handdator

Visa fullständig version : Korrelation mellan autoimmuna sjukdomar och resistans mot vanliga sjukdomar?


olwe
2009-03-19, 19:06
Jag undrar ifall autoimmunitet och autoimmuna sjukdomar korrelerar med en i övrigt högre resistans/återhämtning av vanliga sjukdomar, t.ex. en vanlig förkylning.

En autoimmun sjukdom är för den som inte vet när kroppens immunförsvar börjar attackera den egna vävnaden. Vanliga autoimmuna sjukdomar är exempelvis MS och Chrons. Man kan med andra ord säga att immunförsvaret är "för" bra.

Jag har ingen egen expertis i området.

Lite wiki-länkar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Autoimmunity
http://en.wikipedia.org/wiki/Protective_autoimmunity

Mental
2009-03-19, 21:03
Nej, det betyder inte att immunförsvaret är för bra. Bara att bortselekteringen för just den vävnadstypen inte fungerar.

olwe
2009-03-19, 21:10
Nej, det betyder inte att immunförsvaret är för bra. Bara att bortselekteringen för just den vävnadstypen inte fungerar.

Aha. Så det går inte att generalisera alls till övrig timunförsvar?

Jag är intresserad för att jag själv har fått Ulcerös Colit, som är en autoimmun sjukdom, samt att jag har födelsemärken på min kropp som vita blodkroppar har attackerat vilket syns genom att jag har vita områden runt dessa födelsemärken. Två olika händelser där min kropp attackerar sig själv. Men de kanske inte alls kan sammanlänkas? eller generaliseras till övriga händelser?

Mental
2009-03-19, 21:20
Aha. Så det går inte att generalisera alls till övrig timunförsvar?

Jag är intresserad för att jag själv har fått Ulcerös Colit, som är en autoimmun sjukdom, samt att jag har födelsemärken på min kropp som vita blodkroppar har attackerat vilket syns genom att jag har vita områden runt dessa födelsemärken. Två olika händelser där min kropp attackerar sig själv. Men de kanske inte alls kan sammanlänkas? eller generaliseras till övriga händelser?

Det är snarare så att har man en autoimmun sjukdom har man en högre risk att få andra, man har ett immunförsvar som har svårt att skilja på egen och främmande vävnad. Har man ex Typ I diabetes så har man högre risk för andra autoimmuna sjukdomar.

Immunceller testas i två steg, först en selektering där kroppen vill se att T-cellerna kan binda till proteinstrukturer, de som inte lyckas dör genom apoptos, sedan i den andra selekteringen testar kroppen att det inte binder till kroppsegna peptider, om T-cellen binder där så dödas den. Ibland fungerar inte steg två i testet och celler som kan binda till någon egen struktur kan passera. Då får man en autoimmun sjukdom, men man har inte ett starkare eller bättre immunförsvar än andra.