handdator

Visa fullständig version : Raka huvudet med hyvel


birra_peroni
2009-03-20, 11:43
Hej!

Finns säkert nån gammal gömd tråd där det står något, jag hittade en men orkade inte kolla igenom hela.

Hursom,

Jag brukar köra rakat, 1 mm... det minsta med rakapparat dvs. Men jag är riktigt sugen på att använda hyvel och ta bort allt.
Dock är jag lite orolig för att sk. rakfinnar ska dyka upp över hela skallen då jag har det problemet ibland i fejjan.

Ni som kört med hyvel, helst ni som är känsliga för rakning i övrigt, har ni några tips?

låt kommentarerna flöda

Jure
2009-03-20, 11:45
Rakar skallen med hyvel, har gjort det i många år. Väldigt få problem med rakfinnar i huvudet, om ens någonsin :) Men använd bra gel/raklödder och bra hyvel/ engångshyvel.

Sniggel
2009-03-20, 12:46
Jag rakade också tidigare och det är rätt klurigt att undvika det ja. Först och främst ska själva trimmerjobbet vara noggrannt så att där är så lite hår kvar som möjligt.
Jag tror att tekniken man rakar med varierar lite grann med vilken hårtyp man har. Själv rakar jag mothårs och sakta med god kontakt mot underlaget (spänd hud, dra ut det ifall du är rynkig :p). Jag håller i princip nere vid själva bladet för då känner jag bättre vilken vinkel jag har mot huden samt vilken riktning hårstråna går i.
Ibland bytar håret riktning pga eventuella virvlar och det är ofta där jag kan skära mig.
Jag brukar dessutom se till att ha duschat ett litet tag innan jag börjar då värmen eller vattnet får huden att bli mer lättrakad av någon anledning, dessutom hjälper ju oftast rakgel också.
Första gångerna fick jag rakfinnar, men det blev bättre efter varje gång.

Buken
2009-03-20, 13:21
Jag rakar vanligtvis med trimmer, men i förrgår körde jag med min gillette fusion power och enbart vatten på skallen, fick inte ett enda märke. Kör hårt och testa!

birra_peroni
2009-03-20, 13:26
Vad e tips på bra raklödder/gel då? Jag har ingen aning om vad ja har hemma, vanlig rakning kör ja bara på vad som finns liksom, så tips på vad ni brukar ha för arsenal vore trevligt :)

Buken
2009-03-20, 13:29
Som sagt Gillette fusion power, kör även med gillette cooling rak-gel då jag tycker det är skönast smörjer ibland även med en adidas aftershave efteråt(hakan och kind dårå^^)

Jure
2009-03-20, 14:15
Föredrar med gillette, gel-varianten.

grisbil3n
2009-03-20, 15:30
Raka i duschen då upplever jag att det blir bättre.

Ganymedes
2009-03-20, 16:01
Jag kör med hyvel sedan 4 år och har ytterst sällan problem med detta. Använd bra grejer och blöt upp huvudet med riktigt varmt vatten, samt låt raklöddret "verka" en liten stund bara. Duscha även av skallen i varmt vatten efteråt och glöm inte att smörja in med ett bra rakbalsam. Inga probs!

Själv kör jag Gillette Mach 3 Fusion och dito gel, samt Nivea sensitive rakbalsam.

birra_peroni
2009-03-24, 13:49
hallå igen,

körde med hyvel fast inte mothårs.. det blev ju kort men man får inte bort allt. (obviously :)). Dock tänkte ja köra mothårs nästa gång och tänkte om någon har några tips hur länge man ska vänta innan man går på igen. tänkte försöka hinna till helgen, på fredag har det gått 1 vecka :) (borde vara lugnt men frågar ändå eftersom att rakfinnar i skann är inget jag vill uppleva).

Tack!

krellik
2009-03-24, 14:49
Hyvla skallen om man inte har tillgång till trimmer kan ju vara rätt besvärligt...

Har man trimmat ner det med trimmer, kör med lödder, fjäderlätt på handen och en sprillans ny mach 3 eller dylikt så är det smidigt och trevligt att fixa det.

Jag skulle säga att så fort huden inte känns iriterad längre så kan du gå på, kör mothårs men mjukt på handen så bör du kunna få bort allt utan att iritera för mycket.

Kappman
2009-03-24, 15:39
Får ni inte problem med inkapslade hårstrån när ni rakar ner dem under översta hudlagret (mothårs)?

Funderar också på att raka mig i sommar

Alone_in_the_dark
2009-03-24, 17:03
Det skulle inte funka med en Headblade??
"HeadBlade rakhyvel är perfekt utformad för både huvud och kropp. Det enkla handgreppet ger full kontroll över rakningen. HeadBlade fungerar utmärkt att använda på svåråtkomliga ställen på kroppen"

Guybrush
2009-03-24, 17:23
Här finns bra information, speciellt trixet med deo. Sprit gör susen mot rakfinnar.

http://manolo.se/2005/01/12/guide-till-harborttagning/

Bullen!
2009-03-27, 11:18
NYTT FINT blad varje gång. typ mach 3. och raklödder.

det är bra om du har tagit det riktigt kort med trimmern innan. gnugga inte. dra långa jämna drag från nacken till pannan.

jag har även rakat huvudet med rakapparat. alltså inte trimmertillsatsen utan den man rakar skägget med. gör man det varje morgon så är man helt "len" på huvudet.