handdator

Visa fullständig version : Träna uthållighet med skadad fot?


aannddyy
2009-03-17, 19:21
Hejsan!

Jag har nog stukat/sträckt min yttre fotled på något vis. Har haft känning där ett bra tag nu, 2-3 månader. Jag har bara gått och hoppats på att det skulle gå över, men icke då. Samtidigt har jag inte heller tränat (löpning som jag brukar). Men nu har jag börjat lagt på mig lite så det är på god tid att börja med mer träning, jag vill svettas! Jag styrketränar även ibland.

Men jag undrar om det finns t.ex. nåt man kan göra som motsvarar t.ex. löpning, som inte är i behov av frisk fot. Cykling är nånting som jag tycker är oerhört tråkigt, så kom helst inte med det förslaget =)

Jag kan även tillägga att jag skall på mönstring i maj månad. Jag vill göra lumpen. Men då måste jag komma i lite bättre skick ;)

/ A

Tolkia
2009-03-17, 19:33
Rehabträning av fotlederna kanske kan vara på sin plats oavsett vad du i övrigt gör.

aannddyy
2009-03-17, 21:15
Ja det vore inte sitta helt fel. Det jag försöker undvika är att göra saker som gör att jag får känningar. T.ex. ute och går. Visserligen så jobbar jag, men utöver det är min fot väldigt vilande.

Är det nåt annat jag kan göra? kom gärna med råd! =)

/ A

Tolkia
2009-03-17, 21:21
Här finns lite bra att läsa om fotledsrehab: http://traningslara.se/blogg/kategorin-idrottsskador/

Tomas W
2009-03-17, 21:58
Har du tillgång till roddmaskin? För det borde du kunna köra, håll foten stabil på "plattan" bara, borde du kunna upprätthålla lite kondition. Inte helt lik löpningen men håller igång lite iaf.

Som tidigare nämn, fotrehab är viktig för att undvika ytterligare stukningar, finns mycket bra på nätet med tips o övningar. Känner du dig ändå osäker så sök sjukgymnast/naprapat o dylikt för mer professionell rådgivning.

aannddyy
2009-03-17, 22:19
Tack! Jag läste igenom det där. Jag har inte kört någon sorts rehabträning alls, bara antagit att det skulle läkas av sig självt.

Jag har tillgång till roddmaskin! Tack för tipset, det hade jag inte alls tänkt på. Då får man lite allround-träning. Skulle passa mig perfekt ju. Dock är det lite trist att sitta och rodda utan att komma någon vart ;p

Men gör det något att jag aktiverar mig, som resulterar att jag får ont i fotleden.. påverkar det läkningen? Är det bättre att foten är stilla, eller ska den aktiveras? Med aktiveras menar jag inte rehabträning, utan mer som motion och dyl.

/ A

Tomas W
2009-03-17, 23:08
Men gör det något att jag aktiverar mig, som resulterar att jag får ont i fotleden.. påverkar det läkningen? Är det bättre att foten är stilla, eller ska den aktiveras? Med aktiveras menar jag inte rehabträning, utan mer som motion och dyl.

/ A

Försök rör på dig så mycket som möjligt, dock ska det inte göra för ont såklart. Den läker bäst om du håller den i rörelse, träna gärna upp balansen osv så du inte tappar den, har du ingen balansplatta duger det bra med att stå en ihopviken handduk, testa lite olika, stå på ett ben och blunda, röra på armarna osv. Detta är viktigt så var lite någa med rehaben o träninge nu i början så minskar risken för ny stukning, kan vara bra o undvika sen när du ska ut o springa i skogen osv i lumpen sen :)

Mental
2009-03-17, 23:28
Simma brukar vara snällt mot leder och annat som gör ont, och man kan konditionsträna som fan!

aannddyy
2009-03-18, 08:26
Försök rör på dig så mycket som möjligt, dock ska det inte göra för ont såklart. Den läker bäst om du håller den i rörelse, träna gärna upp balansen osv så du inte tappar den, har du ingen balansplatta duger det bra med att stå en ihopviken handduk, testa lite olika, stå på ett ben och blunda, röra på armarna osv. Detta är viktigt så var lite någa med rehaben o träninge nu i början så minskar risken för ny stukning, kan vara bra o undvika sen när du ska ut o springa i skogen osv i lumpen sen :)

Mycket betydande inlägg, tack!

Efter jobbet skall jag iväg till en motionssal, där jag kommer att testa roddmaskinen och eventuella crosstrainers & löpband, så får vi se hur det känns efteråt. :D

Tomas W
2009-03-18, 20:43
Efter jobbet skall jag iväg till en motionssal, där jag kommer att testa roddmaskinen och eventuella crosstrainers & löpband, så får vi se hur det känns efteråt. :D

Berätta gärna hur det gick för dig idag :)

aannddyy
2009-03-18, 21:55
Berätta gärna hur det gick för dig idag :)

Tyvärr fick jag förhinder! Men jag skall göra ett nytt försök imorgon, tror dock inte det blir av pga. mycket som skall göras. Däremot ser fredagen lovande ut. Så senast fredag återkommer jag, garanterat! :)

aannddyy
2009-03-21, 20:30
Sådär! Nu har jag varit och tränat. Jag blev faktiskt lite förvånad över hur bra det gick.

Roddmaskinen fungerade perfekt. Likaså en crosstrainer jag provade. Smärtan fanns där, men i en minimal grad. Så det var bara positivt =) Jag gjorde även lite rehabträning, även det gick bra!

Tomas W
2009-03-22, 12:15
Sådär! Nu har jag varit och tränat. Jag blev faktiskt lite förvånad över hur bra det gick.

Roddmaskinen fungerade perfekt. Likaså en crosstrainer jag provade. Smärtan fanns där, men i en minimal grad. Så det var bara positivt =) Jag gjorde även lite rehabträning, även det gick bra!

Skönt o höra! Är bara o köra på då!