handdator

Visa fullständig version : Motorcykel utan nycklar


Avesta
2009-03-20, 01:08
Ska kika på en hoj nästa vecka, det jag vet är: det finns inga nycklar till hojen!

En Yamaha R1 det handlar om.

Ni som kan något om ämnet, vad gör man då? Måste man vända sig till Yamaha för att installera ett helt nytt låssystem, och vad skulle det gå på tro? :confused:. Kostar det mer än 4000 hoppar jag över saken.

palme
2009-03-20, 02:03
Varför finns det inga nycklar...?

victor_n
2009-03-20, 07:42
Varför finns det inga nycklar...?

+1 varför?
Låter som stöldgods.

DanielF
2009-03-20, 08:00
Kolla om den finns på http://www.stulnafordon.se/

Brooklyn
2009-03-20, 09:42
kostar garanterat mer än 4000kr, går i runda slängar på 15-20.000kr till r1´orna, dels för att dem snos så förbannat, och dels för att det är "immobilizer"

Guybrush
2009-03-20, 10:02
Alltså, jag hade inte ens gjort mig besväret att åka och titta på den. Det osar ruttet lång väg. Brooklyn har rätt.

Du verkar desperat efter just en R1:a om du är villig att åka och titta på en utan nycklar. Varför just en sådan? Jag antar att du har lite hojerfarenhet sedan innan? Det finns ju betydligt billigare alternativ som det ändå är pulver i. Du kan få köpa min GSX 400 från -84 :)

Men är R1:an drömmen så go for it!

Arnesson
2009-03-20, 10:16
Är det inte helt enkelt en banmoppe som har switch istället för nyckel? Behöver inte vara stulet (även om många banmoppar är det delvis...)

coxie
2009-03-20, 12:08
Låter jävligt mysko och mer än 4 000 kostar det garanterat att fixa.

Jävligt fina hojar, precis varit ute och kört en sväng med min. Dock är det utan tvekan inget som förstahoj.

Whistler
2009-03-20, 12:32
switch istället för nyckel?

Till TS: Du har inte misstolkat annonsen då? Att det står "Utan nycklar" innebär kanske som Arnesson skriver att den helt enkelt har nyckelfritt låssystem.

Pecto
2009-03-20, 12:36
lite jobbigt att inte ens kunna testa den innan man köper?

coxie
2009-03-20, 12:43
lite jobbigt att inte ens kunna testa den innan man köper?

Klart han ska testa den, men han kanske inte orkar åka och kolla på den om den kanske är stulen.

Avesta
2009-03-20, 13:31
http://www.burkar.nu/hemkunskap/hk-bilder/kronofogden.gif

Därför har den inga nycklar ;).

Den säljs ju på exekutiv auktion, men det verkar som om det inte värt mödan när det kostar så många laxingar att ordna det.

Årsmodell 2002, man saknar alltså nycklar, info om miltal, service och den har väl varit omkull en gång. Värdeutlåtande från fogden kommer nästa vecka men de lär inte veta att det blir så dyrt att fixa med nycklarna.

Ja, vad gör man, kanske bara svänger förbi och kikar på den. Måste gå på max 15 000 om jag ska vara intresserad känns det som.

coxie
2009-03-20, 13:37
Leta vidare, varför köpa grisen i säcken och krångla när det finns andra att köpa?

Avesta
2009-03-20, 14:58
Leta vidare, varför köpa grisen i säcken och krångla när det finns andra att köpa?

Så sant. Får se, blir kanske en Triumph Daytona under 40 000 (om jag hittar en).

Tack för hjälpen folks.

Sebbe_H
2009-03-20, 15:15
Alltså, jag hade inte ens gjort mig besväret att åka och titta på den. Det osar ruttet lång väg. Brooklyn har rätt.

Du verkar desperat efter just en R1:a om du är villig att åka och titta på en utan nycklar. Varför just en sådan? Jag antar att du har lite hojerfarenhet sedan innan? Det finns ju betydligt billigare alternativ som det ändå är pulver i. Du kan få köpa min GSX 400 från -84 :)

Men är R1:an drömmen så go for it!

Haha, att jämföra körupplevelse mellan en hoj som är ett par år gammal och en som är 24+år gammal, är ju som natt och dag.


Edit: Avesta, om du letar efter Daytona i gamla modellen så leta vidare, kass hoj fram till 06.

Avesta
2009-03-20, 15:59
Haha, att jämföra körupplevelse mellan en hoj som är ett par år gammal och en som är 24+år gammal, är ju som natt och dag.


Edit: Avesta, om du letar efter Daytona i gamla modellen så leta vidare, kass hoj fram till 06.

Hur menar du då?


Blir min första hoj och jag har ingen koll på vad som utmärker olika märken och modeller. Men utseendemässigt tycker jag att att Daytonan är klart snyggast.

Men om vi säger så här då, vad skulle ni rekommendera för hoj, som går att få tag på under 40 000? Hur många mil max?

coxie
2009-03-20, 16:01
Hur menar du då?


Blir min första hoj och jag har ingen koll på vad som utmärker olika märken och modeller. Men utseendemässigt tycker jag att att Daytonan är klart snyggast.

Men om vi säger så här då, vad skulle ni rekommendera för hoj, som går att få tag på under 40 000? Hur många mil max?

Köp inte en R1 som första hoj, det är inte allt för smart.

Sebbe_H
2009-03-20, 16:12
Hur menar du då?


Blir min första hoj och jag har ingen koll på vad som utmärker olika märken och modeller. Men utseendemässigt tycker jag att att Daytonan är klart snyggast.

Men om vi säger så här då, vad skulle ni rekommendera för hoj, som går att få tag på under 40 000? Hur många mil max?

Jag menar att om du ska ha en daytona, så ska du köpa model 06 eller senare. Då det verkligen är en underbar hoj. Innan den var den skräp.

Sen håller jag med coxie, är det din första hoj så ska du verkligen inte ha en r1.a, en 600cc sporthoj räcker gott och väl till de flesta dödliga.

Kika lite på Yamaha R6, Kawasaki zx6r eller suzuki gsxr600.

KalleBalik
2009-03-20, 16:13
Hur menar du då?


Blir min första hoj och jag har ingen koll på vad som utmärker olika märken och modeller. Men utseendemässigt tycker jag att att Daytonan är klart snyggast.

Men om vi säger så här då, vad skulle ni rekommendera för hoj, som går att få tag på under 40 000? Hur många mil max?

Skulle rekommendera en Super Motard som första hoj, hyfsat billiga att köpa och äga, och dessutom roliga att köra.

Mago
2009-03-20, 16:17
Jag skulle nog köpt en R6:a från -99. Typ:
http://www.blocket.se/vi/20737737.htm?ca=2_s
http://www.blocket.se/vi/20331793.htm?ca=2_s

maximuscle
2009-03-20, 17:45
min första hoj va en r1a -01.... gick hur bra som helst men väldigt dyrt att äga om du e ung och ahr den stående på dig och bor i storstad. sen som andra hoj hade jag en r6a -01 också.... och jag tycker en r6a räcker gott och väl. min nästa hoj kommer garanterat bli en r6a fast nyare modell.. kostade bara mig 800 att försäkra i månaden...så köp en 600 istället...du kommer inte bli besviken :thumbup:

Guybrush
2009-03-20, 18:05
Haha, att jämföra körupplevelse mellan en hoj som är ett par år gammal och en som är 24+år gammal, är ju som natt och dag.

Ja, därav smileyn! Jag hatar min gamla moped men just nu har jag inte råd med annat. Det får bli en säsong till med hånskratt och folk som pekar *rolleyes*

Sebbe_H
2009-03-20, 18:19
Ja, därav smileyn! Jag hatar min gamla moped men just nu har jag inte råd med annat. Det får bli en säsong till med hånskratt och folk som pekar *rolleyes*

Haha ja, dock så är det mycket mycket bättre än ingen hoj alls!

egge
2009-03-20, 18:20
Skulle rekommendera en Super Motard som första hoj, hyfsat billiga att köpa och äga, och dessutom roliga att köra.

Ngn speciell du kan rekommendera? Jag funderar på att ta mc-kort i sommar.

Sebbe_H
2009-03-20, 18:28
Ngn speciell du kan rekommendera? Jag funderar på att ta mc-kort i sommar.

Värst är bäst, men mycket mekande. Husaberg 650, aprilia sxv, ktm 525 osv.
Vill du inte meka lika mycket så Ktm 625-640-660.

egge
2009-03-20, 18:36
Värst är bäst, men mycket mekande. Husaberg 650, aprilia sxv, ktm 525 osv.
Vill du inte meka lika mycket så Ktm 625-640-660.

Hehe, vill gärna lära mig men jag kan typ inget. Så jag börjar helt med en som kräver minimalt med mekande.

Sebbe_H
2009-03-20, 18:52
Hehe, vill gärna lära mig men jag kan typ inget. Så jag börjar helt med en som kräver minimalt med mekande.

In på sporthoj och läs med dig, finns mängder trådar om nybörjarmotards osv, jag är inte så insatt i den delen då jag har en tendens att kräva det värsta :D

Vastrix
2009-03-20, 20:26
Köp inte en R1 som första hoj, det är inte allt för smart.

Kör du hoj så borde du väll veta att det inte är hojen utan skiten bakom styret det hänger på. En 600a går fort den med, måste man köra med det mellan benen så gör man bäst i att inte köra alls, oavsett vad det är för hoj man sitter på. Att han kan ha lika roligt, eller kanske roligare med en mindre hoj tror jag säkert på men det eviga moralprdikandet om att en nybörjare inte kan köra litersport utan att dra ner i diket har jag aldrig gillat.

The Swedish Oak
2009-03-20, 22:26
Kör du hoj så borde du väll veta att det inte är hojen utan skiten bakom styret det hänger på. En 600a går fort den med, måste man köra med det mellan benen så gör man bäst i att inte köra alls, oavsett vad det är för hoj man sitter på. Att han kan ha lika roligt, eller kanske roligare med en mindre hoj tror jag säkert på men det eviga moralprdikandet om att en nybörjare inte kan köra litersport utan att dra ner i diket har jag aldrig gillat.

Får nog hålla med där, det går lika bra o köra ihjäl sig på en Bandit 600 om man inte respekterar effekten. Folk som kan köra 600or kan köra literhojar, folk som inte kan köra literhojar kan inte heller köra 600or.