handdator

Visa fullständig version : Triceps pushdowns, med rep eller "stång"?


Existence
2009-03-16, 20:15
Har lite funderingar över triceps pushdowns, eller press vet inte vad jag ska kalla det ^^ Då man står upp och tränar triceps vid en dragmaskin, eller vad det nu kallas.

Är rep eller en lätt v-formad stång bäst?

Jag kan inte riktigt känna vilket som känns bäst (vilket betyder att jag inte känner någon större ändring om jag byter handtagen), dock kan jag hantera (minst) 5 kilo mer om jag använder stången.

Är det något av alternativen bättre än det andra, exempelvis att man kan aktivera mer muskler i triceps eller att man kan köra en mer "korrekt" rörelse?

Tack på förhand!

hasic
2009-03-16, 20:19
Variation mellan dem är troligen det bästa valet. :thumbup:

Jorpa
2009-03-16, 20:29
Jag tycker om stången bäst, jag får lite ont i axlarna om jag kör med rep.

Jag kör som en kille på youtube, som tyvärr har tagit bort sina filmer av någon anledning märker jag nu...

ceejay
2009-03-16, 20:37
jag tror att stången är lite bättre

Martin Löwgren
2009-03-16, 20:39
Fördelen med rep är att du får ett större ROM och en extentionskomponent i axelleden i slutläget då inte repet slår emot låret som stången gör.

Nackdelen är att du inte kan hantera lika mycket vikt som med stång då du måste hålla i repet.

/Ax

Existence
2009-03-16, 20:51
Tack för svaren :)
Det blir nog att fortsätta med stången. Kan som sagt trots allt de högre vikter med den, och om inget annat så känns det bättre haha.

Fördelen med rep är att du får ett större ROM och en extentionskomponent i axelleden i slutläget då inte repet slår emot låret som stången gör.

Nackdelen är att du inte kan hantera lika mycket vikt som med stång då du måste hålla i repet.

/Ax

Tack :) Bara en sak, vad innebär ROM?

pellepedal
2009-03-16, 20:53
ROM = Range of motion. Rörelselängden.

Jag kör med stång om jag vill köra lite tyngre. Vill jag däremot köra lite lättare med bättre kontakt, typ i slutet av passet, kör jag med rep.

Three pigs
2009-03-16, 21:07
Jag brukar variera.

Yoman
2009-03-16, 21:10
Jag varierar också, men tycker att repet är lite bättre för då kan man göra en längre rörelse så att alla tre huvuden täcks ordentligt

Arne Persson
2009-03-16, 21:10
För triceps kvittar det.

saab900
2009-03-16, 21:52
Har lite funderingar över triceps pushdowns, eller press vet inte vad jag ska kalla det ^^ Då man står upp och tränar triceps vid en dragmaskin, eller vad det nu kallas.

Är rep eller en lätt v-formad stång bäst?

Jag kan inte riktigt känna vilket som känns bäst (vilket betyder att jag inte känner någon större ändring om jag byter handtagen), dock kan jag hantera (minst) 5 kilo mer om jag använder stången.

Är det något av alternativen bättre än det andra, exempelvis att man kan aktivera mer muskler i triceps eller att man kan köra en mer "korrekt" rörelse?

Tack på förhand!

Vad väger stången, kanske ca 5 kilo eller? ;)

EDIT: Jag pressar också mer med stång, vet inte vad det beror på, handens vinkel ska ju inte ha någon betydelse.

vicarious
2009-03-16, 22:03
Jag tycker om stången bäst, jag får lite ont i axlarna om jag kör med rep.

Jag kör som en kille på youtube, som tyvärr har tagit bort sina filmer av någon anledning märker jag nu...

Får också lite ont i axlarna med rep :(

Beppe
2009-03-17, 07:51
känns för mig som om underarmar involveras mer när jag använder rep. men som sagt, variation är alltid bra

Yes
2009-03-17, 08:32
Fördelen med rep är att du får ett större ROM och en extentionskomponent i axelleden i slutläget då inte repet slår emot låret som stången gör.

Nackdelen är att du inte kan hantera lika mycket vikt som med stång då du måste hålla i repet.

/Ax
Med stång kan man å andra sidan gå upp längre i toppläget(förutsatt att man inte håller armbågarna fixerade).

Kebab-Arne
2009-03-17, 08:33
Stång med vinklade handtag. Raka handtag är rena döden för mina handleder.

agazza
2009-03-17, 08:34
Föredrar repdrag, ståendes på knä, fullrom, plus att man behöver inte spänna hela kroppen för att stå still. Kan rita bilder ifall ingen förstår.

kalajset
2009-03-17, 10:09
I de få gym jag har tränat på så har aldrig viktmagasinen i CC varit särskilt tunga=går att köra full mag med stång relativt fort även för en genomsnittlig gymmande, och det utan att tumma särskilt mycket på utförandet. Lösningen blir då att antingen köra rep ytterst kontrollerat, (eftersom man med rep hanterar mindre vikt), eller köra sina pushdowns i latsdragsmaskinen.

M ao - rep är grejen! :thumbup:

Arne Persson
2009-03-17, 10:26
I de få gym jag har tränat på så har aldrig viktmagasinen i CC varit särskilt tunga=går att köra full mag med stång relativt fort även för en genomsnittlig gymmande, och det utan att tumma särskilt mycket på utförandet. Lösningen blir då att antingen köra rep ytterst kontrollerat, (eftersom man med rep hanterar mindre vikt), eller köra sina pushdowns i latsdragsmaskinen.

M ao - rep är grejen! :thumbup:

Tyvärr för alla viktfixerade, ta inte åt dig nu....:), så har ju CC ett hjul uppe på viktmagasinet vilket innebär att du istort sätt halverar vikten jmf med en hiss där vajern etc. fäster direkt i magasinet. Därför "räcker ofta inte" magasinen på CC till...

pellepedal
2009-03-17, 10:40
Tyvärr för alla viktfixerade, ta inte åt dig nu....:), så har ju CC ett hjul uppe på viktmagasinet vilket innebär att du istort sätt halverar vikten jmf med en hiss där vajern etc. fäster direkt i magasinet. Därför "räcker ofta inte" magasinen på CC till...

Vilket även medför att det blir "mjukare" vändingar i rörelsen.
Det är många som inte klarar samma belastning i t.ex. latsdragsmaskinen som i cc pga att det är tyngre i "vändningarna".

kalajset
2009-03-17, 10:50
Tyvärr för alla viktfixerade, ta inte åt dig nu....:), så har ju CC ett hjul uppe på viktmagasinet vilket innebär att du istort sätt halverar vikten jmf med en hiss där vajern etc. fäster direkt i magasinet. Därför "räcker ofta inte" magasinen på CC till...

Javisst, "samma" vikt upplevs definitivt som femtielva gånger tyngre i latsdraget än i de flesta CC :)

Tycker förövrigt det är synd att det inte finns lite mer vikt i en standard-CC, nog för att det är en maskin där komplementövningar bör köras istället för att ses som en ersättare till basövningar, men jag tycker en del av idén bakom en CC går förlorad när t ex övningar som pushdowns och drag till hakan blir såpass "lätta" även för en person som är hyffsat ny i gemet.

Rocco74
2009-03-17, 10:51
Det är riktigt, varje gång som man bryter vajern i form av ett hjul tex, så halverar man vikten

Jorpa
2009-03-17, 17:06
Fast nu är det inte riktigt sant att ROM:et ökar vid rep.

När jag kör med stång får jag med hela rörelsen då jag står med armarna 30 grader ~ ut från kroppen, vilket gör att jag få vikt på triceps när de är utsträckta

Martin Löwgren
2009-03-17, 21:21
Med stång kan man å andra sidan gå upp längre i toppläget(förutsatt att man inte håller armbågarna fixerade).Man kan gå upp lika långt med repet och ska göra det så att man tränar med fullt ROM.

Det går även att få in en extentionskomponent i axelleden med stångutförandet om man lutar sig lite frammåt.

Martin Löwgren
2009-03-17, 21:24
Fast nu är det inte riktigt sant att ROM:et ökar vid rep.

När jag kör med stång får jag med hela rörelsen då jag står med armarna 30 grader ~ ut från kroppen, vilket gör att jag få vikt på triceps när de är utsträckta

Hur skulle detta utförande kunna aktivera det långa huvudet då ingen nämnvärd extentionsrörelse sker?

Det enda du gör är att flytta belastning mer till det mediala huvudet.

Jorpa
2009-03-17, 22:25
Hur skulle detta utförande kunna aktivera det långa huvudet då ingen nämnvärd extentionsrörelse sker?

Det enda du gör är att flytta belastning mer till det mediala huvudet.

Som det pratades om i någon annan tråd för inte så länge sedan, man kan väll inte träna olika delar av triceps då alla delar fäster i samma punkt?

Rockhard
2009-03-17, 22:39
Som det pratades om i någon annan tråd för inte så länge sedan, man kan väll inte träna olika delar av triceps då alla delar fäster i samma punkt?

Vid armbågen gör dom det, men inte vid axeln/skuldran.