handdator

Visa fullständig version : Energifördelningen under ett fettsnålt bulk?


Seaturtle
2009-03-17, 23:35
Jag har aldrig förstått mig på fett helt och undra om någon kunde förklara det för mig en gång för alla :)

Idag var det en ganska standard dag såg ut så här:

P:130g K:130g F:80g

Frukost
Ägg rått el kokt 100,0
Majsolja 15,0
Banan 65,0

Lunch
Oxfilé nöt 200,0
Potatis 250,0
Majsolja 30,0
Vetemjöl 5,0
Rödvin 12 vol. % 20,0
Paprika gul 100,0

Middag
Banan 66,0
gourmet rökt skinka 30,0
Färskost fett 1 % Lätt Kesella 35,0
Oxfilé nöt 60,0
Majsolja 3,5
Färskost fett 4 % Keso 50,0
Hårdost fett 26 % 22,0
Grissini 20,0

Övrigt
Gainer 50,0
Whey-80 25,0


Fett står alltså oftast för 35-45% av min energifördelning. Även om jag inte tycker mig se så mycket fett i min kost. Förutom majsoljan som jag enligt farsan måste ha för att kunna laga vissa grejer. Tips på vad jag kan byta ut det mot? Ska väl vara nyttigt men kalorispäckat som satan :p
Just nu deffar jag så det spelar ingen roll så länge jag ligger på ett underskott, väl?

Men om 2-3 veckor tänkte jag börja bygga väldigt fettsnålt och då vet jag inte vad jag ska göra med energifördelningen.
Protein kommer jag ligga på 2-2.5g/kg, men hur gör jag med fett och kollisar?

Ska jag hålla fett till nästan minimum på ca 30g och resten kolhydrater inför och efter träningarna?

Jag undviker alla typer av föda som direkt förknippas med mättad fett men vad är det omättat fett gör för mig? Behöver jag mer än det livsnödvändiga överhuvudtaget?

Mitt mål är iaf att bygga långsamt, ligga på ~350+ kcal i genomsnitt, men utan att lägga på mig fett överhuvudtaget, hellre förbränna lite. Är det möjligt?

Slap me *slap* and explain to me :thumbup:

mikaelj
2009-03-18, 04:50
Fett står alltså oftast för 35-45% av min energifördelning. Även om jag inte tycker mig se så mycket fett i min kost. Förutom majsoljan som jag enligt farsan måste ha för att kunna laga vissa grejer. Tips på vad jag kan byta ut det mot? Ska väl vara nyttigt men kalorispäckat som satan :p

Majsolja är nästintill solrosolja det absolut sämsta du kan äta!

Om du letar efter "nyttiga fetter" du använder kallt skall du hellre välja oliv- eller rapsolja, men för stekning o dyl. är det smör som gäller. Tål värme bättre, och smakar bra mycket godare.

RandomC
2009-03-18, 09:48
Jag tycker du ska läsa igenom Grubs deffguide. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Sedan får jag väl till stor del hålla med mikaelj. Jag tycker inte du ska minimera fettet.

Eddie Vedder
2009-03-18, 11:51
In med mer grönsaker. Att du vill ligga på superlågt fettintag är antagligen dumt, att dessutom basera intaget på något så värdelöst som majsolja går bortom allt mitt förstånd.

Oavsett om du vill äta normalt med fett eller onormalt lite finns väl ingen anledning att välja en så värdelös fettkälla? In med t.ex fet fisk, olivolja m.m. och behåll ägge och osten