handdator

Visa fullständig version : biceps å triceps


kapten-lars
2003-07-30, 20:22
vilken av dessa muskler är ni starkast i? själv är jag starkare i triceps, måste få reda på om jag är onormal...

Allan
2003-07-30, 20:29
Får jag då fråga - hur mäter du den styrkan? Du kan ju knappast köra curl med trissarna eller smalbänk med biceps?


allan

Laan
2003-07-30, 20:31
När jag tänker efter så kommer jag inte fram till något direkt svar.. det är ju ganska olika rörelser som man gör.

Jag tycker "nästan" att man inte kan jämföra pga att det helt enkelt är olika sorters muskler. Men jag har nog fel ändå.. :D

Edit: Såg inte allans inlägg innan jag skrev, å jag tror att jag menar samma sak, fast annorlunda formulerat

kapten-lars
2003-07-30, 20:35
bicepscurl i maskin där man har vajern i trissan vid golvet och sedan i samma maskin vajern i den övre trissan och kör triceps.

Kommer ju inte ihåg vad det heter igentligen..

kapten-lars
2003-07-30, 20:42
nu vet jag, kabelcurl och pushdowns !

Allan
2003-07-30, 20:43
Du kan inte jämföra styrka på det viset. Det handlar om vinklar. avständ etc. Lägg ner. Generellt sett kan man säga att triceps är en större muskel än biceps - och därför kan utveckla mer kraft.

allan

kapten-lars
2003-07-30, 20:47
ok, tack för snabba svar!

Fridolf
2003-07-30, 21:34
ja är faktist exakt lika stark i skivstångscurl och skallkrossare

Langster
2003-07-30, 21:47
Jag tycker att jag är ganska jämnstark i biceps och triceps. Men triceps är en mer slitstark muskel tycker jag.

Arne Persson
2003-07-30, 23:22
Jag är relativt sett jämnstark i dessa muskler.

Åse Columbus
2003-07-31, 08:56
Jämnstark....ja me´

Survivor
2003-07-31, 15:59
MYCKET starkare i triceps. Drygt med dragövningar och bicepscurl har det inte hänt nåt (ökningar) de senaste 2-3 åren.

Nils
2003-07-31, 16:14
Originally posted by Survivor
MYCKET starkare i triceps. Drygt med dragövningar och bicepscurl har det inte hänt nåt (ökningar) de senaste 2-3 åren.
Vadå, 2-3 år är väl inget! var det inte Arne som nådde sitt biceps max för 23 år sedan och var ändå jämnstark nu!
(och inte pga svag triceps ;) )

(jag går inte heller upp i biceps numera, jäkla fånig muskel att stanna upp sådär)
Nils

Survivor
2003-07-31, 17:28
Originally posted by Nils

Vadå, 2-3 år är väl inget! var det inte Arne som nådde sitt biceps max för 23 år sedan och var ändå jämnstark nu!
(och inte pga svag triceps ;) )
Fint att du drar in Herr Persson som tränat i 100 år. En annan har ju inte hållt på i mer än ca 3 år totalt. Ökade riktigt bra första halvåret, nånting... sen vetefan vad som hände.

Originally posted by Nils
(jag går inte heller upp i biceps numera, jäkla fånig muskel att stanna upp sådär)
Nils
Det håller jag helt med dig om, Nils.


MVH

Arne Persson
2003-08-01, 13:52
Åja! Jag siktar faktiskt på 50 kg i enarmsscottcurl fn.:D

kapten-lars
2003-08-01, 15:13
hehe, och jag 20 kg, till vintern kanske;)

mangemani
2003-08-01, 20:49
sorry om jag snor en del av den här tråden nu,men ville inte skapa en ny bara för denna fråga,som lyder:
är ledig från tjejen i helgen,så jag hade tänkt träna biceps och rygg imorn(eller kanske bara biceps eftersom jag har träningsvärk i ryggen fortfarande)...nu till frågan,jag tränar biceps och rygg på onsdagar och om jag tränar detta igen så har jag bara fått 2 dagars vila på bicepsen,vad kan hända om jag tränar dom imorn efter 2 dagar?bryts dom ner på nått sätt?isf kan man kanske köra lättare eller har inte det nån betydelse?

Lopezzo
2003-08-01, 20:57
Måste du verkligen köra biseps då???
Ja menar för min del så vilar jag minnst 7 dagar innan jag kör samma muskelgrupp igen. Så två dagar nä det skulle jag ALDRIG göra men det är bara mina åsikter....

mangemani
2003-08-01, 20:59
jo jag har hört att ma nska vila så mycket mellan varje muskelgrupp.

men har också hört att biceps ska ha den bästa återhämtningsförmågan av alla muskelgrupper,stämmer detta?

vad kan man köra annars då?

Allan
2003-08-01, 21:16
Med risk för att skita i nåns rabatt nu - själv brukar jag liksom känna efter om muskeln är klar att användas. Tycker det går lite troll i det här med återhämtning och vila. Visst, överträning är den vanligaste orsaken till utebliven tillväxt men det viktigaste är ju att man kör. Jag har ytterligt svårt att tänka mig att de flesta färskingar här verkligen lärt sig att ta ut sig så maximalt att de behöver en veckas viloperiod för en sån liten eländig del som biceps.
Pröva, känn efter. Hitta nåt som funkar för dig.
Eftersom tyngd- och styrkelyftare klarar av att belasta t ex axlarna tre-fyra pass per vecka, och ändå få rätt...hyfsade resultat, ska man nog ta det där med lång vila med en nypa salt.
Avsevärt viktigare är ju att variera tunga och lätta perioder, olika hög intensitet, variera setantalen.

allan

Grahn
2003-08-01, 21:19
Folk är överdrivet rädda för både överträning och katabolism numera imo....så jag håller med Allan.

mangemani
2003-08-01, 21:24
tack för svaret allan.
jag har ju inte nån som helst träningsvärk runt biceps,den känns ju inte utsliten precis,så inte vet jag(oerfaren om detta)låter det som den är redo att mörbultas igen eller?

mangemani
2003-08-01, 21:26
kan väl tillägga att jag inte är ute efter att bygga muskler just nu,håller på att deffa,om nu det har nån betydelse om det jag skriver.