handdator

Visa fullständig version : Pre-workout eller inte.


shape
2009-03-18, 19:10
Hej,
Jag körde i ungefär ett ett år med pre-wourkout produkter, till större del Rage - fick helt klart bättre resultat under träningarna vad gäller vikter, men tyckte det gick väldigt segt vad gäller muskelvolymen i avslappnat tillstånd. Nu har jag kört utan pre-workout i ett drygt halvår/termin och upplever att jag har växt till mig i muskelvolymen vid avslappnat tillstånd, samt mer träningsvärk dagarna efteråt. Skulle nog vilja säga att jag inte får samma resultat av att köra med t.ex. rage i längden som jag får utan, vad kan det här bero på? Är det någon som upplever samma sak, att er träning utvecklar sig bättre utan? Bör inte musklerna ta mer stryk om man presterar mer på träningarna med beta-alanin och kreatin i längden, eller är det bara för stunden för att sedan gå tillbaka? Hoppas ni förstår, funderar nämligen nu på att köra lite rage igen då min motivation börjar sina!

Edit: Har sökt, men utan större framgång.

Exhale_
2009-03-18, 19:16
Jag anser att det är ganska omöjligt att säga vad det beror på. Detta eftersom du knappast har tränat x antal träningspass med samma intensitet, samma kost och förutsättningar under två tidsperioder.

Frågar du mig tror jag det sitter i det mentala.

shape
2009-03-18, 19:25
Jag anser att det är ganska omöjligt att säga vad det beror på. Detta eftersom du knappast har tränat x antal träningspass med samma intensitet, samma kost och förutsättningar under två tidsperioder.

Frågar du mig tror jag det sitter i det mentala.

Tja, har under dessa perioder har jag haft samma slags uppläggning vad gäller min kost, såklart har det varierat vad gäller maträtter, men protein, fett och -kolhydrat innehållet har varit detsamma vad gäller intag under dagen. Intensiteten har naturligtvis varierat då jag orkat lyfta mer med Rage exempelvis (såklart), men det är ju också det jag frågar om. Sen tycker jag att jag kört ganska långa perioder med både pre-workout och även utan, således borde det ge mig en ganska bra bild om hur detta påverkar min kropp och vidare resultat.

Ganymedes
2009-03-18, 19:26
Min egen högst personliga erfarenhet är att pre-workout produkter kan vara bra rent psykiskt då och då, för att få lite extra motivation. Brukar köra med det under deff när det börjar ta emot. Man ska inte underskatta placebo-effekten. :)

shape
2009-03-18, 19:36
Hum, jag tror ni har missuppfattat mig lite, kanske var jag otydlig.
Jag är alltså inte ny inför pre-workout produkter, har kört det länge, som jag skrev i ett år, således vet jag vad fördelarna är, men frågar nu om det är någon som har upplevt att resultaten från sin träning har utvecklats, fördelaktigt muskelvolymen jämfört med ex. rage eller helt utan, under en längre period. Är ni med? Undrar även, som jag skrev, om det är någon som skulle kunna ge någon förklaring på varför jag upplever detta fenomen, om det beror på att själva styrkeökningen under träningen med rage inte bygger lika mycket muskler/bryter ner lika mycket muskler (utan man bara tror det) som det gör utan pre workout.

Ganymedes
2009-03-18, 19:40
frågar nu om det är någon som har upplevt att resultaten från sin träning har utvecklats, fördelaktigt muskelvolymen jämfört med ex. rage eller helt utan, under en längre period.



Så det du egentligen undrar är om t.ex Rage fungerar?

shape
2009-03-18, 19:49
Så det du egentligen undrar är om t.ex Rage fungerar?

Ja, eller, ja - det blir väl lite så, men inte fungerar under "ett" pass bara, utan vad gäller muskelvolymen under en längre period, säg ett halvår. I jämförelse med att inte ta det under en liknande period :)

Sebbe_H
2009-03-18, 21:04
Ja det är ju kreatin i, och det har ju bevisad effekt. Så ja, det funkar bättre med än utan.

shape
2009-03-18, 21:45
Ja det är ju kreatin i, och det har ju bevisad effekt. Så ja, det funkar bättre med än utan.

Barney, nu ökar ju kreatin styrkan, och inte muskelvolymen vilket jag syftade på :) Aja, tråden var antagligen för flummig för att kunna utvecklas, tack för svaren i alla fall!

bear.flowertwig
2009-03-18, 22:47
Jag förstår vad du menar men har aldrig hört något liknande.

Du menar att du skulle öka i styrka mha Rage(inga konstigheter så långt) men utan Rage så ökar du i muskelvolym? Tyngre vikter -> större muskler. Frågan är om du inte hade kört så pass hårt att det var på gränsen till överträning och sen när kroppen fick vila mer så kom volymen.

shape
2009-03-20, 11:11
Jag förstår vad du menar men har aldrig hört något liknande.

Du menar att du skulle öka i styrka mha Rage(inga konstigheter så långt) men utan Rage så ökar du i muskelvolym? Tyngre vikter -> större muskler. Frågan är om du inte hade kört så pass hårt att det var på gränsen till överträning och sen när kroppen fick vila mer så kom volymen.

Ungefär så, ja! Fast jag tar ju tyngre vikter med rage så Tyngre vikter -> större muskler verkar ju inte gälla i mitt fall. Alltså,

Med rage tar jag, säg, i militärpressen sittande 70 kg ungefär, och utan 60 - jag tycker ju att det borde vara så att mer vikt bryter ner musklerna mer, således större muskler av återuppbyggnaden sedan (kosten och intag av protein ex är det inga problem med, har aldrig varit). Men så är det alltså inte för min del, av empiriska studier.

Langster
2009-03-20, 11:23
Vill bara inflika att jag har, speciellt under de lite tidigare åren fluktuerat rätt mycket vad gäller vikter, detta beror rätt mycket på teknik.
Dessutom ökar styrkan och volymen inte alltid exakt samtidigt.

Tror knappast att Rage skulle vara negativt för muskeluppbyggnaden på något sätt.

b_andersson
2009-03-21, 12:05
Hej,
Jag körde i ungefär ett ett år med pre-wourkout produkter, till större del Rage - fick helt klart bättre resultat under träningarna vad gäller vikter, men tyckte det gick väldigt segt vad gäller muskelvolymen i avslappnat tillstånd. Nu har jag kört utan pre-workout i ett drygt halvår/termin och upplever att jag har växt till mig i muskelvolymen vid avslappnat tillstånd, samt mer träningsvärk dagarna efteråt. Skulle nog vilja säga att jag inte får samma resultat av att köra med t.ex. rage i längden som jag får utan, vad kan det här bero på? Är det någon som upplever samma sak, att er träning utvecklar sig bättre utan? Bör inte musklerna ta mer stryk om man presterar mer på träningarna med beta-alanin och kreatin i längden, eller är det bara för stunden för att sedan gå tillbaka? Hoppas ni förstår, funderar nämligen nu på att köra lite rage igen då min motivation börjar sina!

Edit: Har sökt, men utan större framgång.

Vad som får muskelmassan att öka, beror på hur du ätit, sovit, variationen på övningarna med. Visst folk säger att man skall köra cycle på kreatin andra inte (är inte så insatt i det så det överlämnar jag till näringsexperterna.) Men se till att käka bra, sov ordentligt och variera din träning så kommer du få resultat. Inte äns nödvändigt med kosttillskott då.

Lycka till! *flex*