handdator

Visa fullständig version : Köp av liten stationär dator


Pudzianovski
2009-03-18, 22:10
Ska köpa en stationär dator till familj. Har kollat lite på minde datorer som Mac Mini, som är rätt snygg/häftig, men det ska väl vara en PC.

Vad finns det för små datorer egentligen? Jag hittar inte så mycket. Såg att Dell hade en lite ny som hette Dell Studio Hybrid, något att ha?

Eller borde jag slänga pengar på en lite större dator?

Är inte ute efter superprestanda, men lite drag vill jag ha.


Tips, förslag?

Dreas
2009-03-18, 22:16
Ska köpa en stationär dator till familj. Har kollat lite på minde datorer som Mac Mini, som är rätt snygg/häftig, men det ska väl vara en PC.

Vad finns det för små datorer egentligen? Jag hittar inte så mycket. Såg att Dell hade en lite ny som hette Dell Studio Hybrid, något att ha?

Eller borde jag slänga pengar på en lite större dator?

Är inte ute efter superprestanda, men lite drag vill jag ha.


Tips, förslag? Köp ett vanligt miditowerchassi, låt Inet bygga ihop delarna och ta ett gammalt liggande OS :) Ge mig en budget så ska jag nog kunna fixa fram något. Ska skärm ingå? Du kanske vill ha os med?

Kimball
2009-03-18, 22:21
En EEE Box? Om kraven inte är högre än att kunna surfa och kolla på film :) Inte prisvärd vs. prestandan, men ack så smidig och snygg.

Protein
2009-03-18, 22:40
Dell Studio Hybrid var snygg =)

sök på microtower så finns det rätt mycket också. tänk på att du aldrig får samma prestanda för pengarna om du ska ha en mini burk jämfört med en vanlig. Är det då värt det? Jag störs iaf inte av 20 cm extra datorchassi under skrivbordet :)

JMRA
2009-03-18, 22:42
En EEE Box? Om kraven inte är högre än att kunna surfa och kolla på film :) Inte prisvärd vs. prestandan, men ack så smidig och snygg.

Snor tråden, berätta mer, erfarenhet?

Baan
2009-03-18, 22:51
En EEE Box? Om kraven inte är högre än att kunna surfa och kolla på film :) Inte prisvärd vs. prestandan, men ack så smidig och snygg.

Den har väl ingen drag alls.

Pudzianovski
2009-03-18, 22:57
Fujitsu-Siemens Esprimo Q5030 verkar fått bra kritik.

http://testcentret.idg.se/2.8640/1.200231/sa-bra-ar-nya-minidatorn--6-kompakt-pc-i-jattetest?showGallery=true&img=11

Vet inte om priset känns motiverat.

Kabuto
2009-03-18, 22:57
iMac med Windows ;)

coxie
2009-03-18, 23:03
Har någon av dessa minidatorer (inte självbyggda) hdmi-uttag och kraft att köra hd?

Eller dina föräldrar kanske inte kommer köra någon hd, isåfall spelar det ju ingen roll.

Baan
2009-03-18, 23:05
Har någon av dessa minidatorer (inte självbyggda) hdmi-uttag och kraft att köra hd?

Eller dina föräldrar kanske inte kommer köra någon hd, isåfall spelar det ju ingen roll.

Inte hdmi/dvi någon av dom, dock ska det gå få igång 720p filmer med coreAVC. Har inte testat själv, kanske får tummen ur någon dag. Inte värt heller på en 1024x768 skärm eller vad det är. Förutsätter att du menar netbooks nu.

PowPow
2009-03-18, 23:09
Inte hdmi/dvi någon av dom, dock ska det gå få igång 720p filmer med coreAVC. Har inte testat själv, kanske får tummen ur någon dag. Inte värt heller på en 1024x768 skärm eller vad det är. Förutsätter att du menar netbooks nu.

Senaste EEE Box har hdmi, och ska funka bra i 1080p också, med grafikkortsstöd.

coxie
2009-03-18, 23:10
Jo det verkar nice med hdmi och 1080p stöd.

stafh
2009-03-18, 23:21
Tror att mac minin klarar 1080p... har visserligen inte HDMI men hur mycket kostar en adapter?

Går att installera windows också, även om OS X är bättre. :D

PowPow
2009-03-18, 23:21
Senaste EEE Box har hdmi, och ska funka bra i 1080p också, med grafikkortsstöd.

Fast baan antog att det syftades på netbooks ser jag nu.
Varför han antog det vet jag inte, men min kommentar blev lite tokig.

Baan
2009-03-18, 23:33
Fast baan antog att det syftades på netbooks ser jag nu.
Varför han antog det vet jag inte, men min kommentar blev lite tokig.

Mest för jag inte kollat upp så mycket om eeebox, som för övrigt verkar vara något av en mediaspelare typ, du har ju ingen optisk läsare, ingen DVI (vilket är att föredra med tanke på vad datorskärmar var). Går ju använda det som en vanlig PC med givetvis men verkar som man ändå inriktat sig ganska smalt.

coxie
2009-03-18, 23:43
Jo det verkar utan tvekan vara något som ska köras som en htpc, men med tanke på hur lite kraft och hhd (om du inte vill köra ett gäng externa diskar) du har så förstår jag inte meningen med den. Har mycket hellre en vanlig dator i ett snyggt och stilrent htpc chassi.

Får fråga en polare på Asus vad den har för målgrupp :D.

Baan
2009-03-18, 23:53
Jo det verkar utan tvekan vara något som ska köras som en htpc, men med tanke på hur lite kraft och hhd (om du inte vill köra ett gäng externa diskar) du har så förstår jag inte meningen med den. Har mycket hellre en vanlig dator i ett snyggt och stilrent htpc chassi.

Får fråga en polare på Asus vad den har för målgrupp :D.

160GB disk räcker ju för några filmer?!?!?!?!??!?!?!?!

Tomten
2009-03-19, 03:31
160GB disk räcker ju för några filmer?!?!?!?!??!?!?!?!

Jo det gör det ju kanske?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!

eller?!?!?!?!?!?!?!?!?!??!?!?!

Vad tror ni andra?!?!?!?!?!??!?!??!??!?!?!?!?!?!

Två?!??!?!?!??!??!??!

Tre?!?!?!??!?!??!??!

Kanske fyra?!?!?!?!?!??!?!?!?!?!?!?!??!

Kimball
2009-03-19, 11:50
Nya EEE boxen kanske bara hade hdmi ja, men hdmi - dvi adapter kostar ju som sagt en sportstyver. Sedan att den är så gott som ljudlös och drar nauda (20w?) är ju bara pluspoäng. Herregud, kunde man klara sig på en PII @ 350mhz och 256mb ram till xp så tordes EEEn klara sig också ^^