handdator

Visa fullständig version : Proteinfördelning över dagen


Turbonisse
2009-03-21, 07:35
Hejsan!!

Funderar lite kring proteinfördelningen för oss kondistränande.
Jag tränar på morgonen efter frukost och efter passet tillför jag kolhydrat i matform. Ponera att min kropp fodrar 70-80g protein per dag(väger cirkus 67-68kg) hur viktigt är det hur fördelningen av proteinet ser ut under dagen? Kan kosten fokuseras på kolhydrat större delen av dagen för att sedan styras om till en mer proteinrik kost framåt eftermiddagen? Utan bieffekter?


H/David

Scratch89
2009-03-21, 07:42
Så länge du har ett adekvat proteinintag så kommer det inte spela någon roll i det långa loppet, nej. Däremot borde du väl lägga till protein direkt efter träningen; annat finns det bara nackdelar med.

Eddie Vedder
2009-03-21, 07:46
Först och främst känns nog 70-80 gram i minsta laget. Jag tror du bör få i dig mer och det tror jag även du gör. Om du inte ligger på extremt lågt energiintag är det en bedrift att LYCKAS få i sig så lite protein med en blandkost.

En viss utspridning över dagen är sanolikt att föredra. Men du behöver inte överdriva med att larva runt med x antal gram var tredje timme eller så. Tre huvudmåltider där protein ingår i alla, kanske 25 gram här och så råkar det bli 40 gram där etc.:) Så varken extrema varianter varken hit eller dit alltså.

Turbonisse
2009-03-21, 08:11
Mängden var bara ett exempel, sätter i mig 4000kcal/dag i snitt så nog med protein borde jag få i mig :)
Ligger på runt 180g/dag
Tackar!

Turbonisse
2009-03-21, 08:18
Anledningen till min fråga är att mina dagar oftast fodrar att jag är utan mat en del av dagen och iom att jag tränat på morgonen vill jag fokusera på kolhydrat då.
Detta gör sig gällande i att jag måste "äta i kapp" när jag kommer hem, it`s a dirty job hehe
Därav min fråga om protein för det kanske blir lite snålt med protein på förmiddagarna för att kompenseras senare.

Eddie Vedder
2009-03-21, 08:28
Du behöver inte överdriva fördelningen hit och dit. Håll normala måltider liksom. Kolhydratladdning samma dag är inte det primära, återinlagringen efter är precis lika viktig och det är vad du lagrar in efter som används vid nästa pass.

Så tänk inte för mycket på såna där petitesser. Gärna extra protein- och kolhydratrikt efter träning, inte fettfri (ALDRIG fettfritt) men kanske lite fettsnålare än vid övriga tidpunkter. Andra måltider en bra mix av protein/kolhydrater/fett.

King Grub
2009-03-21, 10:25
Är du konditionsidrottare har du inget att vinna på ett intag över 1.7 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn. Allt utöver det oxiderar.

Dessutom innebär en högproteindiet en lägre proteinsyntes för en konditionsidrottare, jämfört med låg- och medelproteindieter.