handdator

Visa fullständig version : Ansökan till högskolan, kris!


Anton Fräs
2009-03-18, 21:30
Jag ligger och väger om jag ska läsa till dietist eller sjukgymnast. Jag är väldigt intresserad av båda dessa yrken och jag har så otroligt svårt att besluta mig. Vet att jag inte behöver bestämma mig riktigt än men jag vet att det finns flera som arbetar som sjukgymnaster/dietister och andra närliggande yrkesgrupper här på Kolo. Det finns ju även flera som läser till det.

Jag undrar om ni skulle kunna reflektera lite över ert arbete/eran utbildning?
Jag vill så gärna arbeta med människor och hjälpa till. Få en kille att gå igen som sjukgymnast eller hjälpa en person med ÄS tillbaks på rätt bana som dietist. Extrema exempel, men båda arbetena verkar så givande! Var vänlig och skriva några ord om ni har några åsikter att dela med er av. :)

Scratch89
2009-03-18, 22:06
Nu kanske jag låter lite negativ, men det är inte direkt några standardfall du pratar om. Det kommer handla mycket om äldre människor och deras behov. Äldre damer som har ramlat och brutit benen pga benskörhet, eller en farbror som har blivit så torr i munnen att han tappat all lust att äta, tappat massor i vikt, och dragit på sig negativa följder.

Tolkia
2009-03-18, 23:10
Iofs är inte "få en kille att gå igen" så omöjligt om man jobbar på en stroke- eller hjärtavdelning, eller på geriatriken (gamla människor). Att arbeta på strokeavdelning kan vara rätt tungt fysiskt; annars har jag hört mycket positivt om alla tre. Ovanligt mycket positivt om just att jobba som sjukgymnast på geriatriken faktiskt, det förvånade mig lite.

Vill man jobba med ätstörningar skall man nog snarare satsa på en psykoterapeututbildning, gärna med en grundläggande vårdutbildning av något slag i botten. Dietistdelen i ätstörningsbehandling är inte så stor.

Rent allmänt tror jag att bara man inte har totalt hollywoodiserade idéer om att vara PT åt snygga brudar med stora bröst, så kan båda yrkena vara roliga, även om de är totalt oglamorösa.

Mental
2009-03-18, 23:19
Jag tycker du ska satsa på sjukgymnast ;)

Pez
2009-03-18, 23:26
Vill man jobba med ätstörningar skall man nog snarare satsa på en psykoterapeututbildning, gärna med en grundläggande vårdutbildning av något slag i botten. Dietistdelen i ätstörningsbehandling är inte så stor.


För steg-2 är vägen lång. 10-20 års studier/relevant arbete eller mer för att komma hela vägen till Leg. Psykoterapeut.

Psykolog är "genvägen" till att jobba med psykologisk behandling - steg-1 på 6 år (5+1). Steg-2 på ca. 10 år. Steg-1 går även att plocka på om man har "relevant människovårdande utbildning" á minst 180hp (sjuksköterska, präst, läkare, socionom osv).

Det kallas inte Sveriges längsta utbildning för intet.. :Virro

EDIT: ontopic - om du vill jobba med människor, vilket är oerhört givande, så fundera på vilken form/struktur du är intresserad av när det kommer till den aspekten av yrkesutövningen. Är det själahelande, psykologisk behandling/psykoterapi, organisation, fysiologi/medicin etc du vill syssla med?
Bara de två alternativ du lagt upp själv skiljer sig åt i stor utsträckning, utökar du med präst, läkare, psykolog, psykoterapeut, sjuksköterska etc så blir det stora hopp i vad yrkesutövningen innebär.

coxie
2009-03-18, 23:26
Som Tolkia skrivit så är det framförallt psykologer som gör den del av jobbet som ger patientkontakt. Självklart är dietisen hjälp men en stor del av det du gör kommer presenteras av hennes psykolog.

Så fungerar det iallafall med min dietistkontakt då jag gått ner sjukt mycket i vikt av mediciner och behöver tips och råd.

Anton Fräs
2009-03-19, 18:15
Nu kanske jag låter lite negativ, men det är inte direkt några standardfall du pratar om. Det kommer handla mycket om äldre människor och deras behov. Äldre damer som har ramlat och brutit benen pga benskörhet, eller en farbror som har blivit så torr i munnen att han tappat all lust att äta, tappat massor i vikt, och dragit på sig negativa följder.

Det var därför jag skrev extrema exempel :)

Tack till alla som svarat, jag är intresserad av både psykologisk behandling och fysioterapi/medicin. Jag hade tidigare planer på att läsa till psykolog exempelvis. Jag måste nog försöka inse vilket jag tycker är intressantast.