handdator

Visa fullständig version : Hjälp med utformning av schema, slut på det sporadiska tränandet!


dinho88
2009-03-19, 10:43
Tjena people!

Kort fakta först;

Ålder - 19
Längd - 179 cm
Vikt - 68 kg

Jag har nu bestämt mig för att resan mot drömkroppen ska ta fart, jag vill inte träna 1 månad och sen lata mig o inse att jag "måste" träna igen. Nu ska jag köra stenhårt och göra träningen till en del av mitt liv. Jag är rätt smal, har ingen dålig kropp precis, men vill ha en rippad. Har förövrigt spelat fotboll för ett antal år sen, spelade då i sju år men på senaste tiden är sport upplagt på hyllan förutom lite då och då med vänner.

Jag har aldrig tränat på gym, jag kör hemma, då jag har bänk, vikter, stång och hantlar. Just nu kör jag detta schema.

Mån

Bänkpress 6 x 12 (40kg)
Armhävningar 3 x så mycket jag orkar
Militärpress med stång 3 x 12 (24kg)
Sidolyft med hantel 3 x 12 (4 kg på varje hantel)
Framlyft hantel 3 x 12 (8kg på varje hantel)
Bicepscurl med stång 6 x 12 (26 kg)

Tis

Hantelrodd 3 x 12 (10 kg på varje hantel)
Shrugs (googla upp övningen) med stång 3 x 12 (50kg)
Stångrodd 3 x 12 (24kg)
Sidolyft med hantel för baksida av axlar 3 x 12 (6kg)
Tricepspress med hantel bakom huvudet 3 x 12 (8kg)
Mage situps med viktskiva på bröstet 6 x 12

Ons - vila

Tors - som Mån

Fre - som Tis

Lör - vila

Sön - som Mån

osv. dvs. 2 dagar träning, 1 dag vila, 2 träning.

Visst, detta har gett lite resultat och jag har bara kört detta i ungefär 2 månader men nu vill jag seriöst bygga en bra kropp. Har läst mycket i olika trådar men vet ändå inte riktigt hur jag ska få ihop ett schema som passar mig och därför vädjar jag om hjälp.

Jag har tänkt köpa ett gymkort men vill helst veta vilka övningar jag bör ge mig på innan.

Jag kommer kunna träna 7 dagar i veckan, har inga direkta skador (förutom dåliga knän), hyfsad kondis, och en grym motivation.

Försöker äta så mycket som möjligt, ligger på ungefär 5 mål per dygn, frukost, lunch, mellanmål, middag, kvällsmacka.

Ser fram emot detta! GAME ON!

aelgen
2009-03-19, 10:52
Tjenare, kul att du är motiverad!
Det schema du har kört på är väl halvbra, framförallt med tanke på att biceps har fått stryk i princip i varje pass. Det är bra att du köper ett gymkort eftersom det hjälper en oftast att ta träningen lite mer seriöst och att du får tillgång till mer utrustning.

Jag har lite ont om tid så jag hinner inte skriva ut ett helt schema förslag men kan varmt rekommendera detta schema: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

När du börjar på gymmet tycker jag det är viktigt att du börjar med de riktigt basövningarna för att få det som vana att köra dessa då de är grunden till framgångsrik styrketräning. Enligt min åsikt är de viktigaste dessa övningar: Knäböj, marklyft, bänkpress, och chins. Det finns fler, men dessa tycker jag (läs: min personliga åsikt, attackera mig inte nu) är de viktigaste att kunna. Efter man kan dem så är det bara att lägga till lite fler övningar som är bra. Men som sagt jag tycker du ska köra på det passet jag länkade till, till att börja med.
När det gäller styrketräning så gäller ofta "less is more" så att du kommer inte få bättre resultat av att träna 7 dagar i veckan än t.ex 5. Vila är oerhört viktigt för muskeltillväxt.
Sen eftersom du är relativt ny på gym så tycker jag inte du ska träna mer än 3 ggr i veckan till en början. Kör på 3 dagars varianten på programmet jag länkade till. När du sen kört ett antal veckor kan du kanske lägga till en extra dag om du vill.

Jaja, detta var min åsikt och mina rekommendationer, det kommer nog komma en hel del fler råd här.

Lycka till!

dinho88
2009-03-27, 11:02
bump.

några mer tips på scheman?

Pulsaxe
2009-03-27, 13:02
Det som redan finns länkat har fungerat för oerhört många och jag tycker du borde försöka dig på det.

Angående ditt tidigare schema så ser jag ingen benträning, beror det på skada eller har det någon annan anledning?