handdator

Visa fullständig version : När ska jag äta middag?


trubadur
2009-03-18, 21:23
Jag har ett problem. Har tränat nu ett tag och går framåt med stormsteg, vilket så klart känns otroligt kul. Ett problem som jag har är dock middagsmålet. När ska jag äta detta?

Bakgrund: Jag går upp 05.00 varje dag och åker buss till jobbet. Jag är hemma igen 17.30, och vill då åka och träna på en gång. Hittills har jag gjort som så att jag har ätit ett lätt mellanmål och druckit en gainer innan jag har åkt och tränat, för att sen dricka ytterligare en gainer direkt efter träning och sen äta middag någon timma efter träningen.

Problemet med detta är dock att jag aldrig är hungrig efter träningen. Tvärtom, tanken på mat äcklar mig nästan. Men jag biter ihop och äter en rejält stor måltid ändå.

Gainern innan träningen är ju överflödig också egentligen, men jag känner ändå att jag behöver den för att få den energi som jag behöver för att orka ett hårt tränings pass.

Så nu behöver jag hjälp!

För tillfället ser mina matvanor ut såhär:

05.00: 2 portioner havregrynsgröt med russin, en sked honung och kanel. Toppad med en sked lingonsylt. Mjölk till.

07.00: Ett ägg

09.00: Stor grovsmörgås med cantadouost, hamburgerkött, gurka, paprika och sallad. Ett ägg.

12.30: Rejäl lunch med rikliga mängder av både kolhydrater och proteiner. Ett ägg.

16.00: Ett ägg.

17.45: Hårdbrödsmörgås med hamburgerkött och grönsaker. En gainer.

18.00-20.00: Träning

20.00: Gainer

21.00: Middag. Rikliga mängder både kolhydrater och proteiner.

22.30: En burk tonfisk och 2 ägg.

Det jag undrar över är om jag kan flytta middagen till innan träningen. Och om jag gör det, hur bör jag då äta efter träningen?

Alla förslag mottages tacksamt.

Toby Asp
2009-03-18, 21:44
Kan du inte göra så att du äter lite mer kl 16:00 och struntar i målet kl 17:45? Då kanske det smakar med middag efter träningen?

trubadur
2009-03-18, 22:19
Kan du inte göra så att du äter lite mer kl 16:00 och struntar i målet kl 17:45? Då kanske det smakar med middag efter träningen?

Problemet ligger i att jag pendlar till jobbet. Jag slutar 16.00, och bussen hem går inte förrän 16.40. Då jag även ska byta om och gå till bussen (tar 15 minuter) så har jag helt enkelt inte tid att äta direkt efter jobbet.

Är det nödvändigt att äta så mycket efter träningen lom jag har ätit bra resten av dagen? Visst förstår jag att jag måste äta efter träningen, men det jag undrar över är just hur mycket jag måste äta då?

morc
2009-03-18, 22:21
Jag brukar ta en kopp kaffe en stund innan träningen så att jag e pigg o alert på träningen.
Kanske bör tillägga att jag dricker kaffe max en gång om dagen så det har ganska stor effekt på mig. Tycker jag iaf.

EDIT: lite nyfiken, vilket energiintag ligger du på per dag ungefär, om du har räknat något på det?

trubadur
2009-03-18, 22:42
Oj har ingen aning. Äter bara så mycket jag kan för att få maximal effekt av träningen. Bryr mig inte så mycket om jag lägger på mig lite extra, ska ändå deffa om några månader. Men kan ju tillägga att jag hittills inte lagt på mig extra fett.

Men då är jag rätt snål mot mig själv med godis, öl och chips också.

Toby Asp
2009-03-19, 08:52
Problemet ligger i att jag pendlar till jobbet. Jag slutar 16.00, och bussen hem går inte förrän 16.40. Då jag även ska byta om och gå till bussen (tar 15 minuter) så har jag helt enkelt inte tid att äta direkt efter jobbet.

Är det nödvändigt att äta så mycket efter träningen lom jag har ätit bra resten av dagen? Visst förstår jag att jag måste äta efter träningen, men det jag undrar över är just hur mycket jag måste äta då?

Jag skulle iaf prioritera att äta efter träningen och skippa att äta 17:45. Du kan ju tex lägga till en dos EAA innan passet.