handdator

Visa fullständig version : Ospecifierat knäproblem


Eva
2009-03-18, 08:14
Har problem med mina knän (började när jag cyklade till och från jobbet för ett par år sedan, 2 mil per dag) och har sedan juli förra året fått reda på följande:

Läkare 1 (allmänläkare): Främre knäsmärta och ev. begynnande artros. Träna benmusklerna.

Sjukgymnast 1: Främre knäsmärta och ev. hopparknä. Rehabträna enligt program mot främre knäsmärta ur bok om rehabilitering av idrottsskador.

Sjukgymnast 2: Diagnos? Kör benlyft med viktmanschett, knäböj utan belastning, balansplatta, cykla.

Läkare 2 (ortoped och kirurg, arbetat mycket med idrotttare): Inget fel (skada eller liknande) på benen/knäna, men alldeles för dåliga benmuskler och väger för litet. Träna hur mycket som helst (utom löpning), t.ex. långpromenader, Friskis&Svettis, cykling. Benlyft utan belastning och tåhävningar är bra också.

Sjukgymnast 3: Hittar inget direkt "fel"/skada. Träna framsida lår med benlyft i maskin eller med manschetter 2 ggr/vecka, 3 set x 10 eller vibrationsträning.
Stretch behövs inte.

Tränare: Stretcha framsida lår, träna baksida lår med raka marklyft och vibrationsplatta.

Jag: ???

Dessutom har jag sedan några veckor problem med "bränningar" och sveda i benen, kan komma när som helst och det känns just som att det bränner inne i muskulaturen. Knäsmärtan flyttar på sig, ibland känns det mest under knäet/knäna, ibland på insidan, ibland är det ett vertikalt stråk av smärta rakt över knäet/knäna. Raka marklyft gör inte ont, cykla gör ont. Det finns ingen svullnad. Smärtan lindras rejält när jag tränat. Själv börjar jag tro att det har med blodcirkulationen att göra - är det någon som har några tips om vad jag skall göra åt problemet? Just nu kör jag på tränarens linje.

Guddi
2009-03-18, 12:19
Hur väl har du följt direktiven som du har fått? Jag tycker det är en hel del läkare och sjukgymnaster du har hunnit med att avverka även om du skriver att du haft problemen ett par år.

Eva
2009-03-18, 12:43
Bra synpunkt! Problemet är väl att jag vill ha en snabb lösning på ett långvarigt problem...det verkar ju som sagt inte vara någon skada eller annat "allvarligt" fel (eller så är det just det det är) eftersom varken läkare eller sjukgymnast hittar något.

Rehabträningen fungerade till en början, men eftersom jag följde instruktionerna för idrottare, utan att tänka på att jag inte har den fysiken eller är så vältränad, blev det nog för tufft. Dessutom fortsatte jag med cyklingen och promenerandet vilket jag nu i efterhand inser inte var så smart. Nu har jag sedan ca 4 veckor tillbaka slutat med långa promenader (det blir max 2x20 min per dag) och all slags cykling, och koncentrerar mig på styrketräning för benen i stället. Fast egentligen kanske jag borde börja med rehabträningen igen i stället, för att inte överanstränga benen/knäna igen?
Och bränningarna i benen förstår jag mig inte på - någon teori om vad det kan vara?

Martin Löwgren
2009-03-18, 14:54
Hur styrketränar du framsida lår? Många personer med PFFS har så svaga quadriceps att de kan behöva göra uppemot 200 repetioner om dagen.

Mvh

Eva
2009-03-18, 18:53
För snart fem veckor sedan började jag träna framsida lår enligt sjukgymnast 3:s råd: "bensträck" i maskin eller med viktmanschetter, 3 set x 10 reps, 2 ggr/vecka. Knät i max 45gr vinkel. Gör inte ont och känns åtminstone inte sämre efteråt. I lördags pratade jag dock med en tränare som tyckte jag skulle träna baksida lår i stället (raka marklyft och vibrationsträning), så det har jag provat ett par ggr nu, men eftersom jag tycker knäna/benen smärtar mer efter den träningen tvivlar jag på att det upplägget egentligen är så bra. När du säger 200 repetitioner per dag, menar du då benlyft med oböjt knä?

Martin Löwgren
2009-03-18, 21:30
För snart fem veckor sedan började jag träna framsida lår enligt sjukgymnast 3:s råd: "bensträck" i maskin eller med viktmanschetter, 3 set x 10 reps, 2 ggr/vecka. Knät i max 45gr vinkel. Gör inte ont och känns åtminstone inte sämre efteråt. I lördags pratade jag dock med en tränare som tyckte jag skulle träna baksida lår i stället (raka marklyft och vibrationsträning), så det har jag provat ett par ggr nu, men eftersom jag tycker knäna/benen smärtar mer efter den träningen tvivlar jag på att det upplägget egentligen är så bra. När du säger 200 repetitioner per dag, menar du då benlyft med oböjt knä?
På vilka grunder ansåg denna tränare att du skulle träna baksidan?

Handlar om att quadriceps i stort sett ska överstimuleras av primärt benspark.

mvh

Eva
2009-03-19, 08:01
Han menade att det "brukar vara" något slags obalans mellan fram- och baksida lår och att framsida lår tränas så mycket när man t.ex. promenerar och går i trappor (vilket jag gör) att det är baksidan som behöver tränas mer. Framsidan skall stretchas i stället.

alindvall
2009-03-19, 11:17
Äter du bra i samband med träningen så du får bäst resultat?

Skulle nog följa läkarna/sjukgymnasternas tips att träna benen. Hur munskulösa är dina ben? har du muskler så kan det ju vara något annat problem.

Martin Löwgren
2009-03-19, 11:39
Han menade att det "brukar vara" något slags obalans mellan fram- och baksida lår och att framsida lår tränas så mycket när man t.ex. promenerar och går i trappor (vilket jag gör) att det är baksidan som behöver tränas mer. Framsidan skall stretchas i stället.Wrong! Det är primärt quadriceps som är för svag jämfört med baksidan hos dessa patienter och behöver stärkas.

Sluta lyssna på lokala tränare när det gäller medicinska problem är ett tips.

Mvh

Eva
2009-03-19, 12:10
Tack för det svaret! Det var precis vad jag ville höra eftersom tränarens teori är så tvärtemot vad läkare och sjukgymnast sagt. Det blir träning för quadriceps framöver. Sedan är ju frågan om jag skall gå tillbaka till rehabiliteringsprogrammet (mycket lätt förberedande träning (typ benlyft utan extravikt, 3x20) varje dag) ett par veckor eller fortsätta med gymträning (bensträckning i maskin, 3x10) 2 ggr/vecka som jag kört ca 4 veckor. Det kanske inte spelar så stor roll, huvudsaken är ju att jag lyckas bygga upp benmuskulaturen. Skall se över kosten också, efterom jag faktiskt slarvar en hel del med att äta något direkt efter träning.
Tack igen för responsen!

bongoberra
2009-03-19, 12:59
Jag har haft sned höft och för svag bål, fick ont i knäna av det.
Problemet kanske inte alls sitter i benen?

nyrjoh
2009-03-19, 13:55
Jag har haft sned höft och för svag bål, fick ont i knäna av det.
Problemet kanske inte alls sitter i benen?

Nej precis, vid knäproblematik skall man alltid kontrollera styrka i bål- och höftstabiliserande muskulatur.

Martin Löwgren
2009-03-19, 18:11
Tack för det svaret! Det var precis vad jag ville höra eftersom tränarens teori är så tvärtemot vad läkare och sjukgymnast sagt. Det blir träning för quadriceps framöver. Sedan är ju frågan om jag skall gå tillbaka till rehabiliteringsprogrammet (mycket lätt förberedande träning (typ benlyft utan extravikt, 3x20) varje dag) ett par veckor eller fortsätta med gymträning (bensträckning i maskin, 3x10) 2 ggr/vecka som jag kört ca 4 veckor. Det kanske inte spelar så stor roll, huvudsaken är ju att jag lyckas bygga upp benmuskulaturen. Skall se över kosten också, efterom jag faktiskt slarvar en hel del med att äta något direkt efter träning.
Tack igen för responsen!Eftersom jag inte vet ditt fysiska status mer än det du skriver vågar jag ej svara på det.

Jag hade frågat min Sjukgymnast på vilken nivå han ansåg jag låg på och därefter kört på de.

Du kan (ska) nog troligtvis köra benspark med mera (riktigt många repetioner och variera i intensitet) men kolla som sagt vad din sjukgymnast säger först.

Mvh Axon

Martin Löwgren
2009-03-19, 18:12
Jag har haft sned höft och för svag bål, fick ont i knäna av det.
Problemet kanske inte alls sitter i benen?

Japp. En svag gluteus medius (mellersta sätesmuskeln) kommer ge ett felaktigt belastningsmönster då knät faller in (s.k valgusställning) vilken kan ge knäproblematik.

Oavsett vilken led som gör ont är det sämmsta man kan göra att bara stirra sig blind på just den. Ovanför liggande och nedanför liggande led och muskulatur ska alltid undersökas grundligt.

Mvh