handdator

Visa fullständig version : Zig-Zag metoden!


Simon_aeg
2009-03-17, 17:01
Hallå där!

Tänkte höra om det finns någon här som har provat på "Zig-Zag metoden"?

Den går ut på att äta mer kalorier var tredje dag under deff för att kroppen inte ska tro att den befinner sig i "svälttillstånd"

Låter bra teoretiskt! Men skulle vilja veta mer om den i praktiken? funkar detta? någon som har provat?

MVH

Molle123
2009-03-17, 17:09
Varför låter det bra? Menar inte att vara kaxig eller så. Utan jag undrar bara helt enkelt :)

Billybilly
2009-03-17, 17:26
Jag trodde också kroppen ställde in sig i "svälttillstånd" (katabol i överdrivna nivåer), när man inte käkade var tredje timme eller likt :) men det stämmer ju inte... det är en MYT med stora bokstäver.

Dessutom kanske du kompenserar ut dina dagars underskott med en "ätardag" där du hamnar på plus.
Jag tycker det låter som en pissdiet.

King Grub
2009-03-17, 17:32
Om det totala intaget är lika stort, "fungerar" det lika bra som metoden att äta t ex två stora mål per dag i stället. Ingen skillnad.

Fettförbränningen ökar om man inte äter, inte tvärtom. Dom två första dygnen utan föda ökar dessutom ämnesomsättningen, inte tvärtom. Att man skall äta var tredje timme för att hålla igång ämnesomsättningen är inte bara en myt, det är en direkt felaktighet. Dessutom bygger det kanske muskler sämre än att äta större måltider mer sällan.

Simon_aeg
2009-03-17, 17:46
Tacksam för alla svar! Men jag tror att ni missuppfatta mig lite där!

Jag sa aldrig äta var tredje timme, utan jag sa ha en ätardag var tredje dag! (dvs kaloriöverskott) under deff!

Det stod i den här boken jag läste iaf att det var väldigt effektivt. Har även sett "bodybuilders" som går efter detta också! Men det jag skrev nu kanske ändrar nåt :)


MVH!

Billybilly
2009-03-17, 17:51
Du skrev även "svälttillstånd", och det existerar knappast efter två eller tre dagars deffande. Möjligtvis ifall du stänger in dig i bagageutrymmet och ligger där i någon vecka eller två.

Alltså, har du ett kaloriunderskott (för att ta skolboksexempel från mr king) 500 kcal, så tror jag knappast att kroppen tror det är svälttillstånd efter två dagar.

Cerberus
2009-03-17, 19:49
Dessutom bygger det kanske muskler sämre än att äta större måltider mer sällan.
Mer info om detta? Intressant.

Excite!
2009-03-17, 20:18
Mer info om detta? Intressant.

Jag gissar att det handlar om att få men större insulinutsöndringar ger något bättre kvot av muskeltillväxt/fettinlagring, kan jag ha rätt?

King Grub
2009-03-17, 20:30
http://www.duo.uio.no/sok/work.html?WORKID=71651&fid=35943

Cerberus
2009-03-17, 22:47
http://www.duo.uio.no/sok/work.html?WORKID=71651&fid=35943

tack! ska läsas när ja gått igenom lite annan litteratur..