handdator

Visa fullständig version : låg volym vs hög volym


mihmut
2009-03-19, 14:41
Hej, vad är effektivast under en deff, få reps med tyngre vikter eller fler reps med lite lägre vikter?
Målet är att tappa så lite muskelmassa/storlek som möjligt (eller öka lite). Det spelar inte så stor roll om jag tappar i styrka, jag prioriterar storlek högre just nu.

Jag har hört runt lite med folk som verkar vara kunniga, men jag har fått väldigt motsatta svar. Vad säger ni? Finns det någon intressant forskning på detta?

King Grub
2009-03-19, 15:17
Tung träning stimulerar muskeluppbyggnaden mer än lätt högrepetitionsträning.

50cent
2009-03-19, 16:49
det beror på vad man menar med lätt och tungt, men 3-8reps är nog bäst under deff

Grandmaster
2009-03-19, 16:53
1-3 set, hög intensitet, 4-8 reps basövningar, 6-10 reps assistans.

mihmut
2009-03-19, 17:40
okej, så max-ot kanske är ett program värt att satsa på under deffen? jag kommer bara köra i en månad ungefär innan jag är klar. intensitet är det samma som kort vila mellan seten och då korta pass?

Sniggel
2009-03-19, 18:11
okej, så max-ot kanske är ett program värt att satsa på under deffen? jag kommer bara köra i en månad ungefär innan jag är klar. intensitet är det samma som kort vila mellan seten och då korta pass?

Den riktiga betydelsen av intensitet är hur många % av 1RM du tränar på, alltså hur nära din maxbelastning du är. Sen är det många som tycker att ordet intensitet kan användas till just det du säger. Jag personligen hade kunnat gå med på att hellre kalla det för intensivitet eller liknande.

mihmut
2009-03-19, 18:29
Den riktiga betydelsen av intensitet är hur många % av 1RM du tränar på, alltså hur nära din maxbelastning du är. Sen är det många som tycker att ordet intensitet kan användas till just det du säger. Jag personligen hade kunnat gå med på att hellre kalla det för intensivitet eller liknande.

ja okej det där låter ju mer logiskt :) tack, bra grejer

50cent
2009-03-19, 18:48
hög intensitet är i min värld att träna minst till failure. intensitetshöjande tips är forced reps, rest-pause, dropsets, negativa reps mm

enzodiac
2009-03-19, 20:26
hög intensitet är för mig mindre vila mellan seten.

Grandmasters tips låter kanon !

mihmut
2009-03-19, 20:53
1-3 set, hög intensitet, 4-8 reps basövningar, 6-10 reps assistans.

tack för tipset! alla ni andra tack också. men 1-3 set per muskelgrupp? eller övning? låter lite, passet kommer ju ta typ 20 min?

enzodiac
2009-03-19, 21:04
per övning gissar jag, men blir inte förvånad om grandmaster menar per muskel :)

Fatcan
2009-03-20, 00:32
Tung träning stimulerar muskeluppbyggnaden mer än lätt högrepetitionsträning.

Tung träning = få repetitioner med tung vikt? 10 reps kan ju också bli tungt, även om det är högreps.

Minns att du skrev förut att 9-12 reps stimulerade proteinsynten bäst? Det stämmer altså inte längre?

JoeyP
2009-03-20, 00:40
Jag har märkt nu att jag ökat mkt fortare i styrka när jag av olika anledningar har kört färre set fast tyngre med längre vila mellan passen.

Kanske är det optimala för mig!

Commando1980
2009-03-20, 02:29
hög intensitet är i min värld att träna minst till failure. intensitetshöjande tips är forced reps, rest-pause, dropsets, negativa reps mm

spelar ju ingen roll vad det är i din värld då intensitet med betydelsen % av 1RM är ett vedertaget begrepp inom styrketräningsvärlden.

är man inte så insatt i träningsterminologin blir det dock lätt missförstånd.

till TS: under deffen ska du absolut inte sänka vikterna och börja pumpa med lätta(re) vikter, utan begränsa vid behov volymen men minska inte vikterna på stången.

Musselbank
2009-03-20, 03:21
Betyder alltså intensiv detsamma som tung (men mer precist)?

När vi ändå talar om begrepp och deras betydelse, betyder volym typ total lyft vikt, så att till exempel 12x1, 2x6, 3x2x2 är samma volym?

mikaelj
2009-03-20, 07:37
När vi ändå talar om begrepp och deras betydelse, betyder volym typ total lyft vikt, så att till exempel 12x1, 2x6, 3x2x2 är samma volym?

Samma volym men olika utseende på kurvan vilket ger olika slutresultat!

tntballe
2009-03-20, 09:00
Betyder alltså intensiv detsamma som tung (men mer precist)?

När vi ändå talar om begrepp och deras betydelse, betyder volym typ total lyft vikt, så att till exempel 12x1, 2x6, 3x2x2 är samma volym?

Intensiviteten har mer med vilan mellan setten att göra. Men även lite hur man utför settet.

Intensiteten är hur nära du ligger ditt 1RM(vad du klarar som mest i 1 repetition).

Volymen är i ditt exempel samma, men hög volym syftar oftast på fler set.

Three pigs
2009-03-20, 15:47
Jag har märkt nu att jag ökat mkt fortare i styrka när jag av olika anledningar har kört färre set fast tyngre med längre vila mellan passen.

Kanske är det optimala för mig!

Känner så jag med. Gillar att köra låg volym med tunga vikter :)

50cent
2009-03-20, 20:20
spelar ju ingen roll vad det är i din värld då intensitet med betydelsen % av 1RM är ett vedertaget begrepp inom styrketräningsvärlden.

är man inte så insatt i träningsterminologin blir det dock lätt missförstånd.

till TS: under deffen ska du absolut inte sänka vikterna och börja pumpa med lätta(re) vikter, utan begränsa vid behov volymen men minska inte vikterna på stången.

du har rätt dropsets rekommenderas inte under deff undantag kanske vader oh det viktigaste med intensitet är %RM

Commando1980
2009-03-21, 01:22
du har rätt dropsets rekommenderas inte under deff undantag kanske vader oh det viktigaste med intensitet är %RM

syftade inte på dropsets utan på att man ska fortsätta träna som 'vanligt' (ej gå händelserna i förväg och sänka vikterna) för att minimera (så gott man kan) muskelförlust under diet.

intensitet ÄR % av 1 RM.