handdator

Visa fullständig version : Blodtrycksmätare för hemmabruk


lectris
2009-03-16, 20:59
Killen min har problem med "mystiskt" högt blodtryck. Ej överviktig, mycket bra kondis, röker ej, dricker ej, osv. Hade riktigt högt idag på sjukhuset och äter nu blodtrycksmediciner för andra omgången i år :(

Stress, oro, relativt nyopererad och lite annat har nog satt fart på trycket. Han går redan på kontroller en gång i månaden men måste nu checka trycket en gång i veckan helst. Ska köpa en blodtycksmätare till honom så att han slipper åka in till vårdcentralen hela tiden för detta.

Vad köpa? Vad ska man akta sig för, vill ju att man lätt ska kunna använda den själv och att den ska vara tillförlitlig givetvis...

Lutar åt typ Medisana MTP Plus (http://www.medistore.se/ShowProduct.aspx?prodid=1459)

Synpunkter?

Edit: vad är bäst, handled eller överarm?

130kg finsk sisu
2009-03-16, 21:05
Överarm absolut! Handledsmätarna tenderar att ljuga kraftigt. Speciellt om man är lite "grövre".

Får man fråga vilket tryck din pojkvän har?

lectris
2009-03-16, 21:06
Överarm absolut! Handledsmätarna tenderar att ljuga kraftigt. Speciellt om man är lite "grövre".

Får man fråga vilket tryck din pojkvän har?

Jag kommer inte ihåg vad han sa för övertryck men undertrycket var 126... så sjukt högt mao. De ville helst lägga in honom, så de var rätt oroade också :( sjukt jobbigt.

130kg finsk sisu
2009-03-16, 21:08
ojdå! Det var mycket högt! Hoppas han klarar sig!

lectris
2009-03-16, 21:12
ojdå! Det var mycket högt! Hoppas han klarar sig!

ja det är lite oroligt. men klarar sig är jag övertygad om att han gör :) Vad tycker du att jag ska köpa för en då? Är den jag länkade till okej?

Tolkia
2009-03-16, 21:13
Jag kan inte värdera olika märken, men jag säger som Sisu, hellre arm- än handledsmätare.

lectris
2009-03-16, 21:14
Jag kan inte värdera olika märken, men jag säger som Sisu, hellre arm- än handledsmätare.

Ok, då blir det en sådan i alla fall.

Tolkia
2009-03-16, 21:16
Gör ett gäng testmätningar (när objektet väl är införskaffat) så att ni får grepp om hur mycket det skiftar mellan mättillfällen.

palme
2009-03-16, 21:21
Absolut en för överarmen.

lectris
2009-03-16, 21:21
En liten sidofråga kanske, vad kan man själv göra för att sänka blodtrycket? Motionera gör han redan, hur är det med maten? Har för mig att mindre salt i maten kan hjälpa att sänka trycket, stämmer?

palme
2009-03-16, 21:24
Finns tabletter på apoteket receptfritt, om man vill gå den vägen.

lectris
2009-03-16, 21:29
Finns tabletter på apoteket receptfritt, om man vill gå den vägen.

Han har ju redan fått mediciner.. så känns onödigt att knapra ännu mer. Vill mest veta vad man kan tänka på i framtiden när han förhoppningsvis får sluta äta medicinerna.

machine gun
2009-03-16, 21:33
En liten sidofråga kanske, vad kan man själv göra för att sänka blodtrycket? Motionera gör han redan, hur är det med maten? Har för mig att mindre salt i maten kan hjälpa att sänka trycket, stämmer?

Minskad saltkonsumtion är ett generellt råd man ger vid högt blodtryck. Något som höjer blodtrycket är även salmiak, så lakrits bör undvikas.

Eftersom han är så pass ung och sköter sin hälsa i allmänhet, kommer de troligtvis att göra en grundlig utredning, för att utesluta andra bakomliggande faktorer.

Mätare för egenbruk har jag ingen koll på, men sjukvårdsupplysningen kanske har några bra tips?

lectris
2009-03-16, 21:37
Minskad saltkonsumtion är ett generellt råd man ger vid högt blodtryck. Något som höjer blodtrycket är även salmiak, så lakrits bör undvikas.

Tack!

xodd
2009-03-16, 21:45
Be distriktsköterskan (antar att det är dit din pojkvän kommer gå o kolla bltr) lära dig hur du mäter blodtrycket manuelt. Absolut bäst och inte alls krångligt. Krävs ett stetoskop och en blodtrycksmanchett... Ställer mig väldigt skeptisk till många av de blodtrycksmätare man kan köpa på siba etc.

Livsstilsförändringar man brukar diskutera vid högt blodtryck e stress, viktnedgång, kostförändringar så som saltintag (googla på DASH-kost så bör du få ett humm), motion, alkoholstopp och rökstopp.

Låter även konstigt om det vore primär hypertoni om det nu är så att det är så plötsligt insättande och hos en relativt ung person.

Hoppas din pojkvän kryar på sig!

n1tro
2009-03-16, 22:09
ok kan dela med mig lite här, be honom kolla sina njurar, det kan vara en bov i dramat (så hos mig, inte rökt druckit osv alltid tränat men cp högt tryck pga njursjukdom) så be honom kolla det. och då menar jag inte kreatininvärdet och wam bam thank you mam hem, utan kolla helst med ultraljud om det finns ngt där som inte ska. sen så kan ud alltid kolla på en Omron tryckmätare, dom e helt okej faktiskt. men köp en vanlig som de har på sjukan och lär dig ta trycket på din pojkvän istället, det är mycket enkelt..

MVH

Shajjn
2009-03-16, 22:22
Be distriktsköterskan (antar att det är dit din pojkvän kommer gå o kolla bltr) lära dig hur du mäter blodtrycket manuelt. Absolut bäst och inte alls krångligt.

Tycker samma..

Hoppas din pojkvän blir bättre!

lectris
2009-03-16, 22:31
ok kan dela med mig lite här, be honom kolla sina njurar, det kan vara en bov i dramat (så hos mig, inte rökt druckit osv alltid tränat men cp högt tryck pga njursjukdom) så be honom kolla det. och då menar jag inte kreatininvärdet och wam bam thank you mam hem, utan kolla helst med ultraljud om det finns ngt där som inte ska. sen så kan ud alltid kolla på en Omron tryckmätare, dom e helt okej faktiskt. men köp en vanlig som de har på sjukan och lär dig ta trycket på din pojkvän istället, det är mycket enkelt..

MVH

Han har gjort flertalet massiva utredningar de senaste månaderna, både genom ulj, röntgen, blodprover och annat.. inget fel på njurarna vad jag minns. Något höjda levervärden har han dock haft.. men ska ha det i åtanke. Tack :)

Spene
2009-03-16, 22:40
Be distriktsköterskan (antar att det är dit din pojkvän kommer gå o kolla bltr) lära dig hur du mäter blodtrycket manuelt. Absolut bäst och inte alls krångligt. Krävs ett stetoskop och en blodtrycksmanchett... Ställer mig väldigt skeptisk till många av de blodtrycksmätare man kan köpa på siba etc.
Utrustningen i sig är ganska känslig, problemet är att nuffrorna blir fel. Dock är ju denna endast tänkt för hemmabruk som komplement, så då bör en automatisk fungera bra för att märka åt vilket håll trycket går över tid. Exakta mätningar och vidare bedömningar gör en läkare.

(Jag gör fortfarande bort mig ibland när jag ska mäta tryck efter en termin:()

z_bumbi
2009-03-17, 08:39
Exakta mätningar och vidare bedömningar gör en läkare.

Distrikstköternan etc som personen är tillsagt att gå till funkar också så jag förstår inte riktigt varför man ska ska skaffa sig en egen mätare när man i alla fall ska gå och mäta sig regelbundet.

lectris
2009-03-17, 08:58
Distrikstköternan etc som personen är tillsagt att gå till funkar också så jag förstår inte riktigt varför man ska ska skaffa sig en egen mätare när man i alla fall ska gå och mäta sig regelbundet.

För att han ska kunna ha koll på trycket utan att behöva ta sig till läkaren hela tiden. Hans blodtryck har åkt så pass mycket berg- och dalbana senaste månaderna att det är skönt att kunna kolla själv och slippa oroa sig när man sitter hemma och får blixtrande huvudvärk som kanske beror på blodtrycket. Skönt att kunna få en indikation på att han bör åka in i stället för att sitta hemma och bara ha diffusa konstiga symptom som innan.

Dessutom är det skönt för mig (kontrollfreak) att veta att vi kan ha regelbundet koll när han väl slipper medicinerna och kontrollerna i framtiden.

Thewind
2009-03-17, 08:59
Morsan är sjukskötersta och testade mig en blodtrycksmätare på udneramren en gång, och fick tydligen ett rent hemsk resultat. Nog för att jag inte hade kört konditionsträning på fyra månader och var i slutet på bulken, men ändå liksom...

Langster
2009-03-17, 11:38
126 är faktiskt galet högt undertryck. Om man inte kan hitta något som gör att trycket ökar akut så är det nog bara att glömma att han någonsin ska sluta med medicinerna.

Jag vet inte någonting om din pojkvän men... Med tanke på att han har förhöjda levervärden skulle jag faktiskt misstänka någon yttre påverkan.

Billybilly
2009-03-17, 11:42
Enalapril sandoz, kirka och andra namn är blodtryckssänkande mediciner, inga läkare som skrivit ut dom?

Jag själv är tvungen att ta den medicinen, inte i blodtrycksänkande syfte, så jag får motsatt effekt ;(

Vilka bieffekter kan man få utav för högt blodtryck, gentemot lågt?

Langster
2009-03-17, 11:50
Vilka bieffekter kan man få utav för högt blodtryck, gentemot lågt?

Högt blodtryck sliter på hjärta och kärl, vilket kan leda till hjärt och kärlsjukdomar. Dessutom är högt blodtryck ofta ett symptom på att något annat är fel i kroppen, såsom njursjukdom.

Han har antagligen redan fått någon av de medicinerna du nämner, skulle gissa på att han är rätt tungt medicinerad nu, med en kombination av olika läkemedel. För många med högt blodtryck blir medicineringen livslång.

Billybilly
2009-03-17, 11:58
Högt blodtryck sliter på hjärta och kärl, vilket kan leda till hjärt och kärlsjukdomar. Dessutom är högt blodtryck ofta ett symptom på att något annat är fel i kroppen, såsom njursjukdom.

Han har antagligen redan fått någon av de medicinerna du nämner, skulle gissa på att han är rätt tungt medicinerad nu, med en kombination av olika läkemedel. För många med högt blodtryck blir medicineringen livslång.

Okej, det hade jag inte en aning om, gällande högt blodtryck.
Då är det väl mycket farligare att ha för högt blodtryck än för lågt?

lectris
2009-03-17, 12:06
126 är faktiskt galet högt undertryck. Om man inte kan hitta något som gör att trycket ökar akut så är det nog bara att glömma att han någonsin ska sluta med medicinerna.

Jag vet inte någonting om din pojkvän men... Med tanke på att han har förhöjda levervärden skulle jag faktiskt misstänka någon yttre påverkan.

Det är inte som att det kommer från tomma intet. De senaste månaderna har han ätit många olika mediciner för olika saker, legat inlagd, opererad två gånger (titthål + buköppning), osv. Plus det tillkommer oro över sin hälsa, stress med jobb/sjukskrivning plus att vi privat håller på och ändrar en del som inte riktigt går som vi vill. Han har alltid haft normalt blodtryck innan så det känns ju som att detta är en reaktion på allt som har hänt i alla fall...

I 14 dagar skulle han äta medicinen till att börja med och sedan göra en utredning utifrån vad resultatet blir.

Langster
2009-03-17, 12:10
Okej, det hade jag inte en aning om, gällande högt blodtryck.
Då är det väl mycket farligare att ha för högt blodtryck än för lågt?

Det är åtminstone vanligare och antagligen många fler som dör som en följd av det. Har man riktigt lågt blodtryck så är det säkert inte alls bra för hälsan heller, vet inte riktigt vad man får för problem av det (lätt att svimma, dålig blodcirkulation, syrebrist i vävnader?) men man lär känna av det väldigt snabbt, högt blodtryck kan man gå med i många år innan man får reda på det.

Langster
2009-03-17, 12:12
Det är inte som att det kommer från tomma intet. De senaste månaderna har han ätit många olika mediciner för olika saker, legat inlagd, opererad två gånger (titthål + buköppning), osv. Plus det tillkommer oro över sin hälsa, stress med jobb/sjukskrivning plus att vi privat håller på och ändrar en del som inte riktigt går som vi vill. Han har alltid haft normalt blodtryck innan så det känns ju som att detta är en reaktion på allt som har hänt i alla fall...

I 14 dagar skulle han äta medicinen till att börja med och sedan göra en utredning utifrån vad resultatet blir.

Ja, men där har du ju saker som akut kan öka blodtrycket, får ni ordning på det så lär det ju ordna sig.

Billybilly
2009-03-17, 20:50
Det är åtminstone vanligare och antagligen många fler som dör som en följd av det. Har man riktigt lågt blodtryck så är det säkert inte alls bra för hälsan heller, vet inte riktigt vad man får för problem av det (lätt att svimma, dålig blodcirkulation, syrebrist i vävnader?) men man lär känna av det väldigt snabbt, högt blodtryck kan man gå med i många år innan man får reda på det.

När mitt blodtryck sjunker, då pratar vi väldigt lågt, blir jag svimfärdig, kan inte läsa texter, tunnelseende, yrsel, m.m.

Okej, tack, det var intressant info!

Någon som vet ifall lågt blodtryck har negative konsekvenser/effekter på träning?

Tolkia
2009-03-17, 21:17
Någon som vet ifall lågt blodtryck har negative konsekvenser/effekter på träning?
Effekt på prestationsförmåga och välbefinnande p.g.a. yrsel vid diverse övningar, när man reser sig från golvet etc. är nog den största effekten. Sedan beror det förstås på vad som ger det låga trycket; har man någon sjukdom kan ju den ha diverse effekter.

Cilia
2009-03-17, 21:28
Effekt på prestationsförmåga och välbefinnande p.g.a. yrsel vid diverse övningar, när man reser sig från golvet etc. är nog den största effekten. Sedan beror det förstås på vad som ger det låga trycket; har man någon sjukdom kan ju den ha diverse effekter.
Så fick jag det också förklarat. Det är de negativa effekter man får/har men att det inte skulle vara ngt direkt skadligt såsom högt blodtryck kan vara

Tolkia
2009-03-17, 21:42
Är det tillräckligt lågt tappar man ju s.a.s. cirkulationen, men då är man knappast i det läget att man tar sig till gymmet.

eleni
2009-03-17, 21:45
Har han fått göra en så kallad ambulatorisk blodtrycksmätning där man mäter blodtrycket över längre tid?

lectris
2009-03-17, 21:49
Har han fått göra en så kallad ambulatorisk blodtrycksmätning där man mäter blodtrycket över längre tid?

hmm nej inte vad jag vet i alla fall.. bör han det?

Cilia
2009-03-17, 21:50
Är det tillräckligt lågt tappar man ju s.a.s. cirkulationen, men då är man knappast i det läget att man tar sig till gymmet.
och är det ännu lägre är man död.

mamawi
2009-03-17, 22:36
Att ta för givet att manuell mätning är bättre än en mätning med en vettig maskin för hemmabruk är nog att ha övertro på sjuksköterskorna.
Köp en vettig maskin och utför mätningen enligt anvisningarna så stämmer det säkert hyfsat, i alla fall om han har en regelbunden hjärtrytm. Det viktigaste är att de mätningen sker under samma förhållanden varje gång. Sittandes eller liggandes, i vila eller under aktivitet, allt sånt spelar större roll än olika apparaters pris och prestanda.
Tipset är att mäta så likt som de gör på sjukhuskontrollerna, dvs troligen liggandes med en kudde under huvudet.

n1tro
2009-03-17, 23:02
hmm nej inte vad jag vet i alla fall.. bör han det?

alltså om ni ska mäta blodtrycket under ett dygn är mitt råd: gör inte det. det är en aparat som går igång och blåser upp sig(låter sjukt högt), den tar i rätt så bra också för den ska sitta där hela dygnet (var 20e minut) och den gör det mitt i natten när du sover (vilket inte blir många timmar då du vaknar varje gång den tar ditt blodtryck, ingen kan sova samtidigt). med tanke på din pojkväns nuvarande situation med stress osv ang allt detta, så blir det bara ännu ett stressmoment och det kommer gå upp ännu mer.

gör såhär: skaffa en som du lär dig hur du ska mäta hans blodtryck. be honom ta sina mediciner korrekt, och att han ska gå en promenad på 1 timme varje dag, det ska vara en promenad utöver all annan motion han utövar. vissa tror dom e riktigt vältränade när de sitter 95% av den dagliga tiden framför datorn, håller sin kost +-0 och har lite muskler här o där, och endast lyfter vikter på gymet, inget annat. det fungerar inte i längden du mår bara sämre av det..

försök få honom att gå promenaderna och lär dig ta blodtrycket en gång typ varannan dag så man inte går o tänker på det så ofta. för ner resultaten och jämför.

mvh..

Spene
2009-03-17, 23:44
Att ta för givet att manuell mätning är bättre än en mätning med en vettig maskin för hemmabruk är nog att ha övertro på sjuksköterskorna.
Köp en vettig maskin och utför mätningen enligt anvisningarna så stämmer det säkert hyfsat, i alla fall om han har en regelbunden hjärtrytm. Det viktigaste är att de mätningen sker under samma förhållanden varje gång. Sittandes eller liggandes, i vila eller under aktivitet, allt sånt spelar större roll än olika apparaters pris och prestanda.
Tipset är att mäta så likt som de gör på sjukhuskontrollerna, dvs troligen liggandes med en kudde under huvudet.
Problemet är att undertryck/övertryck inte mäts av maskinerna utan de mäter ett sorts medeltryck som den sedan matematiskt räknar snittvärden utifrån. Mätningarna blir också sämre ju mer extrema, åt båda hållen, värdena är, vilket är fallet med lectris pojkvän. Dock kan man ju efter egna tester med hjälp av den automatiska mätaren avgöra hur högt trycket är relativt till vad man haft förut och det är detta lectris tänkt använda den till så i den mån håller jag med.

Försök ha samma omständigheter runt ikring varje gång ni mäter. Stressnivå, tid efter senaste mål, tid på dygnet, vilotid innan mätning m.m. spelar stor roll.

Billybilly
2009-03-18, 00:51
Effekt på prestationsförmåga och välbefinnande p.g.a. yrsel vid diverse övningar, när man reser sig från golvet etc. är nog den största effekten. Sedan beror det förstås på vad som ger det låga trycket; har man någon sjukdom kan ju den ha diverse effekter.

Jag får lägre blodtryck av medicinen (Enalapril zandos 0.5 mg, för en njursjukdom, som för övrigt är en blodtryckssänkande medicin), och vid träning som intensiv konditions- och styrketräning kan jag få symptomen jag nämde i min förra kommentar, även när jag reser mig hastigt.

Träning sänker väl blodtrycket också?

Vet du ifall det skulle ha några större negativa konsekvenser på träning i sin helhet, att ständigt gå omkring med lägre blodtryck än vad jag skulle ha utan medicineringen?

lectris
2009-03-18, 06:21
han ska gå en promenad på 1 timme varje dag, det ska vara en promenad utöver all annan motion han utövar. vissa tror dom e riktigt vältränade när de sitter 95% av den dagliga tiden framför datorn, håller sin kost +-0 och har lite muskler här o där, och endast lyfter vikter på gymet, inget annat. det fungerar inte i längden du mår bara sämre av det..

tack för dina tips, men det är nog inte nödvändigt i hans fall. han jobbar på en expedition, har stegräknare på jobbet (intern stegtävling *rolleyes*) och går ca 15 000 steg bara på jobbet. tränar varje vardag på jobbets gym, både kondition och styrka.

Langster
2009-03-18, 08:31
Jag får lägre blodtryck av medicinen (Enalapril zandos 0.5 mg, för en njursjukdom, som för övrigt är en blodtryckssänkande medicin), och vid träning som intensiv konditions- och styrketräning kan jag få symptomen jag nämde i min förra kommentar, även när jag reser mig hastigt.

Träning sänker väl blodtrycket också?

Vet du ifall det skulle ha några större negativa konsekvenser på träning i sin helhet, att ständigt gå omkring med lägre blodtryck än vad jag skulle ha utan medicineringen?

Träning kan sänka blodtrycket i vila. Men inte nödvändigtvis, speciellt inte hos folk som kör SL-liknande träning med många maxlyft m.m. Det är många som tränar tung styrketräning som har ett högt blodtryck även i vila.
Under träning och speciellt under tunga lyft ökar blodtrycket dramatiskt, vilket det måste göra för att blodet ska komma dit det behövs under den enorma spänning som sker i kroppen.
Om det är så att medicinen gör att ditt blodtryck inte kan komma upp till dessa höga nivåer ens när du lyfter som tyngst (vilket inte är självklart eftersom blodtryck i vila och under träning är ganska skilda saker och det är antagligen lite olika mekanismer i kroppen som styr detta) så kommer du inte att kunna lyfta lika tungt som du skulle ha kunnat annars, risken blir större att du svimmar eller mår dåligt eftersom musklerna m.m. drabbas av syrebrist. Detta lär du märka.

Jag tror inte att din träning blir lidande av att du går runt med ett lägre tryck än du normalt skulle ha övrig tid.

Jag antar att du får din medicin för att avlasta njurarna, eller för att förebygga högt blodtryck som brukar bli en följd av högt blodtryck. Detta bör du nog anse som viktigare än hur det påverkar din träning. Och hurvida det faktiskt är nyttigt för dig att träna tungt bör du nog fråga din läkare om!

Langster
2009-03-18, 10:58
...förebygga högt blodtryck som brukar bli en följd av njursjukdom.

...skulle det stå i mitt förra inlägg.

mamawi
2009-03-18, 22:02
Problemet är att undertryck/övertryck inte mäts av maskinerna utan de mäter ett sorts medeltryck som den sedan matematiskt räknar snittvärden utifrån. Mätningarna blir också sämre ju mer extrema, åt båda hållen, värdena är, vilket är fallet med lectris pojkvän. Dock kan man ju efter egna tester med hjälp av den automatiska mätaren avgöra hur högt trycket är relativt till vad man haft förut och det är detta lectris tänkt använda den till så i den mån håller jag med.

Försök ha samma omständigheter runt ikring varje gång ni mäter. Stressnivå, tid efter senaste mål, tid på dygnet, vilotid innan mätning m.m. spelar stor roll.

Många (dock inte alla) av apparaterna mäter faktiskt både systoliskt och diastoliskt blodtryck, i regel med oscillometri. Medelartärtryck räknas sedan ut (systoliskt - diastoliskt + en tredjedel av mellanskillnaden dvs 130/70 = 90 i MAP)
Oavsett vilken mätmetod, så är det att använda utrustningen korrekt som gäller. är man lite grov om överarmen kan det vara svårt/omöjligt att hitta en manchett som passar, då kanske tom en handledsmätare är att föredra.

grimfish
2009-03-18, 22:56
Den blodtrycksmätare som jag rekommenderar (och som var en av två som kunde rekommenderas på den tiden då det fanns Europastandard) är en för överarmen från Omron.

Billybilly
2009-03-18, 23:08
Träning kan sänka blodtrycket i vila. Men inte nödvändigtvis, speciellt inte hos folk som kör SL-liknande träning med många maxlyft m.m. Det är många som tränar tung styrketräning som har ett högt blodtryck även i vila.
Under träning och speciellt under tunga lyft ökar blodtrycket dramatiskt, vilket det måste göra för att blodet ska komma dit det behövs under den enorma spänning som sker i kroppen.
Om det är så att medicinen gör att ditt blodtryck inte kan komma upp till dessa höga nivåer ens när du lyfter som tyngst (vilket inte är självklart eftersom blodtryck i vila och under träning är ganska skilda saker och det är antagligen lite olika mekanismer i kroppen som styr detta) så kommer du inte att kunna lyfta lika tungt som du skulle ha kunnat annars, risken blir större att du svimmar eller mår dåligt eftersom musklerna m.m. drabbas av syrebrist. Detta lär du märka.

Jag tror inte att din träning blir lidande av att du går runt med ett lägre tryck än du normalt skulle ha övrig tid.

Jag antar att du får din medicin för att avlasta njurarna, eller för att förebygga högt blodtryck som brukar bli en följd av högt blodtryck. Detta bör du nog anse som viktigare än hur det påverkar din träning. Och hurvida det faktiskt är nyttigt för dig att träna tungt bör du nog fråga din läkare om!

Okej, tackar för informationen!
Jo, jag har endel frågor jag ska ställa nästa gång ;)

n1tro
2009-03-18, 23:31
Den blodtrycksmätare som jag rekommenderar (och som var en av två som kunde rekommenderas på den tiden då det fanns Europastandard) är en för överarmen från Omron.

+1 om ma nnu måste ha en så är omron helt ok faktiskt.. du har lite manschetter o välja emellan där också

Audrey
2009-03-19, 06:24
do a biopsi.