handdator

Visa fullständig version : Styrketräning = håller sig friskare?


Fordon
2009-03-20, 09:04
är det någon som sitter på en eller flera länkar till en studie som visar att immunförsvaret stärks och man håller sig friskare?

är på jobbet så jag har inte tid att söka, och studien behöver jag för att visa chefen att man visst håller sig friskare med hjälp av styrketräning. Vill ha det som underlag för att vi ska få behålla vårt friskvårdsbidrag. De tänker nämligen sänka den med 1/3 vilket känns dumt både för företaget och för oss som tränar.. *mini

Guddi
2009-03-20, 09:42
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1826175 minskning i sjukdagar med 50 %
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9253097 minskning med 75-80 %

meta-analys som visar på starka bevis för att träning minskar antalet sjukdagar pga ryggproblem
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15180219
En review till som såg att träning är den enda intervention som bevisat minskar antalet ryggproblem
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11295900

Finns gott om studier. Ärligt talat tror jag inte det är där problemet ligger och arbetsgivare är nog väl medvetna om att det gynnar dem om de anställda är fysisk aktiva. Problemet är att ett friskvårdsbidrag troligen gör varken gör bu eller bä när det kommer till motivation. Vill man träna så är man beredd att lägga upp en 4000-5000 kr varje år och vill man inte träna så kommer inte några tusenlappar att hjälpa. Viss, man kanske köper ett gymkort då det blir billigt men hur ofta går man verkligen och tränar?

Jag har inga belägg för det jag skrev ovan men det är en ganska vanlig bild i öppenvården att folk kommer med problem och när man frågar om de tränar så säger de att de har gymkort men de tränar nästan aldrig.

King Grub
2009-03-20, 09:44
Är det vanlig styrketräning som bedrivits i dom där studierna?

Eddie Vedder
2009-03-20, 09:53
Om fysisk aktivitet på recept:

http://diss.kib.ki.se/2008/978-91-7409-111-3/thesis.pdf

Kallings Lena. Physical activity on prescription : Studies on physical activity level, adherence and cardiovascular risk factors.

Verkar i alla fall som folk orkar följa i 6 månader. Men det är ju enbart utifrån vad som rapporteras. I övrigt håller jag med Guddi. Chansen är nog tyvärr ganska liten att din arbetsgivare tar tillbaka beslutet bara för att du visar en avhandling från KI i stöd för fysisk aktivitet.

Om FYSS:

http://www.fhi.se/PageFiles/3158/FYSS_08(1).pdf?epslanguage=sv

Fordon
2009-03-20, 09:59
Tack för alla länkar! Beslutet är inte taget ännu utan de diskuterar om det. Vill dra mitt strå till stacken för att förhindra det. Mer än så¨kan jag inte göra och hoppet är det sista som överger en.

Eddie Vedder
2009-03-20, 10:09
Tack för alla länkar! Beslutet är inte taget ännu utan de diskuterar om det. Vill dra mitt strå till stacken för att förhindra det. Mer än så¨kan jag inte göra och hoppet är det sista som överger en.

Du har i alla fall Karolinska Institutet och Statens Folkhälsoinstitut på din sida.:D Mitt råd är att inte förespråka vanlig styrketräning FÖR mycket. "Det är hälsosamt att köra djupa böj och tunga mark!" övertygar nog inte lika mycket som "Det är värdefullt för hälsan med regelbunden fysisk aktivetet."

Finns möjligheter till att köra kondition oh olika pass (typ spinning och aerobics) på gymmet? I såna fall kan ju chansen kanske vara större att du får gehör. Då finns ju mer alternativ.

Guddi
2009-03-20, 10:10
Är det vanlig styrketräning som bedrivits i dom där studierna?Nä, det är blandat. I en av grupperna så höjdes inte konditionen vilket tyder på att det knappast var något ansträngande som krävdes. Ärligt talat så har jag bara läst en av dem och det var mer att jag bläddra igenom.

King Grub
2009-03-20, 10:11
Ah, ja jag kollade bara abstrakten, och där nämndes inte typen. Det är ju inte så vanligt direkt att det är styrketräning som används som träningsform i den här typen av studier.

Guddi
2009-03-20, 10:20
Om fysisk aktivitet på recept:

http://diss.kib.ki.se/2008/978-91-7409-111-3/thesis.pdf

Kallings Lena. Physical activity on prescription : Studies on physical activity level, adherence and cardiovascular risk factors.

Verkar i alla fall som folk orkar följa i 6 månader. Men det är ju enbart utifrån vad som rapporteras. I övrigt håller jag med Guddi. Chansen är nog tyvärr ganska liten att din arbetsgivare tar tillbaka beslutet bara för att du visar en avhandling från KI i stöd för fysisk aktivitet.Intressant länk det där Eddie..

Jag har själv haft möte med några pat för att diskutera FAR och det är ett ganska stort arbeta man får lägga ner i att motivera och försöka hitta en träningsform som de gillar. Frågan är hur många personer som gör detta själv innan de har fått ont och blivit tillsagda av en läkare och sen handledda av sjukgymnast.

Eddie Vedder
2009-03-20, 10:27
Frågan är hur många personer som gör detta själv innan de har fått ont och blivit tillsagda av en läkare och sen handledda av sjukgymnast.

För att inte tala om faktisk compliance på egen hand efter det att en sådan här undersökning tagit slut. På samma sätt som jag tror att bantningsstudier på t.ex. ett halvår/ett år ger goda resultat men med individer som sedan går upp igen så är jag rädd att personer i såna här interventioner kämpar på sålänge de ingår i studien och ständigt "påminns" om att det skall redovisa sin träning sedan slutar.:(

Gratis gymkort till anställda leder nog tyvärr bara till att de som annars hade köpt sitt gymkort och tränat ändå nu får det gratis och de som inte hade tränat innan gör det inte nu heller.

Guddi
2009-03-20, 10:34
Ah, ja jag kollade bara abstrakten, och där nämndes inte typen. Det är ju inte så vanligt direkt att det är styrketräning som används som träningsform i den här typen av studier.Nopp, särskilt inte när de är från 80-90-talet. Verkar som att det enda man gjorde var att springa på den tiden :)

Fordon
2009-03-20, 10:42
Gratis gymkort till anställda leder nog tyvärr bara till att de som annars hade köpt sitt gymkort och tränat ändå nu får det gratis och de som inte hade tränat innan gör det inte nu heller.

Tillsammans med en kurs eller liknande så folk förstår vikten av hur bra träning är, samt hur bra man mår, tror jag säkert att fler skulle börja träna. Jag är optimist i denna fråga iaf.

z_bumbi
2009-03-20, 11:03
Jag har själv haft möte med några pat för att diskutera FAR och det är ett ganska stort arbeta man får lägga ner i att motivera och försöka hitta en träningsform som de gillar. Frågan är hur många personer som gör detta själv innan de har fått ont och blivit tillsagda av en läkare och sen handledda av sjukgymnast.

För att inte tala om faktisk compliance på egen hand efter det att en sådan här undersökning tagit slut. På samma sätt som jag tror att bantningsstudier på t.ex. ett halvår/ett år ger goda resultat men med individer som sedan går upp igen så är jag rädd att personer i såna här interventioner kämpar på sålänge de ingår i studien och ständigt "påminns" om att det skall redovisa sin träning sedan slutar.:(

Gratis gymkort till anställda leder nog tyvärr bara till att de som annars hade köpt sitt gymkort och tränat ändå nu får det gratis och de som inte hade tränat innan gör det inte nu heller.

Det är även upp tilll företaget/företagshälsovården/motsvarande och gymmet/träningsanläggningen att underlätta införandet av nya vanor, om företaget väljer att slänga bort pengar på gymkort som ingen använder så har de antingen gott om pengar eller så vet de inte hur de ska effektivisera hälsoeffekten och pga dålig uppföljning så vet de inte heller hur effektivt träningsanläggningen gör sin uppgift (som självklart ingår i upphandlingen).

I det specifika fallet så uppfattar jag det att det är ett allmänt bidrag som sägs upp och inte just gymkort och då kan det bli svårare med uppföljning om inte företaget själva gör någon typ av enkät eller hyr in tjänsten. Iom att det också är ett allmänt bidrag så går det inte heller att koppla det till användning av kortet vilket annars är en ganska bra metod..

ceejay
2009-03-20, 12:20
Jag blir aldrig sjuk nuförtiden, jag styrktränar 5ggr per vecka

Guddi
2009-03-20, 15:09
Tillsammans med en kurs eller liknande så folk förstår vikten av hur bra träning är, samt hur bra man mår, tror jag säkert att fler skulle börja träna. Jag är optimist i denna fråga iaf.Jag vet inga träningsinterventioner på detta men det finns gott om studier där man hjälpt folk ordentligt med maten utan någon effekt på längre sig.

En studie jag kommer att tänka på så här direkt är följande studie
http://traningslara.se/blogg/aftonbladet-kan-inte-tolka-studier/

maten serverad på jobb plus 18 gruppmöten med information och motivation plus egna möten med handledare och ändå usla resultat.

kungconny
2009-03-20, 15:12
Jag har fått för mig att hård konditionsträning försämrar immunförsvaret. Stämmer det?

Eddie Vedder
2009-03-20, 15:44
Jag har fått för mig att hård konditionsträning försämrar immunförsvaret. Stämmer det?

Ja det stämmer. Hög syreomsättning innebär hög oxidativ stress och mycket fria radikaler.

Men precis som med muskelnedbrytning så är det en fråga om superkompensation och generellt sett är konditionsträning gynnsamt för immunförsvaret.

Kommer vi upp på extrema träningsnivåer är det inte längre hälsosam träning. Det är på de nivåerna man kan börja anta att supplementeriang av vissa slag faktiskt blir befogade ur annan synvinkel än enbart placebo (vilket det handlar om för de flesta som påstår att "det funkar för mig" och tränar fyra styrketräningspass i veckan).

Fordon
2009-03-20, 17:35
Jag vet inga träningsinterventioner på detta men det finns gott om studier där man hjälpt folk ordentligt med maten utan någon effekt på längre sig.

En studie jag kommer att tänka på så här direkt är följande studie
http://traningslara.se/blogg/aftonbladet-kan-inte-tolka-studier/

maten serverad på jobb plus 18 gruppmöten med information och motivation plus egna möten med handledare och ändå usla resultat.


Det där handlade ju förvisso om viktnedgång och dieter. Det jag mena var att de skulle få motivation till att börja, och fortsätta, träna. Vid träning utsöndrar kroppen hormoner så att man längtar efter att träna igen. Sånt händer inte när man äter mat, vad jag vet.

Men det är ju riktigt tråkigt att det inte blev bättre reslutat än vad det blev i den studie du länkade till. Att så många hoppade av pga brist på motivation/Besviken över dieten. Men det speglar väl verkligheten antar jag. Folk tränar i en månad efter nyårslöftet. Sen tappar de motivationen och hamnar på noll igen.
Hur ska man kunna få folk att träna mer då? Nån som har något bra förslag, ifall nu inte lektioner/kurser i kost/hälsa osv inte hjälper..

z_bumbi
2009-03-20, 18:10
En lång uppföljning med mätbara resultat fungerar ganska bra vad gäller både kost och motion. Även om det idag finns ganska mycket siffror som visar vad sjukskrivningarna kostar så handlar det fortfarande om pengar som ska trollas fram för att betala för tester och ev träning.

Eddie Vedder
2009-03-20, 18:29
Vid träning utsöndrar kroppen hormoner så att man längtar efter att träna igen. Sånt händer inte när man äter mat, vad jag vet.


Jo verkligen, dopaminrespons på matintag är ett exempel. Här har man sett stora skillnader hos både djur och människa. Det ger genetiska sämre förutsättningar både på tal om övervikt och t.ex. alkoholism.

Fordon
2009-03-20, 19:40
Jahaa.. okej, jag lär mig något idag med.

Eddie Vedder
2009-03-20, 20:11
Jahaa.. okej, jag lär mig något idag med.

Här kan du läsa mer om det:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120601&highlight=dopaminrespons

Det råder knappast några tvivel om att genetiska förutsättningar varierar kraftigt för hur lätt/svårt vissa har att hålla vikten. Det är inte så populärt att ta reda på sån fakta bara, då blir det ju plötsligt mindre lätt att spy galla över alla "lata och slarviga tjockisar som inte har lika optimal ätstörningsdisciplin som jag" vilket är populärt på Kolo.

Danny Devito
2009-03-22, 16:26
Här kan du läsa mer om det:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120601&highlight=dopaminrespons

Det råder knappast några tvivel om att genetiska förutsättningar varierar kraftigt för hur lätt/svårt vissa har att hålla vikten. Det är inte så populärt att ta reda på sån fakta bara, då blir det ju plötsligt mindre lätt att spy galla över alla "lata och slarviga tjockisar som inte har lika optimal ätstörningsdisciplin som jag" vilket är populärt på Kolo.

Bra skrivet Eddie. :)