handdator

Visa fullständig version : är "mer" alltid bäst?


Jacke89
2009-03-19, 14:36
Hejsan.

Jag är lite frågande till hur mycket man ska träna musklerna, när någon säger att t.ex. deras rygg släpar efter så slänger de in några set extra i veckan oftast eller något set, och då får den ju mer träning och då växer den mer? Varför gör man inte så med alla muskelgrupper isåfall från början?

på en muskel som rygg, kan 20 set i veckan vara ok? 2 gånger i veckan 4 set marklyft, 4 set latsdrag och 2-3 set shrugs.
samma på de andra musklerna me men 14 set biceps och 16 set triceps 20 set bröst 16-18 set axlar 16 set mage 12 set underarmar och 10 set vader, 20 set lår(Fram och baksida.)

Är det för mycket, allt är alltså 2 gånger per vecka sammanlagt.

Langster
2009-03-19, 14:44
Jag tror det är svårt att faktiskt träna för mycket, utan att bli helt utsliten först. Däremot finns det nog en risk att man tränar onödigt mycket, alltså man kan nog rätt lätt nå gränsen där man inte får ut något extra av att träna mer.

Att köra en muskel 2 ggr i veckan är nog ett bra sätt att få fart på en släpande muskel. Men jag skulle personligen inte köra samma övningar båda passen och inte träna med samma volym per gång som om jag bara tränade den en gång i veckan.

dared
2009-03-19, 14:48
20 set rygg är betydligt mindre än 14 set bicep tycker jag.

4 set mark tar på rygg, stabilisatorer, ben osv osv 4 set latsdrag tar mer på latsen, shrugs tar mer på traps. Alltså är dessa övningar relativt utspridda över olika delar av rygg/kropp.

Bicep tar på bicep/underarm och är en mycket mindre muskel, dessutom får du träning av ryggpasset. Just när det gäller bicep tror jag inte på "the more the marrier" och det stämmer inte nödvändigtvis på andra muskler heller. Släpar specifikt ex rygg, så kan man göra många övningar som tar på rätt olika ställen.

Att en muskel släpar kan ju också vara att man har bristfällig teknik i vissa övningar. Försök komma till rätt med detta och träna just muskeln du är ute efter, sedan kan man eventuellt slänga in isolationsövningar för att kanske få lite extra kontakt. Skulle man köra detta på varje muskelgrupp skulle det kanske inte vara optimalt för det blir en jäkla ansträning med för många set och isolationsövningar inte behövs. Men som sagt på någon enstaka muskelgrupp där man inte når önskvärt resultat på de övningar man gör kanske det är värt ett försök.

Sedan kan en muskel släpa för att den är övertränad också, då är det givetvis kontraproduktivt att öka träningsmängden. Kör du 20 set rygg och 14 set bicep så är risken för överträning troligtvis större för bicep skulle jag tro. Speciellt eftersom uppdelningen är mark, lats, shrugs (även om vissa säkert kan träna mycket fler set än så med väldigt goda resultat och utan risk för överträning, det är individuellt)

dyxeldoff
2009-03-19, 15:10
de ar nog bra mycket battre att trana for lite an for mycket

JohnRick
2009-03-19, 15:16
Allt är relativt. Du måste alltid träna "mer" relativt sett för att bli "bättre" successivt. Det beror på hur väl du återhämtar dig. Sedan behöver progressivitet i träningen inte stå och falla med antal set (volymen) i träningen. Stegring av intensitet i perioder och TUT blabla är minst lika relevant. Många variabler finns att ta hänsyn till.

Dan S
2009-03-19, 15:19
Mer träning är bättre för mig, jag blir bättre, känner mig bättre, starkare större osv på 30 set bröst än på det vanliga 12-16. jag brukar slänga in ett monsterpass för en muskelgrupp varje vecka, det ger en extra boost.

Langster
2009-03-19, 15:35
20 set rygg är betydligt mindre än 14 set bicep tycker jag.

Det beror väl på om det är mängden set som avgör hur hårt, mycket eller effektivt man tränar. Finns väl i princip ingen övning där man tar mer i biceps än i rygg. På säg 10 set rygg kan du ha lyft flera ton sammanlagt, medans man knappast kommer upp i många 100 kg på 10 set biceps.

Yip_man
2009-03-19, 15:45
aja nått ton ska man väl klara i 10 set biceps.

dared
2009-03-19, 15:50
Det beror väl på om det är mängden set som avgör hur hårt, mycket eller effektivt man tränar. Finns väl i princip ingen övning där man tar mer i biceps än i rygg. På säg 10 set rygg kan du ha lyft flera ton sammanlagt, medans man knappast kommer upp i många 100 kg på 10 set biceps.

Det har du rätt i.

Dock i det här fallet tycker jag personligen att 4 mark 4 latsdrag 2 Shrugs känns som lugnt medan jag tycker 7 set bicep känns som rätt mycket vid 2 gånger i veckan. Men som du säger är det en jäkla skillnad på tunga mark och koncentrationscurls i hur jobbiga/tunga de är och tar mer på kroppen i stort.

Commando1980
2009-03-19, 15:53
Hejsan.

Jag är lite frågande till hur mycket man ska träna musklerna, när någon säger att t.ex. deras rygg släpar efter så slänger de in några set extra i veckan oftast eller något set, och då får den ju mer träning och då växer den mer? Varför gör man inte så med alla muskelgrupper isåfall från början?

på en muskel som rygg, kan 20 set i veckan vara ok? 2 gånger i veckan 4 set marklyft, 4 set latsdrag och 2-3 set shrugs.
samma på de andra musklerna me men 14 set biceps och 16 set triceps 20 set bröst 16-18 set axlar 16 set mage 12 set underarmar och 10 set vader, 20 set lår(Fram och baksida.)

Är det för mycket, allt är alltså 2 gånger per vecka sammanlagt.

man kan skriva hur mycket som helst om detta. sen kan man inte begränsa resonemanget till antal set och frekvens (som du gör) utan att ta hänsyn till andra faktorer såsom: reps, intensitet, mål med träningen , hur träningsprogrammet ser ut i övrigt (antal träningsdagar, periodisering etc etc).

du har heller inte förstått idén bakom prioriteringsträning: det handlar inte bara om att öka frekvensen och/eller volymen för den släpande muskelgruppen utan man bör ju köra undershållsträning eller iaf begränsa träningen för övriga muskelgrupper under den period då man fokuserar på den släpande muskelgruppen. man vill ju kanalisera mer av de befintliga energireserverna till den muskelgrupp man ämnar att prioritera.

för att titta på detaljerna: totalt 20 set i veckan kan vara ok för ryggen fördelat på två pass. men du kör ingen roddövning? i övrigt är volymen heller inte balanserad mellan muskelgrupperna: du kör 14 set biceps? det är ganska mycket i förhållande till hur volymen ser ut för övriga muskelgrupper. jämför även totalt antal set för benen vs set för överkropp. (behöver inte vara fel..beror bl a på mål med träningen). finns mer saker att nämna men orkar inte göra det nu.

att träna en muskel två grr i veckan behöver inte vara för mycket. i teorin så bör det ge bättre tillväxt än en gång i veckan. men det betyder inte att du inte får resultat av att köra igenom kroppen en gång i veckan.

volym-intensitet-frekvens är faktorer som alltid måste relateras till varandra och de målsättningar man har.

joko
2009-03-19, 15:59
Om man utan vidare kan 'slänga in' några extra set för en viss muskelgrupp, så kanske de där seten man körde inte så intensiva till att börja med.

Med det menar jag inte att det enda rätta är att köra varje set till failure, utan att det kanske ligger ofokus bakom att en muskelgrupp släpar efter, och att det är det återtagna fokuset som gör skillnaden mer än de där extra setten egentligen.

ceejay
2009-03-19, 17:51
jag brukar köra i block, dvs 1 pass 2 gånger i veckan och resten av passen som vanligt, sen byter jag efter ett tag

burtan
2009-03-19, 22:54
Är "mer" alltid bäst?
Beror på skulle jag vilja säga.
Kör du 1 set för varje muskelgrupp i veckan så är nog mer träning att föredra men kör du 30 set i veckan så kan mindre vara bättre.

Kroppen har ju en gräns för hur mycket träningen den kan tillgodogöra sig, ligger du då på gränsen så är mer träning inte att föredra. Utan då är nog mindre bättre.

Mvh Andreas.

Alexton
2009-03-20, 00:09
Själv brukar jag gå ner i set men träna dessa set betydligt hårdare.. att varje set ska ge samma känsla i kroppen som ett max lyft i mark. Ett/två pass istället för mitt vanliga brukar verkligen ge fart framåt.

Brukar slita en del mentalt, men det är det värt :thumbup: