handdator

Visa fullständig version : Ont i vänsteraxeln vid sittande french press/teknikfel?


ceejay
2009-03-16, 21:21
Tja


Körde sittande frenchpress med z-stången idag


jag hade tänkt köra 8 set, vilket jag gjorde, men i de sista seten fick jag asont i vänsteraxeln.

VWFEpSW1k40

Körde såna där.


Jag testade att köra militärpress med en stång med 30kg på hemma, och jag fick så ont i axeln att jag nästan började grina... i vissa vinklar gör det ont också när jag lyfter armen...


Kan det vara så att jag klämt ihop något då jag kanske lät armbågarna peka för långt ut? Så att det blev mer axlar?


tack

Black Star Abyss
2009-03-16, 22:54
Har du otur är det allas favorit den klämda ledkapseln. Välkommen till helvetet isåfall. :)

ceejay
2009-03-16, 23:13
:o

botemedel?

Black Star Abyss
2009-03-17, 00:52
Stärka rotatorcuffmusklerna så att ledkapseln inte kläms. Vet inte om det är det du har problem med men när jag var hos sjukgymnasten så sa han att man kan testa på det här sättet:

Kör bänkpress. Stanna precis innan (eller när) överarmarna är i linje med golvet, dvs rakt ut från kroppen. Känns det ok? Fortsätt ner bortom denna position, börjar det göra ont? Isåfall är det inklämning. Beror enligt min sjukgymnast på att musklerna i axelleden är för dåliga och att det blir tryck från någonting på själva ledkapseln och därmed orsakar smärta.

Läketiden är ungefär 6 månader sa han. Under denna tid får man träna på alla sätt som inte gör ont i axlarna, och man ska köra ett rotatorcuffprogram för att stärka dessa så besvären försvinner.

Du kan ju testa och se om det är inklämning du har.

ceejay
2009-03-17, 08:36
jag testade att göra armhävningar, bröstet ned till marken, de gjorde inte ett dugg ont, så man får hoppas att det inte är det...
Gör mest ont om jag har armen ovanför eller i höjd med axeln

Zarfot
2013-05-23, 18:55
Lite gammal tråd, men jag orkar inte starta en ny för liknande problem.
Efter mitt senaste armpass där jag körde, stångcurl, hantelcurl, liggande triceps extentions och stående triceps extentions i kabel med rep, fick jag småont i båda axlarna. Under passet kände jag ingenting utan jag märkte det inte förrän efter att det kändes som jag hade värsta pumpen i framsida axlar. Dagen efter gjorde det ont när jag lyfte armarna över huvudhöjd, men inte annars. Nu gör det inte ont förrän armarna är vid kanske 130grader och högre.
Har precis som ceejay för ett bra tag sen skrev här så har jag testat armhävningar utan att känna något och även idag testat att bänka med bara stången utan någon känning.
Ömheten finns framförallt ungefär vid framsida axels nedre fäste. Det är även lite konstigt att det är båda axlarna.

Vad kan det vara jag har dragit på mig och hur ska jag tänka kring träningen?