega-3 som Omega-6? Var det inte tvärt-om?
Jag äter fet fisk någon gång i veckan och tar förövrigt Omega-3-tillskott varje dag.

Jo, du har helt rätt. Hjärnsläpp, det där Visste jag ju. Väldigt pinsamt...

Till 11g omega-6 blir det sisådär 2-5g, eller 100-250g sill. En mer rimlig siffra. :-)

Eddie Vedder
2009-03-30, 16:59
Ser här (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=378&lang=sv) att 100g jordnötter har mest enkelomättade fetter men även en del fleromättade, och hela 11g Omega-6 - är det en dålig fördelning? (för nöten enskilt och i kombination med andra fettkällor)

Ja det är en ganska oduglig fettsammansättning. Överhuvudtaget är väl inte jordnötter något topplivsmedel.

Men självfallet kan det ingå regelbunden jordnötskonsumtion i kosten. Du ser ju själv i länken att det även har vissa näringsmässiga fördelar. Allt är inte fett- och proteinkvalité och det kan du ordna upp med övriga livsmedel.

Ett liv helt utan jordnötssmör är ett liv som ej är värt att leva.:D

Sverker
2009-03-30, 18:50
Om du försöker hålla 2-5:1 behöver du äta 22-55g omega-3, eller omräknat i sill: 2-5 kg filé.

Det gör ingen, och ett överskott omega-6 leder till mycket arakidonsyra som är bidragande till hjärtkärlsjukdom pga oxiderat kolesterol. Som jag förstått det.

Eller hur var det nu, Sverker?

Normala mängder är naturligtvis OK (och nödvändigt!), men med det normalt normalt extrema övervikten mot omega-6 kan väl inte räknas som normal?

Vi har ännu inte riktigt rätt ut ifall det är själva kolesterolmolekylen eller ifall det är linolsyran som den släpar runt på som oxideras. Jag tror Eddie är inne på att det är kolesterolmolekylen som förstörs.

Mekanismen med arakidonsyran är skiljd från oxidationen. Arakidonsyran ger prostaglandiner som höjer blodtrycket och som stimulerar blodet att stelna/koagulera.

Snorkelfarsan
2009-03-30, 19:03
Jo, du har helt rätt. Hjärnsläpp, det där Visste jag ju. Väldigt pinsamt...

Till 11g omega-6 blir det sisådär 2-5g, eller 100-250g sill. En mer rimlig siffra. :-)

Det händer även dom bästa ;), tack för svaret!


Ett liv helt utan jordnötssmör är ett liv som ej är värt att leva.:D

Word!

Three pigs
2009-03-30, 21:28
Jävlar vad solrosfrön får mig att skita knäck och frön.

mikaelj
2009-03-30, 23:40
Vi har ännu inte riktigt rätt ut ifall det är själva kolesterolmolekylen eller ifall det är linolsyran som den släpar runt på som oxideras. Jag tror Eddie är inne på att det är kolesterolmolekylen som förstörs.

Själva apolipoproteinet? Hm. Intressant, hursom. Vore kul att veta, om någon med Koll(tm) orkar bry sig tillräckligt.

Mekanismen med arakidonsyran är skiljd från oxidationen. Arakidonsyran ger prostaglandiner som höjer blodtrycket och som stimulerar blodet att stelna/koagulera.

Och ALA förhindrar LA att konverteras till AA, sade vi?

Så det viktigaste för att undvika blodproppar är alltså att välja växtfetter med bra n-6:n-3-förhållande bara för blocka AA-konverteringen, även om själva ALA:t i stort sett är meningslöst.

Har jag förstått rätt?

A.Steinbach
2009-03-31, 00:01
Och ALA förhindrar LA att konverteras till AA, sade vi?

Så det viktigaste för att undvika blodproppar är alltså att välja växtfetter med bra n-6:n-3-förhållande bara för blocka AA-konverteringen, även om själva ALA:t i stort sett är meningslöst.

Har jag förstått rätt?

Ja bättre förhållande mellan ALA och LA kommer att påverka så att mindre AA bildas ifrån LA.

Eddie Vedder
2009-03-31, 04:55
Jag tror Eddie är inne på att det är kolesterolmolekylen som förstörs.


Ja kolesterolet oxiderar. Det utesluter ju dock inte att fleromättade fetssyror gör detsamma, det kan jag mycket väl tänka mig.

Frumpish
2009-04-18, 19:30
Intressant tråd, hittade denna när jag letade efter linfröolja och huruvida det kan klassas som en god fettkälla.

Har inte riktigt förstått allt men summeringen: solrosfrön, krossade linfrön, jordnötter = ajja bajja i stor mängd, för mkt omega6 + cyanid.

Eddie Vedder
2009-04-18, 19:40
Har inte riktigt förstått allt men summeringen: solrosfrön, krossade linfrön, jordnötter = ajja bajja i stor mängd, för mkt omega6 + cyanid.

Cyanid gäller enbart linfrön. Men linfrön är ju enbart magmedicin i stort sett. Åtminstone sålänge man håller sig till okrossade.

Solroskärnorna har som sagt väldigt mycket näring och är i mina ögon ett nyttigt val. Men alla livsmedel har ju inte allt och bara för att fettsammansättningen ofta är ganska taskig i nötter och frön kan de ju ha andra bra egenskaper.