handdator

Visa fullständig version : maskiner eller fria vikter


jaooo
2009-03-17, 23:24
Spelar det någon roll om man kör med maskiner eller fria vikter? jag har sett folk skriva att man blir lättare stark om man kör med fria vikter, är det sant? Vad är för och nackdelarna med båda sakerna?

jag undrar för att jag kör med maskiner eftersom jag inte kan övningar med fria vikter så bra och för att det alltid är fullt i fria vikter rummet där jag tränar. Och då får jag ingen möjlighet att köra med fria vikter men vill bli stor och stark:P

ceejay
2009-03-17, 23:26
Det går alledes utmärkt att bli stor och stark i maskiner, men man missar många fördelar med att köra fritt.

Sticky Cake
2009-03-17, 23:31
Kör med fria vikter. Då använder du ditt eget rörelsemönster i stället för t. ex. rakt upp och ner (som i smithmaskiner). Du får även bättre balans och involverar mer muskler som hjälper till att stabilisera.

Dessutom tycker jag att det är roligare med fria vikter än med maskiner.

Cerberus
2009-03-17, 23:32
tycker att båda kompletterar varandra. Fria vikter aktiverar väl generellt sett mer muskelgrupper, tänker nu på marklyft, stångrodd och liknande övningar. Tycker att omvända pecdec för baksida axlar tar mycket bättre än framåtlutande hantellyft åt sidan.

Maskiner e dock fett bra om man har skada o inte kan utföra vissa övningar för tillfället.


Tror t.ex cableflyes e bättre övning för bröst än me fria vikter då spänningen i bröstmuskulaturen minskar i övre läget(hantelflyes) medans man har spänning hela tiden i kabelmaskin.

kalajset
2009-03-18, 01:18
Överförbarheten med fria vikter, och främst då basövningar, till maskiner tycks vara större än tvärtom. M ao, tack vare att man med fria vikter just involverar fler muskler samtidigt/inte låser sig i en viss rörelsebana/får med balansmoment, etc etc gör att man blir "stark på riktigt", och inte riskerar att s as låsa sig till en viss maskin styrkemässigt.

Ett klassiskt upplägg är att köra tunga basövningar, (med fria vikter), i början av passet, för att sedan komplettera med maskiner mot slutet av samma pass, då man kan koncentrera sig på mer "prickskytte" och inte heller behöver kunna hålla uppe samma fokus på tekniken som man ofta måste med fria vikter, t ex.

Sedan finns det förstås undantag, men faktum kvarstår att har man möjlighet till att åtminstone bedriva en viss del av träningen med fria vikter, så är de flesta överens om att man även bör göra detta.

sundvall
2009-03-18, 02:25
tycker att båda kompletterar varandra. Fria vikter aktiverar väl generellt sett mer muskelgrupper, tänker nu på marklyft, stångrodd och liknande övningar. Tycker att omvända pecdec för baksida axlar tar mycket bättre än framåtlutande hantellyft åt sidan.

Maskiner e dock fett bra om man har skada o inte kan utföra vissa övningar för tillfället.


Tror t.ex cableflyes e bättre övning för bröst än me fria vikter då spänningen i bröstmuskulaturen minskar i övre läget(hantelflyes) medans man har spänning hela tiden i kabelmaskin.

+1
Mina bröst har i stort sett exploderat sen jag bytte ut hantelflyes mot cableflyes, myyyycket bättre övning enligt mig.