handdator

Visa fullständig version : Deffa, Bulka


vviikkttoorr
2009-03-17, 18:31
Är det okej att deffa, bulka när man inte växt färdigt:confused:

FilipWT
2009-03-17, 18:43
Det är inga problem! Det handlar ju "bara" om att gå upp eller ner i vikt.

Exhale_
2009-03-17, 18:56
Är det okej att deffa, bulka när man inte växt färdigt:confused:

Hela min uppväxt var en enda lång bulk och jag lever :D

Däremot ser jag inga fördelar med en hård deff i yngre år så länge du inte är ohälsosamt överviktig.

Scratch89
2009-03-17, 20:40
Jag tror att en långvarig underätning i de yngre tonåren kan leda till tillväxtproblem.

vviikkttoorr
2009-03-18, 17:28
Jag tror att en långvarig underätning i de yngre tonåren kan leda till tillväxtproblem.

precis de ja tänkte, väntar nog med sånt innan ja växt färdigt.
Tack för svaren:)

Eddie Vedder
2009-03-18, 18:20
Det är en fråga om hur pass omfattande bulken/deffen är. Självsvält under längre perioder är definitivt skadligt. Det kan hämma växten och leda till irreversibel benskörhet bla.

Att på samma vis bulka ohämmat i tidig ålder är också mycket illa då övervikt i tidig ålder innebär en rejält försämrad hälsa tidigt och riskerna är större för metabola hälsokonsekvenser som inträder både tidigare och blir värre än om viktuppgången kommer senare i livet. Högt BMI i tidig ålder är starkt sammankopplat med sjuklighet och viktbekymmer hela livet. Att man "växer ifrån" övervikten är statistiskt sett en myt. Det är precis tvärtom.

Tobbet
2009-03-18, 20:15
Yngre tonåren vilken ålder är de ungefär då? :P

Eddie Vedder
2009-03-18, 21:04
Yngre tonåren vilken ålder är de ungefär då? :P

Vad låter det som? Första halvan av tonåren typ. Och i vilket fall förstår jag inte vilket värde ett konkret tidsintervall har. I praktiken är det ju så enormt stor skillnad ändå för hur välutvecklade olika individer är i den åldern. En tidigt utvecklad 13-åring kan ju ha kommit längre i sin könsmognad än en väldigt sen 16-åring.