handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om deff


Ishie
2009-03-19, 19:31
Tjo!

Har påbörjat en deff sen 1½ vecka tillbaka. Äter mindre å oftare å hela den biten.. Men jag har några saker som jag inte fått klarhet i.

Styrketräning
Man säger ju att styrketräning skall vara bra. Går det lika bar me crunches, armhävningar etc? Har nämligen inte råd med gymkort just nu då jag är helt pank. Och ja, jag antar att styrketräning innefattar armhävningar, men tänkte att det kanske är den hormonella utsöndringen man är ute efter, dvs dem tre stora bas momenten?

Prommenader
Körde 1h prommenad förra veckan, och 2h/dag den här. Är arbetslös just nu så jag har liksom ingen anledning att röra på mig förutom just att gå ut och bara gå för deffens skull, så jag undrar hur mycket som egentligen är nödvändigt? Har ca 10kg att plocka bort till sommaren (helst) men det får ta den tid det tar.

Maten
Försöker ligga runt ~2000 men räknar inget förutom i själva tillagnings fasen. Tar en vitamin tablett på morgonen och äter 2-3 omega 3 kapslar á 500mg till varje måltid. Kör ~LCHF (bor hemma, och kött är dyrt) men försöker hålla nere på kolhydraterna. Mest för att det funkar bra med min diabetes :thumbup:

85kg/183cm 21,5 År :)

mikaelj
2009-03-19, 20:09
Styrketräning
Man säger ju att styrketräning skall vara bra. Går det lika bar me crunches, armhävningar etc? Har nämligen inte råd med gymkort just nu då jag är helt pank. Och ja, jag antar att styrketräning innefattar armhävningar, men tänkte att det kanske är den hormonella utsöndringen man är ute efter, dvs dem tre stora bas momenten?

Någonstans handlar det om Volym = Belastning x Tid vad gäller kaloriförbrukning, men högre belastning tvingar fram en anpassning som orsakar muskeltillväxt.

Du kan öka belastningen genom att lägga ankare, smörpaket eller några äggkartonger på ryggen när du gör armhävningarna. Hålla en stol eller lillsyrran över huvudet när du gör benböj. Lyfta sängen inkl. passagerare för marklyft. Du kan säkert komma på fler bra övningar.

Kan du inte be dina föräldrar om ett kortare lån så du kan köpa hem lite hantlar i olika tyngd? Det behöver inte vara superdyrt.

Ishie
2009-03-19, 20:23
Någonstans handlar det om Volym = Belastning x Tid vad gäller kaloriförbrukning, men högre belastning tvingar fram en anpassning som orsakar muskeltillväxt.

Du kan öka belastningen genom att lägga ankare, smörpaket eller några äggkartonger på ryggen när du gör armhävningarna. Hålla en stol eller lillsyrran över huvudet när du gör benböj. Lyfta sängen inkl. passagerare för marklyft. Du kan säkert komma på fler bra övningar.

Kan du inte be dina föräldrar om ett kortare lån så du kan köpa hem lite hantlar i olika tyngd? Det behöver inte vara superdyrt.
Bor med farsan, å hans jobb sitution är lite oviss just nu, ev kommer de lägga ner hela stället. Så det är inte aktuellt just nu. Och morsan har knapt råd att bo där hon gör, så samma sak där. Sen hatar jag att låna pengar. Haft ett par missöden me folk jag trodde jag kunde lita på. Inte det att vi inte litar på varann, mest blivigt en princip sak med tiden.

Övnignar som jag kör i princip varje dag är 90 graders statiskt mot en vägg för benen så länge jag orkar. Crunches, armhävningar, sen brukar det bli lite sidolyft med gitarren för axlarna.

Knappt tränat på två år och försöker komma igång nu igen, så nå extra vikter behövs väll Egentligen inte (Om nu inte basövningar är "nödvändigt". Hade jag haft råd att gå på gym hade jag dock föredragit det. Tycker det känns mer produktivt på nått skumt vis :)

Tackar för svar i alla fall :)