handdator

Visa fullständig version : Rygg pass


IggaN
2009-03-21, 13:54
Tjena,

Jag har styrketränat ett litet tag nu och har märkt att min rygg släpar jämfört med resten av kroppen.

Mitt schema ser ut såhär:

Dag 1: Axlar och mage
Dag 2: Framsida ben, baksida ben och vader
Dag 3: Bröst och triceps
Dag 4: Rygg och triceps
Dag 5: Vila
Dag 6: Schemat om igen

Ryggen släpar jämfört med resten av kroppen. Har svårt att få fram vingarna, speciellt undre.

Ett rygg pass brukar se ut såhär:

3-5 set Latsdrag
3-5 set Stångrodd
3-5 set Sittande rodd
3 set Hyperextensions

Är det något viktigt som jag missar, något jag ska ta bort/lägga till? Jag har det mesta i mitt gym även t-bar, high row osv.

Iggan

Mongar
2009-03-21, 14:03
Ja asså, "rygg pass". Om du passar på ryggträningen så är det klart ryggen släpar efter.

Mongar
2009-03-21, 14:09
Nä men skämt åsido, ser bra ut men se till att utföra övningarna rätt, ihop med skulderbladen osv.
Ifall du inte kör det så kan du ju köra lite marklyft på benpasset, tar rejält på ryggen. I mitt fall blir det varannan vecka.
Sen tar allt sin tid, det får man komma ihåg.

IggaN
2009-03-21, 14:15
Nä men skämt åsido, ser bra ut men se till att utföra övningarna rätt, ihop med skulderbladen osv.
Ifall du inte kör det så kan du ju köra lite marklyft på benpasset, tar rejält på ryggen. I mitt fall blir det varannan vecka.
Sen tar allt sin tid, det får man komma ihåg.

Aa tack så mycket. Har börjat köra övningarna striktare och vet att allt tar sin tid men ville bara veta att allting såg bra ut så jag inte gör fel varje rygg PASS. :D

Damien Thorne
2009-03-21, 16:53
Om det är något man vill prioritera (om det släper jämfört med resten av kroppen), så kan man köra den muskelgruppen 2ggr/vecka.

Testa att köra ditt schema precis som du kör nu, men på dag 1 lägger du till några set rygg efter axlarna.

Då kan du köra 2 set stångrodd och 2 set latsdrag. Kör 8-12-reppare så att du pumpar ordentligt.

Om du tycker att det blir för jobbigt med sammanlagt 4 set rygg så kan du köra 2 set istället.

Eftersom det passet bara är 2 dagar efter ryggpasset så kommer du inte att kunna köra tungt. Men kör istället lite lättare och superstrikt, pumpande, så att du verkligen känner hur du pressar ihop ryggmusklerna.

IggaN
2009-03-21, 17:07
Det ska stå Rygg och biceps inte triceps!

Om det är något man vill prioritera (om det släper jämfört med resten av kroppen), så kan man köra den muskelgruppen 2ggr/vecka.

Testa att köra ditt schema precis som du kör nu, men på dag 1 lägger du till några set rygg efter axlarna.

Då kan du köra 2 set stångrodd och 2 set latsdrag. Kör 8-12-reppare så att du pumpar ordentligt.

Om du tycker att det blir för jobbigt med sammanlagt 4 set rygg så kan du köra 2 set istället.

Eftersom det passet bara är 2 dagar efter ryggpasset så kommer du inte att kunna köra tungt. Men kör istället lite lättare och superstrikt, pumpande, så att du verkligen känner hur du pressar ihop ryggmusklerna.

TACK!

Jag ska fan göra det! Hur är det med marklyft, är det nödvändigt att köra övningen om man vill träna rygg bra? Jag kör utan bälte och tänkte kanske att det är bättre att skippa övningen än att stå och reppa 100kg utan bälte. :D

DSBM
2009-03-21, 17:18
Marklyft är en väldigt bra övning för hela kroppen. När det gäller rygg så tränar marklyft korsryggen väldigt bra och även traps. Bälte är verkligen inte nödvändigt för att köra marklyft, även om det kan underlätta. Jag rekommenderar dig att försöka lära dig den övningen så fort du kan. :)

LillSkalman
2009-03-21, 18:46
Ryggen åsidosatt, du tror inte du tar i för klent pass 3 på triceps om du orkar att pressa på den igen dagen efter? Jag menar så att pressa ur den på bröstpasset som nu och sen eventuellt få mer tid över att fokusera på enbart ryggen pass 4?

Sen som DSBM säger, Marklyft är kungen om du inte redan tränar det. Är helt köttad i ryggen dagen efter mina ryggpass sen jag började med marklyft, och jag kör ganska lätta vikter 3*15.

IggaN
2009-03-21, 19:07
Ryggen åsidosatt, du tror inte du tar i för klent pass 3 på triceps om du orkar att pressa på den igen dagen efter? Jag menar så att pressa ur den på bröstpasset som nu och sen eventuellt få mer tid över att fokusera på enbart ryggen pass 4?

Sen som DSBM säger, Marklyft är kungen om du inte redan tränar det. Är helt köttad i ryggen dagen efter mina ryggpass sen jag började med marklyft, och jag kör ganska lätta vikter 3*15.

Det står fel det ska stå Rygg och biceps. Tränar triceps bara en gång i veckan.

Okej, ska väl testa att köra lite marklyft.

pellepedal
2009-03-21, 19:51
Rygg 2ggr/v.

Ett pass för tjocklek:

-Underhand Pulldowns
-Dbell Rows
-T-Bar Rows
-Deadlifts
-Hammer Rows (några lätta pumpset)


Ett pass för vidd:

-Wide Grip Chins
-Barbell Rows
-Wide Grip Pull-downs
-Standing Rope Pullovers (några lätta pumpset)

Mass-Tech
2009-03-21, 20:01
Att dela upp ryggen i två pass med bredd/tjocklek är bara onödigt. Bättre att köra de fyra "bästa" basövningarna en gång i veckan.

Chins
Marklyft
Skivstångsrodd
Hantelrodd

3-4 set, 6-12 reps.

pellepedal
2009-03-21, 20:03
Att dela upp ryggen i två pass med bredd/tjocklek är bara onödigt. Bättre att köra de fyra "bästa" basövningarna en gång i veckan.

Chins
Marklyft
Skivstångsrodd
Hantelrodd

3-4 set, 6-12 reps.

Det kan funka bra att köra en muskel flera ggr/v som prioritering... Inte hela tiden men under perioder. Om man dessutom delar upp den på tjocklek / vidd så får man lite naurlig variation i vinklar och övningar.