handdator

Visa fullständig version : Plågsamt hård i magen, men av vad?


ThisIsTheOne
2009-03-20, 09:01
Jag har sedan jag inledde min deff för några veckor sedan blivit extremt hård i magen (vi snackar smärta och blod vid ett par särskilda sittningar per dag). Att det har med antingen min kost eller mina kosttillskott att göra har jag förstått, men kanske vet någon mer precist vad det kan vara? En standarddag ser ut så här ungefär...

Frukost: 1,5 dl fiberhavregryn, 5 stekta äggvitor, 3 st kapslar AMP FX, 2 kapslar Omega 3, 1 multivitamintablett, 6 gram kreatin (vilket jag nu plockat bort för att se om det är boven i dramat)
Träning och EAA innan samt efter
Lunch: 120 gram kött (kyckling/lövbiff/lax), 70 gram fullkornsris/fullkornspasta
Mellanmål: 200 gram kvarg eller proteindrink, 15 gram valnötter
Mellanmål: Som ovan
Middag: Som lunch
Kvällsmål: Proteindrink

kjell33
2009-03-20, 09:14
Inte mycket fibrer.......

Ch4rles
2009-03-20, 09:19
Jag tror det kan vara fibrerna. När jag gick ned i vikt åt jag mest fiberhavregryn och sånt där rågbröd med densitet som ett svart hål. Toalettbesök var det ungefär en gång i veckan. Fiberhavregryn måste jag säga är ganska genialt ur företagssynpunkt; späd ut havregrynen med värdelöst kli och sälj det till ett högre kilopris.
Ur hälsosynpunkt tycker jag det numera är uselt; smakar illa och har alldeles för mycket fibrer som inte ens kommer från havret.

stafh
2009-03-20, 09:21
Käka lite äpplen eller annan frukt.

Eddie Vedder
2009-03-20, 09:23
Fiberhavregryn måste jag säga är ganska genialt ur företagssynpunkt; späd ut havregrynen med värdelöst kli och sälj det till ett högre kilopris.
Ur hälsosynpunkt tycker jag det numera är uselt; smakar illa och har alldeles för mycket fibrer som inte ens kommer från havret.

+1000000.....:thumbup:

ThisIsTheOne
2009-03-20, 09:27
Bort med fiberhavregryn och in med vanliga (eller nåt annat lämpligt)? Har jag förstått herrarna rätt då?

mikaelj
2009-03-20, 09:28
Bort med fiberhavregryn och in med vanliga (eller nåt annat lämpligt)? Har jag förstått herrarna rätt då?

Ja.

Är ordspråket "rent mjöl i påsen" bekant?

ThisIsTheOne
2009-03-20, 09:30
Ja.

Är ordspråket "rent mjöl i påsen" bekant?

Ja. Men jag kan inte påstå att jag förknippat det med havregryn tidigare.

Ska absolut göra ändringen hur som helst.

Eddie Vedder
2009-03-20, 09:32
Ja. Men jag kan inte påstå att jag förknippat det med havregryn tidigare.

Ska absolut göra ändringen hur som helst.

Alltså jag höll bara med om att fiberhavregryn är onödigt. Men har du under en period haft blod i avföringen är mitt primära råd att även kolla upp det. En gång kanske inte är något att bry sig om men upprepas det tycker jag du skall kolla upp det hos Vårdcentralen.

schabo-labo
2009-03-20, 09:33
Fibergryn är mycket godare och har bättre konstistens (tyvärr). Jag har liknande problem som TS men inget blod, utan mest trögt och gasigt. Käkar 3dl fibergryn till frukost och lika mycket på kvällen. Det är ett billigt och mättande livsmedel. Vad ska man ersätta med?

xodd
2009-03-20, 09:34
Om det blir för plågsamt så köp lite katrinplommonjuice så brukar det fixa sig efter ett tag. Annars har vi ju alltid fina grejer så som laxoberaldroppar, finns på apoteket.
Finns ju risk för hemorrojder etc när man går och är så hård i magen som du verkar vara.

z_bumbi
2009-03-20, 09:34
Hur mycket protein blir det där?

Grönsaker/frukt?

ThisIsTheOne
2009-03-20, 09:35
Alltså jag höll bara med om att fiberhavregryn är onödigt. Men har du under en period haft blod i avföringen är mitt primära råd att även kolla upp det. En gång kanske inte är något att bry sig om men upprepas det tycker jag du skall kolla upp det hos Vårdcentralen.

Jag testar att plocka bort fiberhavregrynen först och främst. Kvarstår problemen föräras vårdcentralen med en visit.

ThisIsTheOne
2009-03-20, 09:37
Hur mycket protein blir det där?

Grönsaker/frukt?

Det blir rätt mycket protein (vet inte på grammet). Och inte fullt så mycket frukt och grönt, kan man väl säga... Käkar nån morot eller lite paprika till middagen. En frukt då och då. That's it.

kjpil
2009-03-20, 09:38
Blod tror jag du borde reda ut med läkare.
För övrigt så verkar du inte äta frukt/grönt?

Se till att du har tillräckligt vätskeintag, och ev. pröva lite gelbildande kostfiber t.ex. psylliumfrön.

BigSpawn
2009-03-20, 09:42
Tänkte precis säga det föregående sa, jag blev också mycket hårdare i magen sen jag började dieten och tror det framför allt har med vätskeintaget att göra för det enda jag gjorde egentligen var att dra bort det mesta av kolhydraterna och höja fett och protein, så borde inte bli hård av det. Jag försöker dricka så mycket som möjligt, men tydligen inte tillräckligt kanske.

Endura
2009-03-20, 09:51
Byt ut de icke-lösliga fibrerna mot lösliga såsom psylliumfrön, ev linfrön, frukt (apelsin, äpple/päron m skal) och dylikt.

Prova skära ner på kli gjort på sädesskal och vissa grönsaker såsom broccoli och annat som har mer svårlösliga fibrer.

Vätskeintaget kan hjälpa att öka upp, men även sömnen kan vara en viktig faktor! Att deffa och träna hårt är stressande för kroppen och behovet av sömn (=återhämtning) ökar då... även för tarmar/mage/hormoner...

Weekend Warrior
2009-03-20, 11:52
Prova att käka mer fett!

alindvall
2009-03-20, 12:28
Blod i avföringen är aldrig bra, Viktigaste är att det inte är koagulerat och då kommer det alltså inte från magen/tarmarna, om det är koagulerat så är det extremt viktigt att kontakta läkare. Är det "färskt" så är det troligtvis på grund av hemorojder eller sår runt avfallsluckan.

ThisIsTheOne
2009-03-20, 12:53
Blod i avföringen är aldrig bra, Viktigaste är att det inte är koagulerat och då kommer det alltså inte från magen/tarmarna, om det är koagulerat så är det extremt viktigt att kontakta läkare. Är det "färskt" så är det troligtvis på grund av hemorojder eller sår runt avfallsluckan.

Det är det sistnämnda det handlar om än så länge. Det vill säga inte koagulerat, men jag tackar för informationen. Ska definitivt ha det i åtanke.

Jag tror själv att ändringar/tillägg i kosten åtgärdar problemet och jag har fått många bra tips i tråden.

z_bumbi
2009-03-20, 14:09
Tänkte precis säga det föregående sa, jag blev också mycket hårdare i magen sen jag började dieten och tror det framför allt har med vätskeintaget att göra för det enda jag gjorde egentligen var att dra bort det mesta av kolhydraterna och höja fett och protein, så borde inte bli hård av det. Jag försöker dricka så mycket som möjligt, men tydligen inte tillräckligt kanske.

Jag tycker det verkar som en fullt normal anledning att bli hård i magen, att plocka bort fibrer och ersätta med protein brukar vara ett ganska bra sätt att få problem med magen.
Dricker du inte väldigt lite så har det ingen större inverkan och det är få människor som har vätskebrist.

BigSpawn
2009-03-20, 15:37
Jag tycker det verkar som en fullt normal anledning att bli hård i magen, att plocka bort fibrer och ersätta med protein brukar vara ett ganska bra sätt att få problem med magen.
Dricker du inte väldigt lite så har det ingen större inverkan och det är få människor som har vätskebrist.

Ok, det är ju iof sant. Om jag spinner vidare på det, det räcker att jag äter en väldigt lite mängd havregröt för att blir riktigt jäkla kass i magen(känns som det tar två timmar för gröten att passera systemet, blir samma av en del musli), vad kan det bero på om jag inte är glutenkänslig i övrig? kan jag vara så känslig mot fibrer? Eller kan det vara nått annat?

joko
2009-03-20, 15:50
Byt ut de icke-lösliga fibrerna mot lösliga såsom psylliumfrön, ev linfrön, frukt (apelsin, äpple/päron m skal) och dylikt.

Prova skära ner på kli gjort på sädesskal och vissa grönsaker såsom broccoli och annat som har mer svårlösliga fibrer.

Vätskeintaget kan hjälpa att öka upp, men även sömnen kan vara en viktig faktor! Att deffa och träna hårt är stressande för kroppen och behovet av sömn (=återhämtning) ökar då... även för tarmar/mage/hormoner...

+1

Jag har kört vanliga havregryn med 1-2 msk psyllium i. Funkar dödsskönt i kistan.

Endura
2009-03-20, 16:42
kan jag vara så känslig mot fibrer? Eller kan det vara nått annat?

Hur ser livet ut för dig generellt just nu?

Jag vet att när jag har en lite tuffare period, speciellt psykiskt med stress och för lite sömn, börjar min mage direkt bråka och jag upplever mig till och med som laktoskänslig.

När jag sedan har "bra perioder" kan jag äta/dricka mängder med mejerivaror utan problem.

Just sömn och vila generellt gör att min mage fungerar bättre har jag märkt. Tänk också på att även träning (särskilt konditionskrävande) är en typ av stress för kroppen, inte minst under deff.

BigSpawn
2009-03-20, 18:35
Hur ser livet ut för dig generellt just nu?

Jag vet att när jag har en lite tuffare period, speciellt psykiskt med stress och för lite sömn, börjar min mage direkt bråka och jag upplever mig till och med som laktoskänslig.

När jag sedan har "bra perioder" kan jag äta/dricka mängder med mejerivaror utan problem.

Just sömn och vila generellt gör att min mage fungerar bättre har jag märkt. Tänk också på att även träning (särskilt konditionskrävande) är en typ av stress för kroppen, inte minst under deff.
just nu är det iof väldigt lite sömn pga småbarn och tidig träning, men är så annars med så jag undrar om det inte är någon överkänslighet ändå. Tål ju pasta osv, men just havre verkar ställa till det.

Pinky
2010-05-11, 13:28
Jag har själv dom senaste två dagarna haft samma problem vid deff.

Denna stund av lycka och vällust har helt enkelt övergått till rädsla och oanade plågor i rektum, inte kul.

Läste dom trådar som fanns här om ämnet och snubblade över några psylliumfrön som tydligen verkar vara himlans bra mot hårda magar.
Googlade och fann mer info om dessa, blir till att prova.

http://www.fitnessguru.se/psylliumfron/ om du är nyfiken.

EDIT: Snubblade över en liknande tråd i deff-delen nyss, liknande produktinfo http://www.risenta.se/sv/Vara_produkter/Psylliumfro/

cero
2013-09-12, 17:56
Bumpar denna.

Har fått en sanslöst hård mage de senaste dagarna, och jag är fundersam över vad det kan bero på. Inga ändringar i kosten utan det är svennemat enligt tallriksmodellen (inkl frukt/grönt). Är väldigt inaktiv för tillfället och äter efter hunger, så det blir inte särskilt mycket mat totalt sett. Går ned i vikt väldigt sakta. Detta är inget återkommande problem, ett dödsbesök på toaletten per år ungefär. Vad ska jag göra?

Påvägneråt
2013-09-12, 18:33
När jag blir hård i magen försöker jag med bland annat :
Mkt vatten
Långa promenader i hyffsat tempo
Frukt och fibrer i tablettform (finns på apoteket)
Magnesiumtabletter (överkonsumtion kan orsaka diarre men tar man bara någon extra tablett blir avföringen bara lite mjukare)
Starkt svart kaffe.
Sluta dricka mjölk
Mkt fibrer (grönsaker, fullkornsbulgur, matevete, svart matkorn och liknande)
Bort med vitt bröd, bakelser och liknande.
Tänk på att ju mer fibrer man äter desto mer vatten ska man helst dricka. Och för mkt fibrer är ju inte heller bra så gäller ju att hitta en balans.
Stark mat (chili, cayennpeppar)
är själv aldrig hård i magen längre. Kolla upp vilken mat som kan leda till förstoppning och kolla upp mat som har motsat effekt. Känner du att det börjar bli hård i magen så sluta med den "dåliga" maten och börja med den "bättre" maten. Så gör jag iaf. Funkar bra!

Halvar
2013-09-12, 19:50
Du äter inga smärtstillande mediciner i opiodväg? citodon,tramadol

cero
2013-09-13, 19:27
Du äter inga smärtstillande mediciner i opiodväg? citodon,tramadol

Nepp, inga mediciner öht. Problemet är som sagt inte återkommande, men jag lägger gärna ned lite tid på att försöka undvika 1-2 riktigt smärtsamma toalettbesök om året där man skiter ut en tegelsten. Är detta "normalt" kanske? Vet inte.

Påvägneråt: Tack för tipsen, får testa och se vad som händer. :D