handdator

Visa fullständig version : Köpa nytt protein: Protec Milk and whey protein with x L-Glutamine + , BRA?


BigKay
2003-07-30, 18:09
Är detta nåt att ha?
Har fått bra erbjudande på storburk med jordgubbsmak...
Vill helt enkelt ha lite kalorier och mycket proteiner... Är detta bra stats?
En polare som säljer, har använt 0,5 kg av 3, så jag får 2 kg för 200.-

Protec Milk and whey protein with x L-Glutamine +

88% protein

1.0 kolhydrater
< varvav laktos 0.3%

1.2%fett

enegi 373kcal/1560kj



tack på förhand!

eiselt
2003-07-30, 18:17
Du får ett bra pris så varför inte testa det? Protec är baserat på kasein som tas upp successivt under många timmar. Detta gör det lämpligt so mellanmål utspritt under dagen och på kvällen. Det går även att ta det efter träningen, men det är bättre att sprida ut flera drinkar under dagen för att hela tiden fylla på med aminosyror (då minskar behover av protein direkt efter träning).

Mvh
Henrik

BigKay
2003-07-30, 18:22
Låter bra... Hur skall man ta det i lagom form om man inte skall råbulka proteiner?

Såhär på dagar man inte tränar: En gång morgon, en gång kvällen

Träningsdagar: Morgon, efter träningen, kvällen ?

eiselt
2003-07-30, 18:25
Det är ingen större risk att du lägger på dig fett med protein så du behöver inte vara rädd för att överdosera. Kontinuitet är viktigare än kvanititet så 3 drinkar per dag mellan måltiderna blir bra (helst även på träningsfria dagar). Du kan ta lite mindre proteiner drinkar om du tycker att det blir för mycket per drink. Protec sväller i kontakt med vätska så drinkarna kan bli ganska "maffiga".

/ Henrik

The Dwag
2003-07-31, 12:21
Originally posted by eiselt
Du får ett bra pris så varför inte testa det? Protec är baserat på kasein som tas upp successivt under många timmar. Detta gör det lämpligt so mellanmål utspritt under dagen och på kvällen. Det går även att ta det efter träningen, men det är bättre att sprida ut flera drinkar under dagen för att hela tiden fylla på med aminosyror (då minskar behover av protein direkt efter träning).

Mvh
Henrik

Du ser Eislet folk har problem med din cementsmet så dom nästan skänker bort det :laugh:

ProTec går bara att dricka om man blandar ut det med ett så kallat Instantiserat Vassle pulver.... Vilket ger en blandning på 50/50 % av vardera pulvret!

eiselt
2003-07-31, 13:01
Ähhh du tar för lite vatten (eller för mycket pulver). 10 gram pulver per dl är lagom.


/ Henrik

Grahn
2003-07-31, 13:20
10g pulver(dvs 1 skopa) på 1dl....30g på 0.5l snarare imo, men som vi konstaterat tidigare verkar det bero lite på vattnet.

Langster
2003-07-31, 14:14
Jag har oxå blandat ut det Protec jag har kvar med instantierat vassleprotein, för efter ett tag blir man så JÄVLA trött på att försöka få i sig den där sörjan, speciellt på kvällar då det är mest mening med att ta det... På kvällen är jag trött och inte särskillt hungrig, då ska man sitta en halvtimme och surpla i sig en smaklös lerklump.:(

Finns det inget Eiselt kan göra åt saken? Jag gillar Protec som protein, men den är jävligt jobbig i längden.

eiselt
2003-07-31, 14:48
Det går bara att få bort genom att öka andelen vassle.

/ Henrik

Bamse
2003-07-31, 15:27
1 dl Protec Blåbär, 5 dl vatten.

Blir perfekt för mig.

Problemet är bara att jag inte skämtar när jag skriver att det ibland tar mer än en timme för mig innan jag fått ner hela drinken. :(

Vore gött om ni - Eiselt - kan göra någonting åt det. Utan att dra ner på kaseinhalten allt för mycket.

Typ så att det blir bra konsistens på 3 dl vatten i stället för 5 dl vatten?

Med 5 dl vatten blir jag pissnödig och måste upp och pissa på natten.

Optimum Nutritions kasein/vassle-blandning Pro-90 pissar på Protec vad gäller smak och konsistens, men innehåller lite väl mycket vassle (40 %) för att vara ett riktigt bra nattprotein?

eiselt
2003-07-31, 15:49
Med 40 % vassle är det mycket lättare att få till både smak och konsistens.Vi håller på med lite prover och eventuellt kommer vi stäcka ut upp till 30 % vassleproteinisolat för att få till konsistensen och eventuellt titta på ett annat kaseinpulver. Men det finns alltid en gräns där förhållandet mellan pulver och vätska resulterar i att drinken bara "smackar" till och det blir pudding så länge kasein är dominerande i produkten.

/ Henrik

Bamse
2003-07-31, 16:15
Originally posted by eiselt
Med 40 % vassle är det mycket lättare att få till både smak och konsistens.Vi håller på med lite prover och eventuellt kommer vi stäcka ut upp till 30 % vassleproteinisolat för att få till konsistensen och eventuellt titta på ett annat kaseinpulver.

Det låter intressant! :thumbup:

Langster
2003-07-31, 18:44
Varför använda vassleprotein Isolat i en produkt som ska vara långsam ändå? Är inte koncentrat både billigare och bättre i det avseendet?

Berry
2003-07-31, 19:37
Vart skulle vi säga att gränsen för ett bra "nattprotein" går när det gäller innehåll av vassle? Jag står i valet och kvalet mellan Protec, Complete II och Dalblads blandprotein. Är medveten om att det finns fler alternativ, men detta är de jag hittat som inte är dyra som saffran... 50% som de flersta ungefärligen har låter lite mycket.

EDIT: Upptäckte just att även Optimum Pro-90 låg hyffsat i pris.. ännu ett alternativ alltså *suckar*

The Dwag
2003-07-31, 19:40
250gram Kesella och 30gram Vassle + vatten i en shaker

Berry
2003-07-31, 19:47
låter både dyrt och illasmakande :MrT:

The Dwag
2003-07-31, 19:54
Originally posted by Berry
låter både dyrt och illasmakande :MrT:

asch ! :eating:

BigKay
2003-07-31, 22:46
Smakar verkligen skit detdär :( Hoppas det är bra. Jag är inte den som har svårt att svälja äckliga saker, så jag kan nog fan ta lite proteinpulver me, men det smakar verkligen skit.

subliminal
2003-07-31, 23:47
Är det bara jag som tycker att både konsistens och smak (chokladvarianten) på Protec är helt ok? Vill faktiskt ha kvar den som den är. Har inga problem med klumpar heller, några små som fastnar i gallret på shakern ibland bara. Fyra skopor, 5 dl vatten, skaka ordentligt, låt stå i 10 min -> god proteindrink. Kanske är det vattnet som ställer till det som någon sa. Det borde ju i så fall gå att kolla upp genom att folk från olika städer beskriver sina protecerfarenheter. Själv bor jag i Göteborg och har som sagt inga problem med klumpar.

js44
2003-07-31, 23:54
Jag tycker också både smak och konsistens på protec är bra som den är, trots att jag bor i Stockholm.


/J

Lellan
2003-08-01, 00:23
Mesar, protec ska va som den är! :thumbup: Gärna som gröt, vispa i tallrik och ät med sked! Blanda med gröten (havregryn eller korngryn) på morgonen så får gröten rätt ättemp och blir jättegod. Choklad är favoriten, men blåbärs eftersmak är god.

Tröttnade en vecka då jag levde på enbart protein från blåbärprotec, men det har jag kommit över nu.

Vuxna karlar som inte kan svepa.. :cheers: :nono:

Jag önskar att vassleblask vore som kasein.. :love:

Grahn
2003-08-01, 06:33
Om det bara var att den var tjockare i konsistensen så var det ju inget problem, men att tugga klumpar är itne så upphetsande.

LunaSpice
2003-08-01, 07:10
Det är mängden kasein i Protec som gör den tjockare. Kasein har den effekten, det är samma sak inom livsmedelsindustrin där kasein används för att binda olika livsmedel. Jag tycker inte vi ska gråta över att Protec är tjockt, det är ett av få tillskott som innehåller stora mängder kasein. Om man nu skulle vara kinkig så går det ju faktiskt att häva i mer vatten/mjölk. Vatten är väl kanske att föredra eftersom även mjölk innehåller kasein.

Berry
2003-08-01, 09:01
Vilken konsistens har proteiner som Complete II och Pro-90? Protec är ibland jobbig att ha med sig på tex en resa eftersom då har man vanligtvis pulvret i shakern, sen fyller man på med vatten eller mjölk när man får tillfälle. Oundvikligen fastnar det i botten då.. Jag vill ha ett protein som är så långsamt som möjligt, men ändå innehåller tillräckligt mycket vassle för att vara hyfsat lättlösligt.

eiselt
2003-08-01, 09:12
Originally posted by Berry
Vilken konsistens har proteiner som Complete II och Pro-90? Protec är ibland jobbig att ha med sig på tex en resa eftersom då har man vanligtvis pulvret i shakern, sen fyller man på med vatten eller mjölk när man får tillfälle. Oundvikligen fastnar det i botten då.. Jag vill ha ett protein som är så långsamt som möjligt, men ändå innehåller tillräckligt mycket vassle för att vara hyfsat lättlösligt.

Du kan ju hälla över pulvret i locket när du fyller i vatten i shakern.

/ Henrik

Doktor V
2003-08-01, 10:26
Originally posted by Berry
Vilken konsistens har proteiner som Complete II och Pro-90? Protec är ibland jobbig att ha med sig på tex en resa eftersom då har man vanligtvis pulvret i shakern, sen fyller man på med vatten eller mjölk när man får tillfälle. Oundvikligen fastnar det i botten då.. Jag vill ha ett protein som är så långsamt som möjligt, men ändå innehåller tillräckligt mycket vassle för att vara hyfsat lättlösligt.

Dalblads Three in One och Ultra Milk Whey är båda lättlösliga.
Men då ligger halten vassle på ca 50%

Ska man ha ett protein med mycket Kesein så blir det tjockt,finns inte något att göra åt det.

Berry
2003-08-01, 11:39
Originally posted by Doktor V


Dalblads Three in One och Ultra Milk Whey är båda lättlösliga.
Men då ligger halten vassle på ca 50%

Ska man ha ett protein med mycket Kesein så blir det tjockt,finns inte något att göra åt det.

Jo så mycket står klart :) Vad jag söker är en bra kompromiss..

z_bumbi
2003-08-01, 11:41
Originally posted by Doktor V
Ska man ha ett protein med mycket Kesein så blir det tjockt,finns inte något att göra åt det.

Blandar jag 20% instantiserat vassle och 80 % kassein så blir det inte lika tjockt som protec.. så visst går det att ändra på receptet.

Bamse
2003-08-01, 11:42
Originally posted by Berry
Vilken konsistens har proteiner som Complete II och Pro-90?

Båda är grymt lättlösliga med trevlig konsistens (till 30-35 gram protein räcker 3 dl vätska).

Dock är det ju, i t.ex. Complete II, mer vassle än kasein...

Bamse
2003-08-01, 11:44
Originally posted by LunaSpice
Jag tycker inte vi ska gråta över att Protec är tjockt, det är ett av få tillskott som innehåller stora mängder kasein. Om man nu skulle vara kinkig så går det ju faktiskt att häva i mer vatten/mjölk.

Jo, som sagt... Öser man i minst en halvliter vatten så tycker jag att konsistensen (åtminstone i Protec Blåbär) är helt OK.

Men en halvliter vatten innan läggdags innebär = upp och pissa på natten. Åtminstone för mig. Inte optimalt.

Berry
2003-08-01, 11:45
Originally posted by Bamse


Båda är grymt lättlösliga med trevlig konsistens (till 30-35 gram protein räcker 3 dl vätska).

Dock är det ju, i t.ex. Complete II, mer vassle än kasein...

Jo det är sant.. lite soja där oxå. Hur smakar Pro-90 i vatten, Bamse..?

BigKay
2003-08-01, 18:49
En till fråga: Det är inte så att protec-pulvret binder ovanligt mycket vatten eller så? För jag väger mig nämligen alltid under samma förhållande i princip, och 2 dagar efter jag vägt mig sisst, även 2 dagar sedan jag började med protec -så har jag gått upp 1.3 kg i vikt... Jag har inte druckit ovanligt mycket eller så... Kan det vara protecpulvret som gjort nåt?

EiseltUK
2003-08-04, 15:43
Det beror nog helt enkelt på att du "tvingas" dricka mer med Protec och att den vätskan ligger kvar i systemet.

/ Henrik