handdator

Visa fullständig version : Bedrägeri, spåkärring lurade av ca 500 000kr?


High1ander
2009-03-19, 07:50
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4683949.ab

Sjalv tycker jag nastan spakarringen ska ha ett pris som lyckas lura folk. Men bara "nastan".

Sen undrar jag hur det hade latit om kvinnan kopt bilar och lanat pengar for att ge till kyrkan. Kyrkor gor ju samma sak, ge 10% av det du tjanar annars ar du inte kristen nog och kommer till helvetet...

Eller ar det bara jag som drar for grova paralleller?

CVN
2009-03-19, 08:02
Hur kan folk vara så dumma?

High1ander
2009-03-19, 08:15
Hur kan folk vara så dumma?

Ja, i detta fall sa namndes iaf inte demens eller liknande, sa man undrar fan.

Trance
2009-03-19, 10:05
Sen undrar jag hur det hade latit om kvinnan kopt bilar och lanat pengar for att ge till kyrkan. Kyrkor gor ju samma sak, ge 10% av det du tjanar annars ar du inte kristen nog och kommer till helvetet...


Vilka kyrkor menar du?

High1ander
2009-03-19, 15:18
Vilka kyrkor menar du?

Inga kyrkor speciellt. Men bade kristendom, judeism och islam har ju almosor, osv. som en del i att gora Gud lycklig.

Hursom, spakarringar och deras tro eller andlighet borde ju ocksa tillata dem att "lura" av pengar, ungefar som en for av religionsfrihet. Jag tanker alltsa pa hur man kanske skulle kunna forsvara sig i ratten som spakvinna.

Exdiaq
2009-03-19, 15:29
Kan du citera in vad det står i artikeln här så vi som inte vill stödja tidningen får veta lite vad tråden handlar om?

Tolkia
2009-03-19, 15:45
Inga kyrkor speciellt. Men bade kristendom, judeism och islam har ju almosor, osv. som en del i att gora Gud lycklig.
Allmosepåbudet i islam handlar väl om att ge pengar till bättre behövande, a.k.a. fattiga. Så om spådamen inte var fattig faller det. Kristendomens tionde är, har jag för mig, en kombo av att man skall ge till de fattiga och att någon måste försörja prästen.

akerstrom
2009-03-19, 18:52
Spådamen lurade Ursula Engstrand, 73, på nästan en halv miljon kronor.

Nu tvingas hon och maken flytta eftersom deras stuga ska säljas av kronofogden.

– Vi blir krossade båda två, säger hon.


en 45-åriga spåkvinnan hotade Ursula Engstrand med att det skulle gå mycket illa för henne om hon inte gjorde som hon sa.

Hon förmådde Ursula Engstrand att ta ett banklån på 204 000 kronor och köpa en BMW för 276 000 kronor. Både banklånet och bilen överlämnades till spådamen.

– Sedan började det dyka upp allehanda räkningar och obetalda p-böter hos mig. Hon sa till mig att jag inte fick säga något till min man eller till polisen.

Lite(läs mycket) av det som stod

Men är man så dum att man går på det så får man nog skylla sig själv
Har man levt i 73år så måste man ju nästa förstå att spådamer är bara ren skit.

ceejay
2009-03-19, 18:53
Men hur fan lyckas man

Wao
2009-03-19, 19:18
Ja, det där är nog det dummaste jag läst på ett tag.

High1ander
2009-03-19, 21:05
Allmosepåbudet i islam handlar väl om att ge pengar till bättre behövande, a.k.a. fattiga. Så om spådamen inte var fattig faller det. Kristendomens tionde är, har jag för mig, en kombo av att man skall ge till de fattiga och att någon måste försörja prästen.

Jojo, det vet jag att det ar i vissa fall mestadels eller helt och hallet tankt for att vara till fattiga eller behovande.

Men jag undrar om man inte borde som spakarringen kunna havda religionsfrihet, visst ar det humbugg de kor med, men det ar fortfarande "spirituella andar" o sadant skrap vilket ar samma sak som Kristendom de andra religionerna.

Aekkelpotta
2009-03-19, 21:17
Stackars människor.

Exdiaq
2009-03-19, 21:19
Tycker inte det minsta synd om denne idiot.

Aekkelpotta
2009-03-19, 21:21
Varför inte?

En del blir lurade i spel, andra i humbug. Det är aldrig roligt när det väl händer.
Tror nog att även du skulle falla om man kom åt din svaga punkt.

Exdiaq
2009-03-19, 21:26
Varför inte?

En del blir lurade i spel, andra i humbug. Det är aldrig roligt när det väl händer.
Tror nog att även du skulle falla om man kom åt din svaga punkt.

Skulle mycket väl kunna bli lurad på pengar, men det hade fått vara på något listigt sätt. Det här är fanimej bara idiotiskt och då känner jag inte den minsta sympati.

Three pigs
2009-03-19, 21:47
Fyfan. Totalt slut.

Sallae
2009-03-19, 22:26
Skulle mycket väl kunna bli lurad på pengar, men det hade fått vara på något listigt sätt. Det här är fanimej bara idiotiskt och då känner jag inte den minsta sympati.

Men kanske empati?

Mescreant
2009-03-19, 22:30
Känns som man kan slösa sin empati på människor som förtjänar den, inte gamla kärringar som lever bra till de åker på första bästa scam.

mini
2009-03-19, 22:35
Känns som man kan slösa sin empati på människor som förtjänar den, inte gamla kärringar som lever bra till de åker på första bästa scam.

Tror du att du bara har en viss kvot att känna så du måste ransonera?

Jag tror att vissa personer behöver sådana här exempel för att känna sig smarta själva. Det är ungefär som att den som står näst längst ner i hackordningen mobbar den under för att slippa mobbas själv. Bättre att peka på någon annan idiot.

Mescreant
2009-03-19, 22:39
Ja det tror jag. Min rymdblommekvot sträcker sig över hela kosmos och jag försöker ransonera den så gott jag kan. Hade jag bott i samma by som kärringen och aldrig sett längre än skogsbrynet hade den räckt till henne också.

DanielF
2009-03-20, 07:58
Den som det är synd om är väl hennes man, som inte verkar ha vetat om något.

spoonchest
2009-03-20, 08:14
Något man måste förstå vad gäller tarotläsare, hästviskare, spökjägare, spådamer öht. De är alltid antingen oärliga, eller bara dumma.
I det här fallet verkar det som om det lutar åt det förstnämnda. Hursomhelst, vad gör det för skillnad egentligen, förutom den stora summan pengar, om en tarotläsare tar 20 spänn i minuten eller om en spåkärring vill ha en halv miljon för att hennes spådomar säger det?
Det är bedrägeri i vilket fall.