handdator

Visa fullständig version : Fitline?


karor01
2009-03-16, 22:24
En nära vän försöker få mig att hoppa på någon typ av vitaminkur från företaget Fitline. I mina ögon ser detta ut lite som bluff och båg, till exempel detta citat saxat från deras hemsida:

Nutrient Transport Concept (NTC), är utvecklat av ett internationellt expertteam som säkerställer att de värdefulla näringssubstanserna och de vitala substanserna i FitLine produkterna transporteras på bästa och snabbaste sätt till de celler i kroppen där de behövs.

Genom den höga effektivitet som FitLine Nutrient Transport Concept (NTC) försäkrar, syns en markant snabbare och upp till 5-10 gånger högre näringsupptagning än i jämförbara produkter. Vetenskapligt bevisat!

Om detta NTC fungerar så lär ju ni här på Kolozzeum veta mer om detta. Det kan ju aldrig vara negativt med vitaminer (i rimliga mängder) men 5-10 gånger högre näringsupptagning? *jorgen*

Med priset 8-900 kr för 3 månader...

Sverker
2009-03-17, 07:03
Låter som om tillverkaren använder organiskt bundna mineraler. Det är stor skillnad mellan upptaget av natriumselenit som är ett selensalt och L-selenomethionin där selenet är organiskt bundet.

På fråga B svarar jag: Använd organiskt bundna mineraler så långt det går. I 9 fall av 10 är upptaget bättre. Därmed inte sagt att Fitline är bättre än någon annan tillverkare.


När det gäller vitaminer finns inga transportörer förutom för cobolamin/B12. Vi tar upp vitaminet som det är och transporterar det i blodet som de är. Givetvis påverkar fett de fettlösliga vitaminerna men det är en annan sak.