handdator

Visa fullständig version : Fråga till King Grub


Slartibartfast
2003-07-30, 12:02
Visst var det så att du ofta kör högintensitetscardio direkt efter styrkepasset? Är inte det väldigt katabolt? Jag menar, tar det inte väldigt länge innan du får i dig kolhydrater och protein efter styrketräningen i så fall

Valrossen
2003-07-30, 12:16
Jag är inte King Grub men jag tar mig friheten att försöka mig på ett svar ändå.

I och med att intervallträningen han kör (som jag har uppfattat det) tar max 20min hinner det väl knappast ske någon större muskelnedbrytning. Om man har laddat upp ordentligt före passet är det nog inget problem. Sen tror jag att cardions positiva egenskaper för både muskelbyggande och välmående väger upp den lilla stunds katabolitet som uppstår efter träningen.

Slartibartfast
2003-07-30, 12:33
Så när folk härjar att man måste få i sig näring DIREKT efter träningen så menar de snarare inom de närmsta 30 minuterna och inte inom de närmsta 30 sekunderna?

Hur snabbt är "direkt efter"?

Bamse
2003-07-30, 13:13
Han var ju inne lite grann på detta härom dagen, i denna tråd...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&postid=225937

Grahn
2003-07-30, 13:16
Mjo...själva intervallerna tar ju inte enormt med energi så eventuell nedbrytning blir ju inte så stor, dessutom så hinner du ju få ner shaken rätt fort i jämförelse med 40min på en cyckel.

Däremot gäller det att vara vass nog efter träningen och att inte ha värk överallt så att man kan kuta bra :)

Slartibartfast
2003-07-30, 13:28
Originally posted by Bamse
Han var ju inne lite grann på detta härom dagen, i denna tråd...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&postid=225937

Ah, svarade ganska bra på min fråga. :thumbup:

King Grub
2003-07-30, 18:21
Här har det svarats på mina frågor medan jag var på Terminator-premiären, må jag säga. :)

Att man blir katabol bara man tittar på en trappmaskin eller en cykel är kraftigt överdrivet. Muskler är till för att arbeta, och försvinner inte vid intensiv cardio annat än vid svälttillstånd.

Slartibartfast
2003-07-31, 06:14
Så ifall man kör intensiv cardio kan man vänta längre med att fylla på energidepåerna än om man bara tar det lugnt efter ett styrkepass?

Var T3 bra?

King Grub
2003-07-31, 06:36
Originally posted by Slartibartfast
Så ifall man kör intensiv cardio kan man vänta längre med att fylla på energidepåerna än om man bara tar det lugnt efter ett styrkepass?

Var T3 bra?

T3 rockade! 4/5!

Varför skulle du vänta överhuvudtaget med att fylla på energireserverna? Så fort som möjligt! Klart du kan vänta hur länge som helst, men ju fortade desto bättre för optimala resultat. Du försämrar inte efterförbränningen genom att äta efteråt.

Andyh
2003-07-31, 06:44
hmm. så om man kör intensiv cardio efter styrkan så tar man protteå tjafs direkt efter cardion? eller mellan styrkan å cardion?

om man kör typ 15-20min inte lika intensiv cardio efter passet hur gör man då med protte&kollisarna? är det efter hela passet eller mellan styrka å cardio?

Slartibartfast
2003-07-31, 07:52
Originally posted by King Grub
Varför skulle du vänta överhuvudtaget med att fylla på energireserverna?

Jag äter inga kosttillskott, så direkt efter träningen cyklar/går jag hem och äter riktig mat (oftast tonfisk, mjölk, gröt, bröd och godis). Tar nog 20 minuter innan jag får i mig näring.

King Grub
2003-07-31, 07:56
Originally posted by Slartibartfast


Jag äter inga kosttillskott, så direkt efter träningen cyklar/går jag hem och äter riktig mat (oftast tonfisk, mjölk, gröt, bröd och godis). Tar nog 20 minuter innan jag får i mig näring.

Okej. Så då får du inte något snabbt protein i dig efter dina pass. Nåja, mat fungerade utmärkt innan kosttillskotten i pulverform, så det fungerar säkert för dig också. 20 minuter kan du säker vänta, även om det är bättre om du sätter i dig något direkt. Ta med dig godiset och mumsa på på vägen hem, kanske, så inte muskelproteiner oxideras till glukos för mycket?

Grahn
2003-07-31, 08:10
Tar man inget snabbt protein efter träning så torde det ju bli viktigare att man äter ordentligt med protein innan så att det iaf finns tillförsel av protein även om det inte peakar.

Slartibartfast
2003-07-31, 10:53
Originally posted by King Grub
Ta med dig godiset och mumsa på på vägen hem, kanske, så inte muskelproteiner oxideras till glukos för mycket?

Japp, det gör jag oftast :thumbup: