handdator

Visa fullständig version : Hittat pengar i min nya bil.


Krokodil
2009-03-20, 18:41
Jag köpte en bil av ett gammalt par idag och är jättenöjd med affären. När jag kom hem och gick igenom alla skrymslen och vrår i bilen lite mer noggrant hittade jag en ganska ansenlig summa pengar i ett fack. Givetvis kommer jag lämna tillbaka slantarna men frågan är hur ligger det till juridiskt? Är det så att jag skulle kunna behålla allt som jag hittar i bilen och hävda att jag köpte bilen i "befintligt skick" med allt vad det innebär?

von huff
2009-03-20, 18:47
Ingen aning men kanske det räknas som hittegods? Annars tror jag att allt som är i bilen tillhör dig

Tys0n
2009-03-20, 18:48
Hur mycket pengar rör det sig om ? dela nu med dig, du kan inte säga A och sen inte säga B =)

Jag hade behållt pengarna utan att tveka, en extra rolig helg =)

hultman
2009-03-20, 18:50
Hur är det tänkt att den förra ägaren skulle bevisa något? Hur mycket är en ansenlig summa enligt dig förresten? Hittar jag någon tusenlapp eller sådär så skulle jag inte göra mig besväret att lämna tillbaka dom. Är det däremot en större summa pengar så kan man ju anta att säljaren fått tillgång till dem på ett olagligt sätt och antagligen kommer att leta reda på dem.

Krokodil
2009-03-20, 18:52
Hur mycket pengar rör det sig om ? dela nu med dig, du kan inte säga A och sen inte säga B =)


Ansenlig summa = ett par tusen.

JoeyP
2009-03-20, 19:07
Ta pengarna! Köp rage!

Och andra sidan så kanske dem har lagt pengarna där för att se om du skulle lämna tebax dem?!?!?!!??!?!??!?!

Sebbe_H
2009-03-20, 19:09
Låtsas som du inte hittat dom, hör dom inte av sig inom ett par månader, så ja, köp rage som joey skriver.

kolle
2009-03-20, 19:11
Jag tycker du gör rätt i att lämna tillbaka pengarna. Jag _tror_ dock att precis som du är inne på så är du rättmätig ägare till pengarna eftersom de fanns i bilen när du köpte den.

OT: Är du samma Krokodil som huserar på Flashback?

coxie
2009-03-20, 19:20
Om det är några tusen så hade jag stoppat dom i fickan.

Krokodil
2009-03-20, 19:22
OT: Är du samma Krokodil som huserar på Flashback?Nix!

petah
2009-03-20, 19:22
Behåll pengarna.

Wao
2009-03-20, 19:23
Låtsas som du inte hittat dom, hör dom inte av sig inom ett par månader, så ja, köp rage som joey skriver.

Sebbe_H har en ruskigt bra idé. Kör på den.

kalle_banan
2009-03-20, 19:23
Hade de ringt och pratat med dig om saken, om du hittat något eller nått så hade jag "letat" i bilen och gett dom pengarna, men annars hade jag köpt rage, jag har alltid velat prova en "riktig" pwo :D

Jompan
2009-03-20, 19:32
Gammalt pars sparade pensionspengar.... ;)

Jag skulle nog ha allt för dåligt samvete för att behålla pengarna om det rörde sig om en ansenlig summa som det ju låter. Jag skulle nog gett tillbaka tror jag.

Tänker lite att jag nog skulle må bättre av det, samt att jag ju ändå inte räknat med den extra inkomsten, så egentligen förlorar man ju inga pengar på att ge tillbaka dem och får tillfället att må bra av att man gjort nått bra. :)

Kwon
2009-03-20, 19:41
Vad hade ni/folk gjort om det hade varit en summa runt 220.000 ni hittade i bilen?

Patrick Bateman
2009-03-20, 19:43
Vad hade ni/folk gjort om det hade varit en summa runt 220.000 ni hittade i bilen?

Anlitat Chuck Norris som livvakt.

Hades
2009-03-20, 19:49
Nej, rent juridiskt får du nog svårt att hävda någon rätt till pengarna. Ni avtalade förmodligen om att du skulle köpa en bil, inte bil+pengar. Ännu svårare blir det ju om man tänker på orimligheten i att betala för pengar.

"Befintligt skick" betyder ingenting i sammanhanget, och sällan annars heller :)

Givetvis lämnar man tillbaka pengarna om man är säker på att det är säljaren som lämnat dem där av misstag. Om det finns en chans att det är någon annans pengar kan man ju göra lite diskreta efterforskningar.

Rackham
2009-03-20, 19:54
För h-e lämna tillbaka pengarna, precis som du säger. Hur någon ens kan föreslå något annat förstår jag inte.

Han har redan gjort en affär han är jättenöjd med, men för tusan ta deras pengar också, gamla människor brukar ju vara astäta (ja, jag vet att de finns de som är det, men de brukar inte vara det).

ryssen
2009-03-20, 19:56
hur vill du själv att nån gjort om du glömt pengar i bilen du sålt? där har du svaret.

några tusen är inte värt samvetet.

Dan S
2009-03-20, 20:17
Blir måååånga burkar kosttillskott för dom pengarna, tänk hur du kan boosta träningen med massa Muscle-Tech, se de som en gåva! *jorgen*:angel:

Det beror vilka du har köpt bilen utav, är de snälla personer, eller dåliga personer? Moralmässigt tänkte jag. Ta dem eller lämna dem beroende på det, hade jag gjort.

maaherra
2009-03-20, 20:31
Vad hade ni/folk gjort om det hade varit en summa runt 220.000 ni hittade i bilen?

Gjort en bakgrundscheck på förra ägaren för att kunna göra en rättvis bedömning hurvida han kommer att vedergälla eller ej att jag behåller pengarna.

Nimille
2009-03-20, 20:36
gammalt pars sparade pensionspengar.... ;)

jag skulle nog ha allt för dåligt samvete för att behålla pengarna om det rörde sig om en ansenlig summa som det ju låter. Jag skulle nog gett tillbaka tror jag.

Tänker lite att jag nog skulle må bättre av det, samt att jag ju ändå inte räknat med den extra inkomsten, så egentligen förlorar man ju inga pengar på att ge tillbaka dem och får tillfället att må bra av att man gjort nått bra. :)
+1

n1tro
2009-03-20, 22:06
behåll pengarna ingen kan bevisa att det inte är dina

mvh

Black Star Abyss
2009-03-20, 22:12
Jag köpte en bil av ett gammalt par idag och är jättenöjd med affären. När jag kom hem och gick igenom alla skrymslen och vrår i bilen lite mer noggrant hittade jag en ganska ansenlig summa pengar i ett fack. Givetvis kommer jag lämna tillbaka slantarna men frågan är hur ligger det till juridiskt? Är det så att jag skulle kunna behålla allt som jag hittar i bilen och hävda att jag köpte bilen i "befintligt skick" med allt vad det innebär?

Du har rätt till 10% hittelön om du återlämnar pengarna. Är lag på det.

egge
2009-03-20, 22:13
Jag hade lämnat tillbaka pengarna. Mina föräldrar uppfostrade mig väl.

The Swedish Oak
2009-03-20, 22:17
Breror på hur bra deal jag fått på bilen, behåll dom i ett par veckor o se om ägaran saknar dom.

Jure
2009-03-20, 22:18
Men för helvete, behåll pengarna. Vem är så pass dum att man lägger undan ett par tusen i "några vrån" och inte tar ut dom? Du köpte bilen och allt innehåll.

PePPinO
2009-03-20, 22:25
Vad hade ni/folk gjort om det hade varit en summa runt 220.000 ni hittade i bilen?

Finns det ett alternativ man behåller dom givetvis!

agazza
2009-03-20, 22:27
Men det är inte ditt, det är fel att behålla dom.

Är alla ni såhär pass oärliga? Lever ni på existensminimum?

Hur skulle det kännas ifall det var tvärtom?

Lämna tillbaka dom och känn dig nöjd över dig själv, och gör dom glad.

Sebbe_H
2009-03-20, 22:37
Men för helvete, behåll pengarna. Vem är så pass dum att man lägger undan ett par tusen i "några vrån" och inte tar ut dom? Du köpte bilen och allt innehåll.

Eller har så mycket pengar att man inte lägger märke till att flera tusen är borta. Lite robin hood ja, men jag hade troligtvis behövt pengarna mer isåfall.

hultman
2009-03-20, 22:44
Finns det ett alternativ man behåller dom givetvis!

Ok. Jag tror att du ångrar dig när du öppnar dörren för en förbannad snubbe med bultsax och pistol i tortyrväskan.

coxie
2009-03-20, 22:49
Men det är inte ditt, det är fel att behålla dom.

Är alla ni såhär pass oärliga? Lever ni på existensminimum?

Hur skulle det kännas ifall det var tvärtom?

Lämna tillbaka dom och känn dig nöjd över dig själv, och gör dom glad.

Hade jag varit så dum att jag glömt några tusen i bilen jag sålt hade jag inte kunnat med att ringa och be om dom. Jag hade som sagt stoppat dom i fickan, och nej jag lever inte på existensminimum (har man ens råd med en bil på det?).

Sebbe_H
2009-03-20, 23:07
Ok. Jag tror att du ångrar dig när du öppnar dörren för en förbannad snubbe med bultsax och pistol i tortyrväskan.

Nu var det ju inte mahmud från albanska maffian han köpte bilen av iofs.

"Jag köpte en bil av ett gammalt par idag och är jättenöjd med affären."

kalllee
2009-03-20, 23:09
Nu var det ju inte mahmud från albanska maffian han köpte bilen av iofs.

"Jag köpte en bil av ett gammalt par idag och är jättenöjd med affären."

Klart han är nöjd med affären när han fick med lite extra cash :D

Jompan
2009-03-20, 23:23
Kanske ny tv-show, där dem ska kolla ärligheten hos svenska folket. ;)

Tänk om ditt ansikte en dag visas i tv.... kameror installerad i hela bilen och minen du gör när du hittar pengarna. :laugh:

hultman
2009-03-20, 23:27
Nu var det ju inte mahmud från albanska maffian han köpte bilen av iofs.

"Jag köpte en bil av ett gammalt par idag och är jättenöjd med affären."

Det var heller inte TS jag citerade. Jag är rätt säker på att snubben hade skakat av paranoia om han behållit 220 lax han hittat i den bil han nyss köpt.

PePPinO
2009-03-20, 23:38
Ok. Jag tror att du ångrar dig när du öppnar dörren för en förbannad snubbe med bultsax och pistol i tortyrväskan.

Haha ja men just pga den anledningen, rädsla för tortyr, skulle bry mig noll över om nån glömt/gömt o sen inte vidtar åtgärder.
Jag kommer ha mer glädje av att leva upp dom än att lämna tillbaka dom o känna mig ärlig.

G_lund
2009-03-21, 00:16
Har ingen hög lön, men ändå såpass att jag slipper ta pensionärers ihopsparade slantar..

hultman
2009-03-21, 00:42
Haha ja men just pga den anledningen, rädsla för tortyr, skulle bry mig noll över om nån glömt/gömt o sen inte vidtar åtgärder.
Jag kommer ha mer glädje av att leva upp dom än att lämna tillbaka dom o känna mig ärlig.

Ja, det köper jag. Skulle jag hitta 220 lax som tillhör någon jag antingen inte bryr mig om eller inte har någon respekt för så stannar de i min ficka.

mini
2009-03-21, 00:43
Jag skulle självklart lämna tillbaka. Är inte min stil att stjäla.

hultman
2009-03-21, 00:44
Jag skulle självklart lämna tillbaka. Är inte min stil att stjäla.

Så det är stöld att hitta något?

Hades
2009-03-21, 00:48
Så det är stöld att hitta något?

Det är inte hittandet som är stöld, det är behållandet.

mini
2009-03-21, 00:49
Så det är stöld att hitta något?

Det tillhör inte upphittaren. Polisen kallar det fyndförseelse. Det är en snällare omskrivning för stöld.
Om du hittar ett föremål och behåller det är du skyldig att senast inom 14 dagar anmäla fyndet till Polisen eller ägaren. Om du behåller fyndet utan anmälan kan du dömas för fyndförseelse.
Källa (http://www.polisen.se/inter/nodeid=4272&pageversion=1.jsp)

Här vet dessutom den som hittat pengarna vems det är. Ohederligt att behålla.

Shakemynuts
2009-03-21, 01:00
Men skaffa lite vett för fan, är riktigt synd att såpass många skulle ta pengarna. *slap*

Det är väl självklart att man lämnar tillbaka pengarna? Har väl inte ett skit med saken att göra om man hittar dom, det är väl inte så att diverse föremål tappar ägare för att man tappar saken i fråga?

Jag skulle lämna tillbaka pengarna då jag heller inte stjäl.

Jag struntar i pengar som ligger på marken och jag är noga med att lämna tillbaka prylar som jag hittar.

Hades
2009-03-21, 01:05
Jag är lite fundersam över huruvida det överhuvudtaget räknas som hittegods om säljaren avsiktligt placerat pengarna i bilen och sen glömt bort det. Det känns aningen ologiskt att man skulle behöva betala hittelön i ett sådant läge.

Sebbe_H
2009-03-21, 01:10
Det tillhör inte upphittaren. Polisen kallar det fyndförseelse. Det är en snällare omskrivning för stöld.
Om du hittar ett föremål och behåller det är du skyldig att senast inom 14 dagar anmäla fyndet till Polisen eller ägaren. Om du behåller fyndet utan anmälan kan du dömas för fyndförseelse.
Källa (http://www.polisen.se/inter/nodeid=4272&pageversion=1.jsp)

Här vet dessutom den som hittat pengarna vems det är. Ohederligt att behålla.

Men så köpte han ju bilen och dess innehåll, och har således inget med fyndförseelse att göra.

rosdahl
2009-03-21, 01:10
Hade lätt lämnat tillbaks dom, visst några tusen hade man väll kunnat haft skoj för.
Men tacksamheten man får när man lämnar tillbaka slår det lätt. Är det också äldre människor det är frågan om är det ännu bättre.
Man kan nog fortfarande sova gott om nätterna fasten man inte lämnat dom men man kan ju sova ännu bättre genom att lämna tillbaks dom ;)

mini
2009-03-21, 01:15
Men så köpte han ju bilen och dess innehåll, och har således inget med fyndförseelse att göra.

Jag tror att när man köper en bil så är det bilen man köper, inte saker någon gömt, glömt, förlagt osv. Det är inte direkt enkelt att hänvisa till god tro i vanliga fall, och troligen än svårare i det här.

Three pigs
2009-03-21, 01:24
Själv skulle jag inte tycka det känts bra om jag slösade bort ett par tusen som jag inte visste var mina. Pengar som man hittat känns aldrig lika som pengar man tjänat ihop själv.

Du skulle väl själv villa att någon gav tillbaks pengarna om du hade sålt den? :)

Three pigs
2009-03-21, 01:25
Jag tror att när man köper en bil så är det bilen man köper, inte saker någon gömt, glömt, förlagt osv. Det är inte direkt enkelt att hänvisa till god tro i vanliga fall, och troligen än svårare i det här.

God tro finns inte längre.

ManuelIT
2009-03-21, 01:27
Finders keepers.

Jag skulle lätt behålla cashen.

skaparn
2009-03-21, 09:00
God tro finns inte längre.

Det var väl bara i samband med häleri man tog bort formuleringen om god tro. Det är väl knappast raderat från hela SFS?

Krokodil
2009-03-21, 09:19
Jag har nu ringt förra ägarna och berättat vad jag hittat. Tydligen hade de letat efter pengarna för ett par månader sedan men utan framgång. Kul att göra gamla människor glada... :)

Osten80
2009-03-21, 09:19
Jag hade tveklöst lämnat tillbaka pengarna.

Lelle Pelle
2009-03-21, 09:32
Om jag såg att personerna var i ett uppenbart behov, alltså nästan fattiga, hade jag lämnat tillbaka pengarna tror jag. Om inte hade varje öre gått ner i egen ficka.

ryssen
2009-03-21, 09:51
[QUOTE=Lelle Pelle;3557617]Om jag såg att personerna var i ett uppenbart behov, alltså nästan fattiga, hade jag lämnat tillbaka pengarna tror jag. Om inte hade varje öre gått ner i egen ficka.[/QUOT

du skulle kunna bli direktör i nån bank el fondbolag.

Shakemynuts
2009-03-21, 10:08
Jag har nu ringt förra ägarna och berättat vad jag hittat. Tydligen hade de letat efter pengarna för ett par månader sedan men utan framgång. Kul att göra gamla människor glada... :)

Bra jobbat! :thumbup:
Det är som sagt inte rätt att ta något bara för att det hittas. Då det fortfarande har en ägare.

Rackham
2009-03-21, 10:50
Jag har nu ringt förra ägarna och berättat vad jag hittat. Tydligen hade de letat efter pengarna för ett par månader sedan men utan framgång. Kul att göra gamla människor glada... :)

Grymt gjort :thumbup: Massa karmapoäng till dig ;)

Ni som skulle behålla pengarna; är ni i sånt jävla behov så jobba mer, eller skaffa ett jobb där ni får bättre betalt. Eller ställ er på gatan och tigg.

hgus
2009-03-21, 11:36
Tack för att du lämnade tillbaka pengarna. Det gör gott att se att människor är ärliga.