handdator

Visa fullständig version : Lång fasta och konditionsträning


Weekend Warrior
2009-03-18, 13:58
Hej, jag undrar om det är någon idé att lägga in något tillskott före en lång fasta (typ 16 timmar) om man skall konditionsträna? Kan EAA vara till någon hjälp. kan nämnas att jag försöker bygga upp lite muskelmassa simultant.

Sniggel
2009-03-18, 15:51
EAA kan kanske förbättra proteinbalansen om det tas före/under konditionsträning. Men eventuellt kan näringstiming efteråt kan ge samma effekt sett under ett dygn. Man kan inte stimulera proteinsyntesen hur mycket som helst under ett dygn och lyckas man stimulera den maximalt under ätperioden efter träning kanske det är onödigt med EAA före.

Om du har problem med prestationen på tom mage kanske det kan hjälpa med en viss mängd snabba kolhydrater före passet och, men det kan även bli precis tvärtom.
De gånger jag testat IF (testar just nu igen faktiskt) så presterar jag mycket bra på "tom mage" när det gäller cardio. Undantaget från "tom mage" är att jag dricker grönt té före och under träningen samt tar EAA före (för att det kanske hjälper). Och "kanske" är tillräckligt bra för mig :D