handdator

Visa fullständig version : Motiverat för mig?


austria
2009-03-21, 06:31
Jag har styrketränat ett par år nu, mer seriöst det sista året. Jag har aldrig tagit något kosttillskott eller liknande direkt efter träning, utan jag har "bara" ätit en ordentlig måltid ca. 30 min efter träning.

Jag vet att kosttillskott m.m. direkt efter träning disskuterats i massa tidigare trådar, men där är det nästan alltid folk som vill lägga på sig massa kilon och som tränar minst en timme på gymmet.

Jag tränar själv "bara" max 35-40 min. ca. 4-5 gånger i veckan. Jag kör dock ordentligt och hårt när jag väl är där.

Frågan är om jag behöver något kosttillskott direkt efter träning om jag bara kör hårt i 35-40 min.? Jag har funderat på att ta en Gainomax recovery 250 ml. direkt efter träningen eftersom jag kännt mig rätt trött och hängig på senare tid, men är det verkligen motiverat om jag bara tränar 35-40 min.?

Är ju en del socker i en sådan, man har ju ingen lust att stoppa i sig massa socker om det inte behövs :)

Sverker
2009-03-21, 07:03
Underskatta inte den dynamiska effekten.

Med 4 - 5 träningar / vecka kör du ofta dagen efter igen. Med fyllda glykogendepåer kan du orka lite till nästa dag.


Det är upp till dig. Jag tror på en dynamisk effekt.

Eddie Vedder
2009-03-21, 07:20
Just Gainomax är väldigt dyrt. Inget fel ur återhämtningssynpunkt men knappast prisvärt jämfört med en vanlig gainer.

Du tränar varken särskilt mycket och det tar inte lång tid tills dess att du äter. Så jag tror definitivt att om du vill testa ett tillskott så nöj dig med en proteindrink. Med en så låg träningsdos som 4-5 pass per vecka som dessutom bara är styrketräning kan du definitivt fylla på med adekvata mängder kolhydrater i måltiderna.

Men en vassleproteindrink direkt efter kanske?:) Exempel på produkter som säkert är bra:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=173
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=131

austria
2009-03-21, 08:04
Just Gainomax är väldigt dyrt. Inget fel ur återhämtningssynpunkt men knappast prisvärt jämfört med en vanlig gainer.

Du tränar varken särskilt mycket och det tar inte lång tid tills dess att du äter. Så jag tror definitivt att om du vill testa ett tillskott så nöj dig med en proteindrink. Med en så låg träningsdos som 4-5 pass per vecka som dessutom bara är styrketräning kan du definitivt fylla på med adekvata mängder kolhydrater i måltiderna.

Men en vassleproteindrink direkt efter kanske?:) Exempel på produkter som säkert är bra:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=173
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=131


Tack för svaret!

Skall nog tilläga att jag även tränar löpträning 35-40 min. 3 gånger i veckan, samt går en timme till jobbet 5 dagar i veckan. Sen brukar det bli innebandy en gång veckan á 60 min. Det är just dom dagarna när det blir 60 min. promenad på morgonen, joggning 40 min på lunchen och sedan styrketräning 40 min efter jobbet som jag kan känna att det blir "lite tungt"

Eddie Vedder
2009-03-21, 08:07
Tack för svaret!

Skall nog tilläga att jag även tränar löpträning 35-40 min. 3 gånger i veckan, samt går en timme till jobbet 5 dagar i veckan. Sen brukar det bli innebandy en gång veckan á 60 min. Det är just dom dagarna när det blir 60 min. promenad på morgonen, joggning 40 min på lunchen och sedan styrketräning 40 min efter jobbet som jag kan känna att det blir "lite tungt"

Eh.. ja det borde du tillägga.;)

Då blir det plötsligt en helt annan sak, plötsligt blev du ju väldigt fysiskt aktiv. I webshoppen finns även maltodextrin, Fairing Fast Carbs. Det kan du blanda med proteinpulvret och få till en gainer.:thumbup:

austria
2009-03-21, 08:49
Eh.. ja det borde du tillägga.;)

Då blir det plötsligt en helt annan sak, plötsligt blev du ju väldigt fysiskt aktiv. I webshoppen finns även maltodextrin, Fairing Fast Carbs. Det kan du blanda med proteinpulvret och få till en gainer.:thumbup:

Tackar!