handdator

Visa fullständig version : Kött och fågel


jaaaaag
2009-03-17, 17:00
Jag är nästan en nolla när det kommer till att laga mat och ännu värre när det kommer till att laga kött eller fågel.

Antingen så bränner jag vid lite (eftersom jag är rädd att det är rått innerst om jag inte stekt köttet riktigt länge) eller så torkar jag ut kötter något så sjukt att det är som papper att äta. Köttet blir helt ok oftast men inte mer än så.

Jag skulle vilja ha alla sorters tips här gällande kött och fågel. Hur får man kotletter att bli så goda som möjligt? Steka på hög eller låg värme? Vilka kryddor passar till vilka kött och vilken är er favoritkrydda? Hur gör ni er kyckling godast? Vilken del på grisen är er favorit? OSV OSV OSV. Allt som gäller kött och fågel, jag vill lära mej en massa nytt. Vet att det finns en massa folk här som gör finfin mat.

Just nu är jag speciellt ute efter vilken som är er favoritkrydda och till vad? Deffar, så jag önskar mycket smak utan en massa såser.

Tack på förhand!!

Icefire
2009-03-17, 19:54
Jag är nästan en nolla när det kommer till att laga mat och ännu värre när det kommer till att laga kött eller fågel.

Antingen så bränner jag vid lite (eftersom jag är rädd att det är rått innerst om jag inte stekt köttet riktigt länge) eller så torkar jag ut kötter något så sjukt att det är som papper att äta. Köttet blir helt ok oftast men inte mer än så.

Jag skulle vilja ha alla sorters tips här gällande kött och fågel. Hur får man kotletter att bli så goda som möjligt? Steka på hög eller låg värme? Vilka kryddor passar till vilka kött och vilken är er favoritkrydda? Hur gör ni er kyckling godast? Vilken del på grisen är er favorit? OSV OSV OSV. Allt som gäller kött och fågel, jag vill lära mej en massa nytt. Vet att det finns en massa folk här som gör finfin mat.

Just nu är jag speciellt ute efter vilken som är er favoritkrydda och till vad? Deffar, så jag önskar mycket smak utan en massa såser.

Tack på förhand!!

Jag tror jag sitter inne på en del tips. Här kommer några.
Fläskkotletter blir saftigast i ugnen eller om de får puttra i något tycker jag. Att bara steka kan bli ganska trist, särskilt om köttkvaliteten inte är den bästa.
Ugnen är egentligen alltid jättebra, särskilt om man är rädd att bränna köttet när man steker det!

Fläskkotletter (till 4 st):
Blanda ½ msk rapsolja, 1 msk soja, 1 tsk paprikapulver, lite salt och peppar i en ugnsform. Vänd kotletterna i blandnimgen. In i ugnen 12 min i 250 grader (vänd på dem efter halva tiden).

Kycklingfilé:
Lägg kycklingfilé på ett ark folie, skiva ett par vitlöksklyftor, pressa över lite citronsaft och ta med lite av det gula skalet, krydda med salt, peppar och timjan/rosmarin. Slå folien runt så det blir ett tätt paket. Blir klart på ca 35 min i 200 grader, och blir saftigt!

Fläskfilé:
Marinera en hel fläskfilé med ½ dl olivolja, pressad saft av ½ citron, peppar, oregano, rosmarin och timjan. Kan ligga 1-2 dygn i kylen. Skiva och stek eller grilla i grillpanna. Passar bra med tex bulgur eller potatisklyftor och en god sallad.

Kommer säkert på fler saker sen. Råkar du ha någon lergryta? Hel kyckling i lergryta med kryddor är nog det godaste som finns!

Cilia
2009-03-17, 21:57
Köp en köttermometer och tillaga i ugn så blir det bra, särskilt kyckling som blir mör och god.

sissa
2009-03-17, 22:21
Fläskkotlett och kycklingfilé som lätt kan bli torrt är bra att först steka så köttet får yta och sen låta det gå klart med vätska ( att det småkokar i vätskan)

Ett enkelt recept med fläskkotletter:

Krydda kotletterna med peppar,salt och torkad timjan. Stek på båda sidor så de får färg. Slå på vatten så att det nästan täcker/ täcker kotletterna. Lägg på lock och låt småputtra i 1 timme. Kolla emellanåt om det behöver ösas på mer vätska. Ta ur kotletterna och späd skyn med en skvätt grädde. Red med maizena om det behövs. Smaka av med salt och peppar. Man kan ha i en buljongtärning i med, men jag behövde inte det sist, blev bra smak ändå.

Här behöver definitivt inte man inte oroa sig för att köttet ej är klart och köttet blir mört av att småputtra så länge. Gör man många kotletter så kanske det är smidigare att man efter stekning kör de i ugnen i en ugnsform med vätskan

Ska du steka kycklingfilé, stek de så de får färg slå sedan på nån vätska ( kycklingbuljong,tomatsås etc) som de får småputtra klart i under lock. Då blir det inte snustorrt även om man tar i lite i överkant med tillagningstiden.

omnibus
2009-03-17, 22:25
Köp en köttermometer och tillaga i ugn så blir det bra, särskilt kyckling som blir mör och god.

+1

Termometer är guld värt, gör nästan allt mitt kött i ugnen, mindre mängd disk, inget slabb på spisen och det är svårt att misslyckas :)

jaaaaag
2009-03-18, 08:38
VIlka bra tips!! Kom gärna med mer ni som kan!

Finns det hyffsade sånna termometrar i vanliga mataffärer?

omnibus
2009-03-18, 09:13
VIlka bra tips!! Kom gärna med mer ni som kan!

Finns det hyffsade sånna termometrar i vanliga mataffärer?

Köpte min på ICA, så ja :)

Blomstrande
2009-03-18, 11:09
Jag håller med om att tillaga i ugn är praktiskt och gott, dessutom slipper man matos.

Bara att ta på sina favoritkryddor + salt och peppar.

På kycklingfilé brukar jag ta och ringla lite honung och på biffar tar jag ibland lite grillsås till min kille som gillar det + lökringar.

Vid sidan av kan du lägga potatisklyftor eller små bitar av rotfrukter så får du en allt-i-ett-rätt. :-)

Glöm inte heller hemligheten bakom ett saftigt och mört kött: marinering. Det finns färdiga marinader att köpa. Det gör stor skillnad på smak och konsistens! :eating:

Tolkia
2009-03-18, 11:15
Hel kyckling tillagas med fördel i lergryta.

Alone_in_the_dark
2009-03-18, 12:14
Brukar mixa fetaost, färsk timjan, vitpeppar o gnutta salt, stryk på det på kycklingfileérna och rulla ihop den, sen i med dem i ungssäker form i ca 20 min, sen vet jag inte om fetaosten tillhör de magrare ostarna men gott är det *drool*

Cohen
2009-03-19, 22:36
Hel kyckling tillagas med fördel i lergryta.

+1!
Blir gott som tusan. Saftigare än annars. S
Synd bara att det är lite stökigt att göra; man ska blötlägga och hålla på. Men emellanåt är det helt klart värt den extra mödan.

MyungChul
2009-03-19, 23:19
Only the fearless can be great.

Hemligheten ligger ofta i att man gör någonting och inte låter det vila efteråt. Alltså, jag grillar gärna ett majskycklingbröst så det får schyssta mönster och dundrar därefter in det i ugnen till kärntemp på 67°c. Ta ut och låt den vila sig klar på någon lämplig plats. Att lågtempa något är jättesmidigt och det är så gott som idiotsäkert. Du kan t. ex. inte torka ut en biff om du kör in den i ugnen på 55° hur du än försöker. Ge den fin yta och linda in den i smörpapper.

Kotletter, är nog den tråkigaste delen på grisen. Karré, bacon och sidan på grisen, det är där det blir spännande. Bacon förhöjer smaken på det mesta. Till exempel glass med smak av bacon är en lustig blandning, men med rätt tillbehör så fungerar det utmärkt.

Marinader är ett bra sätt att få saker att smaka någonting också. Undvik färdiggjorda marinader, blir inte ens hälfen så bra som om du gör egna.

jaaaaag
2009-03-21, 13:00
Only the fearless can be great.

Hemligheten ligger ofta i att man gör någonting och inte låter det vila efteråt. Alltså, jag grillar gärna ett majskycklingbröst så det får schyssta mönster och dundrar därefter in det i ugnen till kärntemp på 67°c. Ta ut och låt den vila sig klar på någon lämplig plats. Att lågtempa något är jättesmidigt och det är så gott som idiotsäkert. Du kan t. ex. inte torka ut en biff om du kör in den i ugnen på 55° hur du än försöker. Ge den fin yta och linda in den i smörpapper.

Kotletter, är nog den tråkigaste delen på grisen. Karré, bacon och sidan på grisen, det är där det blir spännande. Bacon förhöjer smaken på det mesta. Till exempel glass med smak av bacon är en lustig blandning, men med rätt tillbehör så fungerar det utmärkt.

Marinader är ett bra sätt att få saker att smaka någonting också. Undvik färdiggjorda marinader, blir inte ens hälfen så bra som om du gör egna.

Hur länge låter du kycklingen va inne om du har den på så låg temp? Vad gör smörpappret för kycklingen?

Tips på några goda egengjorda marinader?

stridis
2009-03-21, 13:07
Köpte en termometer på Claes Ohlson. Det är bra när man skall baka bröd och annat också! Det är bara att memorera gradantalet man skall ha för olika livsmedel. Folk kan nästan få för sig att jag kan laga mat! (Någon nytta var den jävla livsmedelsvetenskapen).

henk4n
2009-03-21, 13:16
Gott

Snobbe
2009-03-21, 17:04
Angående såser och deff så finns det ju massa såser du kan göra på creme freiche osv men använda lätt creme freiche osv blir ju inte lika grymt som med riktig men fortfarande väldigt gott.

MyungChul
2009-03-22, 00:18
Hur länge låter du kycklingen va inne om du har den på så låg temp? Vad gör smörpappret för kycklingen?

Tips på några goda egengjorda marinader?

Kycklingen i en standard ugn går väl på 12-15 minuter på 150°c. Har inte kört kyckling i vanlig ugn på mycket länge så jag kommer inte riktigt ihåg. Det räcker för mig att peta ordentligt på kycklingen så känner jag om det är dags att ta ut den eller inte.

Marinader, till det mesta;
Soja, Sesamolja, Ingefära, Vitlök, Chili, Citrongräs, Lime.

tsp
2009-03-22, 11:28
Kycklingfiléer blir väldigt möra i ugn.

Jag brukar dock tillaga kycklingen på följande vis.

skär kycklingfilén i bitar och stek i vanlig stekpanna (ej teflon), krydda med salt, cayennepepper, spiskummin (mycket). När kycklingen i princip är genomstekt slår du över en skvätt olja samt pudrar på ordentligt med paprikapulvet vilket ger en väldigt aptitlig färg. Servera med ris/bulgur och grönsaker/bönor eller vad du nu tycker om.

Remote
2009-03-22, 18:36
www.ungakockar.se --> videos -> steka kött!

fungerar så vitt jag vet bättre i ie än ff...

jaaaaag
2009-03-23, 10:31
Tyvärr har jag ingen lergryta! (fick frågan på första sidan men såg det inte fören nu)
Är dom dyra?

Just nu så följer jag tipset att ge kotletten en fin yta och sen knappt täcka de med vatten och låta de puttra. Jag la i en buljongtärning, får se om jag lyckas med detta.

Alone_in_the_dark
2009-03-23, 10:41
Tyvärr har jag ingen lergryta! (fick frågan på första sidan men såg det inte fören nu)
Är dom dyra?.

Priserna är lika olika på lergrytor men allt från 300 kr upp till en tusenlapp, IKEA har iofs en för 189 kr

jaaaaag
2009-03-23, 11:01
Priserna är lika olika på lergrytor men allt från 300 kr upp till en tusenlapp, IKEA har iofs en för 189 kr

Någon som har lust att förklara vad en lergryta gör för gott för köttet eller kycklingen? Vad är grejen?

jaaaaag
2009-03-23, 11:26
Just nu så följer jag tipset att ge kotletten en fin yta och sen knappt täcka de med vatten och låta de puttra. Jag la i en buljongtärning, får se om jag lyckas med detta.

Det blev superbra!!!!!!!!!

Alone_in_the_dark
2009-03-23, 13:18
Någon som har lust att förklara vad en lergryta gör för gott för köttet eller kycklingen? Vad är grejen?

I o m att du blötlägger grytan först (iallafall jag...) så blir köttet/fågeln mycket mörare, mycket mera smak osv. Kan rekommendera boken Laga mat i lergryta utav Cecilia Lundin

Lefnart
2009-03-23, 14:55
Här kommer tips på hur du får dit nötkött rakt igenom rosa, saftigt och smarrig! Om du nu tycker om det :)

1. Hetta upp pannan tills den är riktigt het, men det ska inte ryka.
2. Släng i köttet, det ska fräsa till när man lägger i det.
3. Vänta ca 10 sekunder och flytta på dem lite med en stekspade, alternativt knyck till med pannan så de lossnar, för de ska inte vara fastbrända medan de steker.
4. Sänk plattan något(fast om du har mycket kött i pannan så behövs energin då behöver du ej sänka) och ruska pannan lite nu och då för att se till att de ej fastnar.
5. När du ser att det börjar bli lite blött på ovansidan, vänder du på köttet.
6. Se till att ruska pannan igen så köttet inte fastnar. Rätt som det är kommer du se att det sipprar upp köttsaft som lägger sig på ovansidan, se till att det är den tjockaste delen på köttet som "blöder", då tar du av köttet och låter dem vila 2-3 minuter innan servering.
7. Salta/peppra och njut av rosa, saftiga biffar! =)

En snabbguide: Lägg i kött, vänd när det blir fuktigt, ta av när det sipprar ut köttsaft, ät!