handdator

Visa fullständig version : Kaloriplus ett måste för muskeltillväxt?

Ean
2009-03-16, 17:56
Hej, jag är en kille på 22år, både lite mer fett och muskler än genomsnittet. Är 184cm och 90kg, 27% fettprocent.

Köpte nyligen lite kosttillskott och beställde med en bok om muskeltillväxt med. Läste bland annat att man borde ligga på 500-1000 kalorier plus varje dag för att kunna växa i muskelmassa. (jag tänkte bulka nu i tre månader innan deffen drar igång). Det är ju lika mycket som man borde ligga på minus sedan när man deffar. Alltså om man bulkar X dagar och sedan deffar lika många dagar är man tillbaka på ruta ett, fast med lite mer muskler.

Har någon hum om att 500 plus/minus kalorier per dag är 0.5kg fett i veckan. Muskeltilläxten är ju inte mer än 2kg per år hos bodybuilders. Är rädd för att bli fet.

De kosttillskotten jag köpte var några doser med animal stak och animal cuts.

Min fråga till er är väl om detta stämmer, om man kan få muskeltillväxt om man ligger på plus minus noll på kalorier. Om inte kanske man kan det ändå med hjälp av dessa kosttillskott.

Fatcan
2009-03-16, 18:01
De kosttillskotten jag köpte var några doser med animal stak och animal cuts.

Min fråga till er är väl om detta stämmer, om man kan få muskeltillväxt om man ligger på plus minus noll på kalorier. Om inte kanske man kan det ändå med hjälp av dessa kosttillskott.

Det var inget bra kostillskottsköp direkt...om man teoretiskt kan lägga på sig muskelmassa på plus minus noll kalorier ska jag inte uttala mig om, men i praktiken känns det som man står still på samma plats hela tiden muskelmässigt utan ett kaloriöverskott.

Eddie Vedder
2009-03-16, 18:08
500-1000kcal överskott per dag!

Det är en helt bedrövlig rekommendation ju. Var det boken Maximal Muskeltillväxt av Kristian Berg så är jag iofs inte förvånad. Jag minns inte vad som stod i den för jag har slängt den men minns bara att jag tyckte den var dålig.

Vore jag du skulle jag överhuvudtaget inte gå upp mer men det är ditt val. Skynda betydligt mer långsamt dock.

Cerberus
2009-03-16, 18:38
lyle mcdonald tycker man bör ligga på 10-12% bf innan man ska tänka på bulk, de flesta ligger nog inte där dock :D. Man bygger väl bättre om man har en lägre bf än om man e fet o bulkar?

Ean
2009-03-16, 18:42
Animal produkterna tycker jag är nice, verkar vara som att antingen tycker man de är kanon eller att de är skit.

Det är den boken ja, låter på dig att man ska ta allt som står där med en nypa salt.

Dock är jag fortfarande förvirrad, i boken står det även att man inte kan lägga på dig muskelmassa om man ligger på +-0 kcal vilket också låter rätt logiskt, särskilt enligt härledningen i boken. Jag menar, det kan vara rätt svårt att pricka in 0-500 överskott varje dag.

Cerberus
2009-03-16, 18:47
finns väl en hel del faktorer förutom energi-intag som påverkar om man gör en vinst av proteinsyntesen. På något sätt så bygger ju nybörjare muskler trots ofta dålig kost(?).

Men ett måttligt energiöverskott(iaf för oss om har lätt för att öka i vikt) verkar iaf vara vettigare än en grisbulk då vi har en övre gräns för hur mkt vi kan bygga in som muskelmassa per dygn(utan droger), vad det ligger på minns jag inte men det vet eddie eller grub.

Fatcan
2009-03-16, 18:53
Animal produkterna tycker jag är nice, verkar vara som att antingen tycker man de är kanon eller att de är skit.

Vad fick du för effekt...?

Dock är jag fortfarande förvirrad, i boken står det även att man inte kan lägga på dig muskelmassa om man ligger på +-0 kcal vilket också låter rätt logiskt, särskilt enligt härledningen i boken. Jag menar, det kan vara rätt svårt att pricka in 0-500 överskott varje dag.

Du behöver inte pricka in ett exakt överskott heller, 500 kcal är en bra siffra att räkna på, då får du ett lagom överskott.

Ean
2009-03-16, 18:59
Några vänner har kört animal ett par månader och de får bra resultat. Jag får ett riktigt bra pump av dem, lyfter avsevärt mer.

När jag räknar de där kalorierna står det även i boken att man ska ta hänsyn till fysisk prestation i vardagen. Om jag behöver 3000 kcal för att gå +-0 och gymmar bort 500, borde jag ligga på 3500-4000 då? Kanske en dum fråga men jag är inte helt hundra om jag har rätt tänk.

mikaelj
2009-03-16, 19:15
Ean,

Utgå från hur mycket du äter när du är viktstabil. Öka siffran.

Men det där med bulk tycker jag killarna på Träningslära.se förklarar rätt bra: många tror att det bara handlar om att äta för sakens skull. +500 kcal geléhallon ger knappast någon muskeltillväxt, och +500 kcal protein om du redan har ett adekvat proteinintag (här är jag osäker) känns inte heller meningsfullt.

Cerberus
2009-03-16, 19:25
det varierar nog rejält mellan individer, en med bättre gener kan säkert öka mer i muskelmassa om de äter mer kcal medans den andra individen mest blir fetare.

Träningen är viktig också.

vovlo
2009-03-16, 19:30
själv har ja ökat 4kg på 3månader men ja ha fasen inte öka på viktern i gymmet *cry*

Fatcan
2009-03-16, 19:31
Några vänner har kört animal ett par månader och de får bra resultat. Jag får ett riktigt bra pump av dem, lyfter avsevärt mer.

Ok, hur mycket mera kan du lyfta i knäböj, bänkpress eller marklyft när du tar animal mot när du inte tar det? Låter ju som ett riktigt bra kostillskott om det gör så att man kan lyfta avsevärt mera vikt...

Men det där med bulk tycker jag killarna på Träningslära.se förklarar rätt bra: många tror att det bara handlar om att äta för sakens skull. +500 kcal geléhallon ger knappast någon muskeltillväxt, och +500 kcal protein om du redan har ett adekvat proteinintag (här är jag osäker) känns inte heller meningsfullt.

Säg att man ligger i kaloribalans och täcker sitt behov av protein och fett, så lägger man till 500kcal gelehallon som du tar som exempel. Då hamnar man ju på ett kaloriöverskott vilket borde resultera i muskeltillväxt. Förutsatt att man styrketränar då.

Onigiri
2009-03-16, 19:34
själv har ja ökat 4kg på 3månader men ja ha fasen inte öka på viktern i gymmet *cry*Själv har jag tappat 25 kilo på 11 månader och lyfter mer för varje månad *kissass*

Ean
2009-03-16, 20:06
Ok, hur mycket mera kan du lyfta i knäböj, bänkpress eller marklyft när du tar animal mot när du inte tar det? Låter ju som ett riktigt bra kostillskott om det gör så att man kan lyfta avsevärt mera vikt...

För tillfället kör jag inte knäboj alls pga en skada i ena benet men i marklyft höjde jag mig från 85kg 6-8reps till 95kg 10-12reps.

Kan ju vara placebo och att jag tror på det jag stoppar i mig men du verkar ju kunna en hel del om ämnet. Varför så skeptisk mot denna produkt?

hasic
2009-03-16, 20:33
För tillfället kör jag inte knäboj alls pga en skada i ena benet men i marklyft höjde jag mig från 85kg 6-8reps till 95kg 10-12reps.

På hur lång tid?

Ean
2009-03-16, 20:51
På hur lång tid?

Omedelbart efter jag börja med produkten. Nu ska vi inte göra detta till en ful smygreklam men jag tycker den är rågrym. Min egen erfarenhet är att många inte gillar den då de tycker den är dyr.

Annars får jag tacka för de snabba svaren, får lägga om min kost igen till en mer vettig.

Scratch89
2009-03-16, 21:52
Att öka mellan tvåsiffriga vikter i marklyften låter som vanliga nybörjarökningar, oavsett kosthållning.

stevebc
2009-03-16, 22:12
att öka mellan tvåsiffriga vikter i marklyften låter som vanliga nybörjarökningar, oavsett kosthållning.+1

Ondskapelsen
2009-03-16, 22:53
Till och med jag är på Scratch's sida här.

Eddie Vedder
2009-03-17, 06:00
Hur har du mätt din fettprocent? Det finns bra mätningar men det finns också de mätningar där du helt och hållet kan utesluta att siffran skall vara korrekt, typ vanliga vågar från Clas Ohlsson som påstår sig kunna mäta andel fett i kroppen etc.

Men OM det är så att din bf% ÄR 27% en korrekt siffra så är det mycket och den överstiger vad som anses ligga inom normalintervallet för en hälsosam kroppsfettprocent hos män (ca 18-22%) och ditt BMI innebär att du passerat gränsen för övervikt.

Vore jag du skulle jag satsa på att hålla mig stark men gå ner i vikt för hälsans skull. Och DEFINITIVT inte lägga dig på ett så hutlöst överskott som 500-1000kcal per dag. Herregud det skulle ju innebära minst ett halvkilo i veckan extra!

z_bumbi
2009-03-17, 08:17
Problemet med överskott är var och hur det används och från vilka utgångspunkter man räknar. Kroppsvikt, fettandel och träningshistoria har stor betydelse för hur ett överskott används.

För en normalviktig nybörjare som ligger stilla i vikt och "gymmar" med bänkpress, bicepscurl och mage kan 1000 kcal mer vara helt rimligt om den istället satsar på att öka i kroppsvikt/styrka, en stor del av skillnaden kommer att försvinna via träning, ökad aktiivtet och muskeluppbyggnad. Däremot så kanske marginalen mot ett verkligt nollläge bara blir 400-500 kcal men det är i de flesta fall helt omöjligt att veta kalorinolläget då för många parametrar ändras samtidigt.

Är någon överviktigt så ändras faktorerna men det är få som faktiskt har mätt sitt kroppsfett på ett pålitligt sätt så man får gå på hur kroppen ser ut och dessutom liksom i förra fallet även hur träningen ser ut. Får man bra resultat så brukar det vara onödigt att ändra på så mycket men planerar man att öka massor i muskelmassa så kan det löna sig att köra en tid med underskott för att få ett bättre utgångsläge.

Är någon underviktig så klarar kroppen av ganska stora överskott och 1000 kcal från den utgångspunkten kan visa sig innebära ett marginellt överskott, däremot brukar det vanligaste problemet vara att de upplever att det är massor av mat på en gång..
En kraftigt underviktig kan oftast äta 1000 kcal mer i en månad utan att kroppsvikten rör sig ett dugg men då handlar det om sjuklig undervikt ev i samband med ätstörningar.

För en normalviktig eller underviktig så är det enklaste att lägga till 500 kcal/dag och se vad som händer under två veckors tid, beroende på om man ökar i rätt takt eller inte så får man sen justera energiintaget.

Endast i undantagsfall behöver nybörjare tillskott, det viktigaste är maten och att lära sig äta regelbundet och något så när nyttigt.

Ean
2009-03-17, 11:08
Nu är det inte så att jag är expert på ämnet och det är därför jag frågar om råd. Jag har fått min fettprocent från en "hålla-tummarna-på-två-plattor" grej där man skriver in din längd, sitt kön, ålder osv. Och jag har hört att 20-25% är normalt. Jag har ett BMI på 25 som är gränsen till lätt övervikt (tror jag) men det går ju inte att titta på heller då jag själv inte tycker jag är fet, dock vill jag bli smalare. Jag har rätt stora benmuskler och det väger väl en del.

Jag har i alla fall tänkt om och det lär bli ett underskott på kcal nu ett tag. Morsan jobbar på konditori och jag är en gottegris men jag får väl ge mig själv en örfil om det börjar rycka i kanelbulle-muskeln.

MrCrowley
2009-03-17, 20:49
inte för att verka taskig men du säger att du e en 90 kilos kille med lite mer fett och lite mer muskler en andra och ändå kör du 95kg i marklyft? Tror du behöver träna ordentligt och äta nyttigt ett tag innan du satsar på bulk (är ialla fall min gissning). Jag käkar animal pack varje morgon och jag upplever att jag har mer energi på dagarna samt blir mer sällan sjuk men 0 skillnad på gymmet + att dom luktar hundmat o när man pissar första gången efter att man käkat dom så luktar det vidrigt.

Nelli
2009-03-17, 23:14
Ja Animal Pak blir man inte starkare pa... bara massa vitaminer....

Chrillee
2009-03-17, 23:20
Ska du verkligen 'bulka' med 27% BF? Låter väldigt ohälsosamt, borde inte en deff vara bättre i detta läge?

Ean
2009-03-18, 14:24
Jo, skrev det i min förra post att jag ändrat mig helt och ligger på kcal minus nu.