handdator

Visa fullständig version : Varför står jag still??


Anna_S
2009-03-18, 11:34
Hej, jag är ny här på forumet.. har förstått att det finns många själar som hjälper en till klarhet här och jag känner att jag verkligen behöver lite hjälp på traven.
Jag har levt på ett underskott i ca 5 mån. Viktnedgången har varit ca 10 kg, och målet är 13. Problemet är att jag nu stått still den senaste månaden och har då haft ett underskott på ca 900kcal/dag fram till för en månad sen. Numera ligger jag på ca 700kcal/dag i underskott. Varför har jag slutat gå ner..? under så lång period. Det känns ju ändå som om att jag är så nära målet! Jag har kollat upp min ämnesomsättning med min läkare som säger att allt fungerar som det ska.
Har jag haft ett för lågt underskott tidigare så att kroppen nu lagrar allt? varför så länge i så fall? Jag väger och mäter allt jag äter och har haft 1 dag med överskott och 1 dag med +-0 under den senaste månaden. Jag har tränat mindre, från ca 8 pass till 4 ggr i veckan (konditionsträning). Därav det ökade kaloriunderskottet så att jag äter bara mindre de dagar jag inte tränar, har inte ätit mer den senaste månaden. Jag har räknat med att min BMR under denna tid har sänkts.

Jag hoppas verkligen att det är någon här som har någon aning om varför jag står stilla.
Jag är 26 år. Vägde 74 kg väger numera 64 kg och är 169 och målet är 61 kg.

WHITEFOLKS
2009-03-18, 11:36
Vad äter du under en dag?

Anna_S
2009-03-18, 11:43
Totalt ca 800 kcal en dag jag inte tränar.
Kosten består i huvudsak av Gröt, kvarg, keso, fisk, äggvita, fågel, fisk och grönsaker.
Äter långsamma kolhydrater och proteiner och undviker snabba kolhydrater och fett. Har inte exakt koll på fördelningen dock..

agazza
2009-03-18, 11:46
Väger du 64 och är 169 äter du nog mer än 800kcal per dag, eller är du helt sängliggande dom dagarna?

Väger du maten?

Ayla
2009-03-18, 11:46
Oj! Alldeles för lite! Du måste äta mer annars kommer kroppen inte att funka som den ska, hormonbalansen kan rubbas och annat jobbigt kan hända med kroppen. Ät mer!

WHITEFOLKS
2009-03-18, 11:48
Jag syftade på både råvaror och mängder. Bara för att kolla att du inte räknar fel på något.

Anna_S
2009-03-18, 11:52
Jag väger all mat och äter inte mer än så, jag vill gärna äta mer än så men jag vill ju inte gå upp i vikt igen.. jag är inte sängliggande men märker av en del hormonella förändringar. Jag vill fortsätta gå ner i vikt så jag våger inte öka intaget, därav frågan. Jag har ju minskat underskottet och nu har jag stått still 1 månad.. så jag vet inte vad jag ska göra :(

agazza
2009-03-18, 11:55
Rör på dig mer så du ökar din energiomsättning så kan du äta mer och se till att du får i dig alla näringsämnen du behöver för en dag.

Anna_S
2009-03-18, 11:58
mm som jag gjorde innan då mao? men betyder det då att jag kommer behöva träna minst 8 ggr i veckan för att kunna stoppa i mig 800 kcal om jag vill fortsätta gå ner i vikt?? det är ju det jag tycker är så konstigt!

agazza
2009-03-18, 12:02
Tycker detta ser mäkta konstigt ut, du är helt säker på ditt kcal intag?
Hur långa är dina träningspass?
Vad ligger tempot på?
Hur ser ditt matintag ut? protein/kg, fett/kg, kolhydrater/kg.
Näringsämnen?

Det är något som inte stämmer, äter du så lite och tränar så mycket och inte tappar vikt borde du kolla upp det med en läkare. Det är något faktor du räknar fel på.

EDIT: brb jobb.

saab900
2009-03-18, 12:31
Tippar på att du räknat fel på aktivitetsfaktorn och eller maten. Går man inte ned i vikt ligger man inte på kcalminus. Jag skulle nog satsa på att äta mer och röra mig mer, känns bättre än att bara dra ned på maten, och man mår nog bättre också. 800 kcal låter orimligt lite att leva på vid 64 kilos vikt. Det är mer eller mindre bara kroppens basmetabolism i extremt viloläge. Förhoppningsvis har du räknat fel på matintaget, för det är inte bra att äta så lite under en längre period, med hormonrubbningar, mensbortfall, håravfall etc. Gör du det av okunskap är det en sak, då vet du bättre i och med den här tråden och börjar äta lite mer, men är det något du satt i system och inte kan sluta med måste du ta tag i det och få stöd. Det luktar ätstörningar lång väg att ligga så lågt i kcal.

När jag sprang som mest (4-5 mil i veckan) låg jag på 3500-4000 noggrannt vägda kcal och gick ned i vikt under en period, som jämförelse. När jag sedan började med endast styrketräning gick jag upp 0,5 kg/vecka på 3000-3300 kcal från vikten 63 kg. Skulle jag av någon anledning deffat från den vikten skulle jag alltså lagt mig på 2000-2300 kcal. Visst varierar metabolismen från person till person men inte tror jag du behöver ligga så lågt som 800 kcal för att gå ned i vikt.

Anna_S
2009-03-18, 13:29
Jag kombinerar HIIT med lite längre distanser. 3 HIIT pass i veckan:
5 km/h 1 min
10 km/h 1 min
13 km/h 1 min
14,5 km/h 2 min och sen börjar det om x 4, men hastigheterna ökas succesivt.
Sen springer jag 1 alt 2 pass i veckan mellan 8-10 km. Milen på ca 63 min.
Jag väger det jag äter, målet är att inte ha ett lägre underskott än 500.
Jag räknar efter ett BMR på 1500 och att jag bränner mellan 350-500 kcal/pass så vissa dagar är intaget på 11-1200 men då blir underskottet lite större då det bara gäller de dagar jag tränar.
Fördelning på proteiner/fett/kolhydrater har jag tyvärr inte räknat på ett tag.. Den gång jag kan ha "räknat fel" var på min unnardag där jag helt skippade att räkna och intaget blev nog skrämmande stort.. hehe.. kan det vara så att det tar ett tag för min kropp att vänja sig vid att jag lugnat mig på träningsformen och att det stabiliseras om ett tag? jag är förvirrad..

Langster
2009-03-18, 13:41
Nej din grundförbrukning av kalorier borde inte påverkas av att du tränar mindre, åtminstone inte så pass kortsiktigt.

Om det verkligen är så att du bara får i dig 800 kcal/dag och ändå inte går ned så borde du nog uppsöka läkare.

Räkna en gång till och kolla om det inte är något du har fel på, för det låter osannolikt om du inte har något medicinskt tillstånd.

Anna_S
2009-03-18, 13:51
Tack för svaren :) ett exempel från igår som är en typisk dag..
Frukost: rågflinge & kruskakligröt 80 kcal
Mellan: kruskakligröt 35 kcal
Lunch: Keso med sallad 250 kcal
Mellan: Morot 25 kcal
Middag: quorn och tomat gryta med sallad 275 kcal
Kväll: Spenat & sparrissoppa 60 kcal

Under dagen får jag också i mig 2,5 dl låglaktos minimjölk i kaffe & te 65 kcal
Detta är vad jag brukar snitta på i intag, sen byts många råvaror ut. Ser ni något som verkar vara felberäknat blir jag mycket tacksam!

Prost
2009-03-18, 13:53
Mät midjemått med måttband istället! Jag har själv mycket erfarenhet av att man deffar o deffar men vikten inte ändras på evigheter, men midjemåttet har ändå gått stadigt neråt och det är ju det man är ute efter och inte att en speciell siffra ska visas i en display. :-)

Anna_S
2009-03-18, 13:55
sant.. tack för rådet, det ska jag absolut börja göra.. det kan ha förändrats, min BF% har stått still men det kan absolut vara skillnad med måtten. Tack!

Langster
2009-03-18, 14:04
Mät midjemått med måttband istället! Jag har själv mycket erfarenhet av att man deffar o deffar men vikten inte ändras på evigheter, men midjemåttet har ändå gått stadigt neråt och det är ju det man är ute efter och inte att en speciell siffra ska visas i en display. :-)

Är det verkligen det? Vikten är nog ett mycket mer exakt sätt att mäta hur lyckad dieten är om man är ute efter att gå ned i vikt. Midjemåttet påverkas ju av hur mycket du har i magen för tillfället, det gör iofs vikten också. Men att midjemåttet går ner bevisar ju egentligen ingenting, speciellt inte om man inte samtidigt går ner i vikt, bara att den vikten har satt sig någon annanstans på något magiskt vis, större muskler lär det inte handla om iaf.

Jag undrar hur de som "deffar och deffar" egentligen bär sig åt om det är så omöjligt att gå ned i vikt...

Anna_S
2009-03-18, 14:09
Jag tycker absolut inte att det är omöjligt.. jag har ju gått ner 10 kg och är supernöjd med det.. min enda undran var ju varför det stannat upp.. om det är vanligt i vissa perioder o.s.v. För min del är det första gången som jag försökt och resultaten är mkt positiva. Kanske måtten kan vara bra för att öka motivation om inte annat? så man iaf ser att något händer..?

Langster
2009-03-18, 14:17
Jag tycker absolut inte att det är omöjligt.. jag har ju gått ner 10 kg och är supernöjd med det.. min enda undran var ju varför det stannat upp.. om det är vanligt i vissa perioder o.s.v. För min del är det första gången som jag försökt och resultaten är mkt positiva. Kanske måtten kan vara bra för att öka motivation om inte annat? så man iaf ser att något händer..?

Du skriver själv att vikt och bf står still, det enda du kan komma fram till genom att mäta midjemåttet då är att du har mindre mat i magen.

Men ja, det är vanligt att man kommer till en platå i viktnedgången när man gått ned relativt mycket redan, eftersom grundomsättningen sjunker både pga minskad vikt och minskad ämnesomsättning pga lågt energiintag.
Då är det bara att äta mindre och röra mer på sig... I ditt fall kanske det inte är att rekommendera dock eftersom du redan äter så lite som 800 kcal/dag, vilket låter så pass lite att det kan ligga något allvarligt bakom din avstannade viktnedgång om det stämmer.

WHITEFOLKS
2009-03-18, 14:34
Jag tror att du räknar fel på något sätt, vad använder du som källa för dina kalorisiffror?

Anna_S
2009-03-18, 14:55
Jag köper aldrig något där det inte står på förpackningen vad det innehåller. Borde vara tillförlitligt, eller? Ang frukt, grönsaker och dyl så kollar jag upp det mesta på livsmedelsverket. Finns det bättre sajter man kan kolla på?

WHITEFOLKS
2009-03-18, 15:15
Wow. Då vet jag verkligen inte.

Hur mycket torra rågflingor och kruskakli använder du till din gröt?

Anna_S
2009-03-18, 15:25
15 g kruskakli och 18 g rågflingor till frukostgröten.
19 g kruskakli till mitt mellanmål.

Fru_Flisa
2009-03-18, 15:48
Tycker också det verkar skitkonstigt att du inte går ner i vikt om de bara äter 800 kcal. Det stämmer bara inte.

Tycker iaf det fattas nåt i din kost, och det är fett.

Ayla
2009-03-18, 20:04
Du skrev att du börjar märka av hormonella förändringar...det är en stark varningssignal att du måste sluta svälta kroppen! Den kan bara gå åt ett håll om du fortsätter....illa! Du kommer att förlora mensen, vilket leder till benskörhet, och du kommer att må allmänt dåligt både fysiskt och psykiskt....det gjorde i alla fall jag och det var inte en trevlig upplevelse. Ta tag i det innan det går för långt och ta kontakt med någon dietist som kan hjälpa dig.

mikaelj
2009-03-18, 20:12
Är det verkligen det? Vikten är nog ett mycket mer exakt sätt att mäta hur lyckad dieten är om man är ute efter att gå ned i vikt. Midjemåttet påverkas ju av hur mycket du har i magen för tillfället, det gör iofs vikten också. Men att midjemåttet går ner bevisar ju egentligen ingenting, speciellt inte om man inte samtidigt går ner i vikt, bara att den vikten har satt sig någon annanstans på något magiskt vis, större muskler lär det inte handla om iaf.

Om vikten är konstant men midjemåttet minskar, tror du då verkligen att det handlar om att fettet lagt sig på armarna eller höfterna?

Mät-och-kläm är överlägset våg.

Prost
2009-03-18, 20:48
Är det verkligen det? Vikten är nog ett mycket mer exakt sätt att mäta hur lyckad dieten är om man är ute efter att gå ned i vikt. Midjemåttet påverkas ju av hur mycket du har i magen för tillfället, det gör iofs vikten också. Men att midjemåttet går ner bevisar ju egentligen ingenting, speciellt inte om man inte samtidigt går ner i vikt, bara att den vikten har satt sig någon annanstans på något magiskt vis, större muskler lär det inte handla om iaf.

Jag undrar hur de som "deffar och deffar" egentligen bär sig åt om det är så omöjligt att gå ned i vikt...


Deffar o deffar gör man genom att deffa exakt likadant med samma underskott o samma träningsmängd hela tiden. Jag har deffat och sedan legat på kaloribalans ca varannan vecka sen jag började och jag mäter alltid dagen efter deffveckan på morgonen. Om jag har Fel så hur förklarar man då att midjemåttet hela tiden sjunker linjärt vid varje mätning som görs exakt likadant varje gång? Då borde det ju gå upp ibland också om det nu handlar om matmängden, jag äter ju lika mycket. Vikten däremot har stått stilla i kanske en månad som mest fast midjemåttet sjunkit i sin alldeles vanliga takt oavsett om vikten gått ner eller stått stilla. Varför det är så har jag ingen aning om men jag har tydlig midjemåttstatistik uppskrivet. :-)