handdator

Visa fullständig version : Hålla idrottslektion


tsp
2009-03-17, 18:58
Tänkte att ni erfarna nog har en del idéer på lager. Som topic ska jag alltså hålla i en idrottslektion, går 3de året på gymnasiet.

Vad jag funderat på att göra är då att göra som många andra och hålla i en lektion med inriktning på den sorts träning/aktivitet jag själv sysslar med, styrketräning. Dock kommer det endast finnas tillgång till en tom hall i stort sett. Ribbstolar, några bänkar (cirka 25cm höga) är i princip allt.

Jag har funderat på några olika upplägg.

1. Ett antal stationer där man utför en specifik övning vid varje station tills jag blåser i en visselpipa.
- Behöver hjälp med tips på övningar som går att göra för en otränad individ utan hjälpmedel (annat än bänk samt ribbstol)

2. Samma som ovan fast man gör allting 2 och 2. När jag blåser byter man om och den andre kör. Här behöver jag ju dock övningar som utförs 2 och 2. Alltså där en person krävs för att hjälpa till vid utförandet.
- Behöver även här hjälp med tips på övningar, jag kommer inte på en enda förutom knäböj där den ena sitter på kompisens rygg, men det skulle vara alldeles för tungt för min klass.

3. Ett pass där alla står på fina rader vända mot mig och vi utför ett antal övningar tillsammans (fast individuellt)

4. Högintensiv intervallträning har jag också funderat på. Finns en backe i närheten av skolan som jag tänkte att man springer uppför. Utförandet skulle kunna gå till som så att alla springer så fort de kan uppför backet på ett brett led. När man når högst upp joggar man sakta ner igen för att när man kommer ner springa allt vad man orkar uppför hela backen igen.

Jag har i princip ingen erfarenhet av denna träningsmetod själv, därför tar jag hemskt gärna emot tips. Men jag tänkte mig kanske 10 intervaller (kanske några fler eller några färre beroende på hur trötta folk börjar bli) och därefter 3min fullständig vila, sedan 10 intervaller till osv. Sammanlagt kanske 4 omgångar med intervaller. Vad tror ni om det? Hur skulle jag lämpligen kunna fylla ut resten av lektionens totala 50min?

Exhale_
2009-03-17, 19:02
En klassiker är ju olika stationer. Du kan t ex ha armhävningar, dips från bänk, upphopp, situps, tåhävningar, chins osv

tsp
2009-03-17, 22:01
En klassiker är ju olika stationer. Du kan t ex ha armhävningar, dips från bänk, upphopp, situps, tåhävningar, chins osv

Jo det är ju som sagt en klassiker. Behöver dock fler tips på övningar. I alla fall en 10 stycken olika sammanlagt. :/

Guddi
2009-03-18, 12:10
alt 4 hade jag struktigt direkt, ingen som kommer att gilla träningen och troligen ingen som kommer att bli imponerad heller.

Martin Lidberg har släppt en bok med massa parövningar, http://www.sisuidrottsbocker.se/Shop/Article/View/?articleId=657 försök att få tag i den så kommer du inte ha några problem med att komma på övningar.

Mourten
2009-03-18, 12:12
haha alt 4 låter som något jag körde på jägarvärnpliktiga när jag jobbade som Sergant å dom dog totalt, köra de på en gymnasieklass är helt ohållbart.

tsp
2009-03-18, 22:58
alt 4 hade jag struktigt direkt, ingen som kommer att gilla träningen och troligen ingen som kommer att bli imponerad heller.

Martin Lidberg har släppt en bok med massa parövningar, http://www.sisuidrottsbocker.se/Shop/Article/View/?articleId=657 försök att få tag i den så kommer du inte ha några problem med att komma på övningar.

haha alt 4 låter som något jag körde på jägarvärnpliktiga när jag jobbade som Sergant å dom dog totalt, köra de på en gymnasieklass är helt ohållbart.

Jag får väl stryka alternativ 4 då. Kanske ut och piska mig själv med det programmet istället. :hbang:

Tack för boktipset! Har reserverat den på biblioteket nu. :)