handdator

Visa fullständig version : Hjälp med schema


Fredin
2009-03-18, 23:57
Hej allihop!

Jag har precis börjat styrketräna.Jag har "kört" igenom kroppen 1 månad nu och känner att jag är redo för börja dela upp alla muskelgrupperna, men jag vet inte hur jag ska dela upp dom. Har läst mycket i olika trådar men vet ändå inte hur jag ska dela upp dom :P så skulle vara tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig med det..För att jag på bästa sätt ska kunna bygga muskler och inte dela upp dom dumt och slita ut kroppen för jag tränar fel

Rygg,mage,bröst,triceps,Biceps,Ben,nacke och kondition.

Dag 1?
Dag 2?
Dag 3?
Dag 4?
Dag 5?
Dag 6?
Dag 7?

Tack så mycket på förhand! / Fredin

Medusa
2009-03-19, 00:04
Hur ofta vill du träna?

Hur ofta kan du träna?

Varför vill du träna?

Har du några skador?

Hur gammal är du?

Är du rörlig / stel?

Är du tanig, smal, kraftig, fet, muskulös?

Fredin
2009-03-19, 00:11
Hur ofta vill du träna?

Hur ofta kan du träna?

Varför vill du träna?

Har du några skador?

Hur gammal är du?

Är du rörlig / stel?

Är du tanig, smal, kraftig, fet, muskulös?

Jag vill/kan träna varje dag om det skulle behövas.

Vill träna för jag trivs inte med min kropp som den är just nu. Vill få lite "snyggare" kropp med muskler.

Jag är 22 år gammal.

Jag skulle nog säga att jag är rörlig

Just nu är jag taning tycker (jag) 175 cm väger runt 65 kilo.
Kan lägga upp bild? Lättare att få en uppfattning då kanske :)

Medusa
2009-03-19, 00:14
Det är viktigt att du, precis som du gör just nu, skapar målsättningar och visualiserar samt beskriver dem för oss och dig själv.

Du vill alltså börja träna ordentligt för du känner att du skulle vilja ha en lite muskulösare kropp.

Du har goda förutsättningar, förmodligen ganska lågt kroppsfett 65 kg 175 cm, bra längd, och du verkar motiverad.

Hur är det med kunskaperna rörande övningsutförande och vila, styrketräning generellt?

Fredin
2009-03-19, 00:15
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-IMG_0394.JPG

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------hej.jpg

Fredin
2009-03-19, 00:20
Det är viktigt att du, precis som du gör just nu, skapar målsättningar och visualiserar samt beskriver dem för oss och dig själv.

Du vill alltså börja träna ordentligt för du känner att du skulle vilja ha en lite muskulösare kropp.

Du har goda förutsättningar, förmodligen ganska lågt kroppsfett 65 kg 175 cm, bra längd, och du verkar motiverad.

Hur är det med kunskaperna rörande övningsutförande och vila, styrketräning generellt?

Först vill jag bara säga tack för du verkar vilja hjälpa mig! :)

Kan väl inte påstå att jag har några vidare kunskaper. Vet bara att jag är grymt taggad på att träna och börja bygga. det ända som går i skallen :D

Vad tror du? Hur ska jag på bästa sätt dela upp muskelgrupperna?

Medusa
2009-03-19, 00:34
Alltså, hur du skall splitta muskelgrupperna är individuellt därför är det svårt att svara på din fråga bara sådär..

Eftersom du är nybörjare bör du först och främst lägga fokus på strikt form och långsamt tempo, efterhand som du lär känna din kropp kan du själv anpassa övningarnas utförande och tempo för just dig.

Hur ofta du kan träna musklerna beror främst på din återhämtningsförmåga, som egentligen handlar om näring och sömn, grovt.

Viktigast för dig just nu är inte egentligen att finna ett optimalt schema, eftersom du kommer få ökningar av att bara lyfta i sig, viktigast för dig är att lära dig styrketräna på rätt sätt.

Jag tycker du skall splitta kroppen på 4-5 pass i veckan, och sedan träna musklerna 1-2 ggr i veckan. Då får du utrymme att prova olika övningar på olika pass, lära dig rörelserna, testa och känna.

Vilka muskler tycker du mest om att träna? Någonting du verkligen vill ändra på?

Fredin
2009-03-19, 00:42
Alltså, hur du skall splitta muskelgrupperna är individuellt därför är det svårt att svara på din fråga bara sådär..

Eftersom du är nybörjare bör du först och främst lägga fokus på strikt form och långsamt tempo, efterhand som du lär känna din kropp kan du själv anpassa övningarnas utförande och tempo för just dig.

Hur ofta du kan träna musklerna beror främst på din återhämtningsförmåga, som egentligen handlar om näring och sömn, grovt.

Viktigast för dig just nu är inte egentligen att finna ett optimalt schema, eftersom du kommer få ökningar av att bara lyfta i sig, viktigast för dig är att lära dig styrketräna på rätt sätt.

Jag tycker du skall splitta kroppen på 4-5 pass i veckan, och sedan träna musklerna 1-2 ggr i veckan. Då får du utrymme att prova olika övningar på olika pass, lära dig rörelserna, testa och känna.

Vilka muskler tycker du mest om att träna? Någonting du verkligen vill ändra på?

Okej. =) Tycker mest om att träna bröst och rygg. Bröst mycket för jag vill få ut brösten mer. är som en planka just nu :D Gillar iofs att träna det mesta.

Men om jag tex kör Måndag bröst/rygg då är det ju kanske inte så smart att köra tisdag biceps? för det används ju rätt mycket under måndagen eller hur?
Vet inte hur stor roll det spelar.

Just hur fanken jag ska få till det. Vill helst ha så lite vila som möjligt.


Fredin

Fredin
2009-03-19, 00:43
Men om du kollar bilderna? har jag tendens till att bygga lite tror du?
Jag äter som en häst, dricker gainer kreatin. Men går ändå knappt upp i vikt...

Medusa
2009-03-19, 00:45
Om du har väldigt mycket tid och motivation, från Arnold
Pass 1: Bröst och rygg
Pass 2: Axlar och armar
Pass 3: Ben
*Repetera 1-3, vila dag 7.

Lite mindre tid..Dave Draper
Pass 1: Bröst rygg och axlar
Pass 2: Ben
Pass 3: Armar
Pass 4: Överkropp (Rygg, bröst, axlar, armar)
Pass 5: Ben
*Detta schema kan du genomföra under en vecka, pass 1-3 helst måndag till och med onsdag, vila torsdag, pass 4-5 fre och lö, vila söndag.

Minst..
Pass 1: Överkropp
Pass 2: Underkropp
Pass 3: Överkropp
Pass 4: Underkropp
*Förslagsvis måndag tisdag, vila onsdag, träna torsdag och fredag, vila lö och sö.

Sista förslaget..
Ett enda helkroppspass som du gör tre ggr i veckan, måndag, onsdag och fredag.

Notera, detta är enbart mina förslag baserade på vad jag tycker, jag hävdar inte att detta är överlägset någonting annat etc etc..

Medusa
2009-03-19, 00:50
Ja, du har möjlighet att bygga, varför skulle du inte.. Allting annat är bara strunt och om någon säger till dig att du inte kan ljuger de och du kan avfärda dem som idioter..

Du måste förstå att lägga på sig muskelmassa kräver att du har någorlunda kontroll över olika faktorer; Träning, diet, återhämtning.

Du har alla möjligheter i världen att bygga, planerar du noggrant din träning och diet samt vila, och följer detta, då blir du större. Men du måste även träna hårt och lyfta tungt, är du kapabel till att göra 12 repetitioner med 100 kg i bänkpress men stannar på 8 repetitioner för att du helt enkelt inte klarar av / vill pressa dig mentalt och fysiskt till 12 så kommer du få sämre resultat.

Absolut viktigast är att du skapar en plan som du kan FÖLJA under en LÄNGRE period av tid, att vara konsekvent med sin träning är viktigare än någonting annat.

Fredin
2009-03-19, 00:51
Om du har väldigt mycket tid och motivation, från Arnold
Pass 1: Bröst och rygg
Pass 2: Axlar och armar
Pass 3: Ben
*Repetera 1-3, vila dag 7.

Lite mindre tid..Dave Draper
Pass 1: Bröst rygg och axlar
Pass 2: Ben
Pass 3: Armar
Pass 4: Överkropp (Rygg, bröst, axlar, armar)
Pass 5: Ben
*Detta schema kan du genomföra under en vecka, pass 1-3 helst måndag till och med onsdag, vila torsdag, pass 4-5 fre och lö, vila söndag.

Minst..
Pass 1: Överkropp
Pass 2: Underkropp
Pass 3: Överkropp
Pass 4: Underkropp
*Förslagsvis måndag tisdag, vila onsdag, träna torsdag och fredag, vila lö och sö.

Sista förslaget..
Ett enda helkroppspass som du gör tre ggr i veckan, måndag, onsdag och fredag.

Notera, detta är enbart mina förslag baserade på vad jag tycker, jag hävdar inte att detta är överlägset någonting annat etc etc..


Okej. Jag får tacka så mycket då! Jag kommer testa köra på det första altenativet. 1 fråga bara, Kan jag lägga in mage på vilken dag som helst där tror du? kanske tillsammans med benen?

Medusa
2009-03-19, 00:55
Kan jag lägga in mage på vilken dag som helst där tror du? kanske tillsammans med benen?

Magträning är individuellt, dock skulle jag lagt den på arm och axelpasset, inte benpasset. När du tränar mage, använd olika övningar och olika repetitionsnivåer, 6-8, 10-12, 15-25, och framförallt fokusera på muskelkontakt och strikt form.

Du bör dessutom träna korsryggen samtidigt.