handdator

Visa fullständig version : Sommarträning


ejzke
2009-03-16, 17:45
Hej alla,

Hade nu tänkt börja komma i form till sommaren. Kanske lite sent men jag kräver ingen gudalik kropp heller utan vill bara se lite atletisk ut.
Just nu tränar jag på gym 3 ggr i veckan efter ett vinteruppehåll (korkat nog). Jag tränar på följande vis:

Måndag: Axlar/ Triceps/ Mage / Rygg
Tisdag: Vila
Onsdag: Bröst / Biceps/ Mage / Rygg
Torsdag: Vila
Fredag: Ben / Mage / Rygg
Lördag: Vila
Söndag: Vila

På vilodagarna hade jag tänkt köra konditionsträning löpning/simning etc. Vidare är jag för tillfället ca 185 cm och väger 75 kg om det spelar in.
Jag har gymmat sen ungefär ett år tillbaka, dock med uppehåll under sommaren och jag kan inte påstå att jag är särskilt rutinerad.
Efter att ha kollat runt lite så ser jag att mitt schema inte är något vidare bra och jag tror inte det ger det resultatet jag vill ha fram till sommaren heller. Så det skulle uppskattas väldigt mycket om någon trevlig kunde länka ett bra schema till sommarträning eller skriva något här. Ber om ursäkt om jag skapar en tråd när kanske 100 liknande finns.



All hjälp Uppskattas :) Mvh/ ejzke

Gorilla
2009-03-16, 18:36
Rygg och mage alla tre dagar känns minst sagt överdrivet. Släng ett öga på z_bumbi s program.

EDIT: Slänger in länken också z_bumbis program (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454)

Madame
2009-03-16, 18:51
Hej alla,

Hade nu tänkt börja komma i form till sommaren. Kanske lite sent men jag kräver ingen gudalik kropp heller utan vill bara se lite atletisk ut.
Just nu tränar jag på gym 3 ggr i veckan efter ett vinteruppehåll (korkat nog). Jag tränar på följande vis:

Måndag: Axlar/ Triceps/ Mage / Rygg
Tisdag: Vila
Onsdag: Bröst / Biceps/ Mage / Rygg
Torsdag: Vila
Fredag: Ben / Mage / Rygg
Lördag: Vila
Söndag: Vila

På vilodagarna hade jag tänkt köra konditionsträning löpning/simning etc. Vidare är jag för tillfället ca 185 cm och väger 75 kg om det spelar in.
Jag har gymmat sen ungefär ett år tillbaka, dock med uppehåll under sommaren och jag kan inte påstå att jag är särskilt rutinerad.
Efter att ha kollat runt lite så ser jag att mitt schema inte är något vidare bra och jag tror inte det ger det resultatet jag vill ha fram till sommaren heller. Så det skulle uppskattas väldigt mycket om någon trevlig kunde länka ett bra schema till sommarträning eller skriva något här. Ber om ursäkt om jag skapar en tråd när kanske 100 liknande finns.



All hjälp Uppskattas :) Mvh/ ejzke

Jag förstår att du är motiverad, men det ser ut att bli lite väl mycket om du ska träna kondition också på "vilo"dagarna, när ska du vila då?

Du skriver att du har tränat i ett år, med både sommmaruppehåll och vinteruppehåll. Då kan man säga att du startade lite förra våren och sen blev det ett par månader i höstas, förstår jag rätt då?
Att gå från det till att plötsligt träna så mycket som du har tänkt nu är ingen bra idé. Antingen tappar du motivationen eller så skadar du dig snart.

Kör du på nåt nybörjarprogram av z-bumbi så blir det nog bra. Bara det faktum att du är nybörjare gör att det kommer synas skillnad på din kropp till sommaren om du tränar på bra. Och då menar jag inte tokmycket träning utan bra som i smart upplägg för din nivå med kvalitet på passen och kvalitetsvila däremellan :)

ejzke
2009-03-16, 22:06
Okejokej, tack så mycket för svaren, ska följa upp det ni sa:)

Grelle-
2009-03-16, 22:54
Körde du samma tempo/schema i höstas så är det kanske inte så konstigt att det blev ett vinteruppehåll.

Sen att träna rygg/mage varje pass, tycker du verkligen det behövs? Vad kör du för ryggövningar?

Är du 185cm lång och väger 75 kg så är det nog lite fler kg som behövs för ett mer atletisk utseende. När jag vägde 75kg (ungefär lika lång) så gick jag upp 10 kg och tyckte ändå inte det gjorde så mycket för utseendet. Eller siktar du på att gå ner i vikt?

Jag skulle rekommendera lite lugnare schema och se till att undvika oplanerade uppehåll och kanske ändra siktet från denna sommar till generell framtid. Så slipper du stress.

Mourten
2009-03-17, 08:09
Vill du ha "brud-kropp" tills i sommar är de ända du hinner göra deffa ner dig hård, men du är lätt som en fjäder redan så kommer nog se rätt tanig ut.
Satsa på beachen om 2-3 år istället å kör en långsam bulk.

ps. vassen är fin också .ds

jaafetti
2009-03-17, 11:45
Om man vill se atletisk ut så tålkar jag det med en viss prioritring på övrekroppen.
O i såfall skulle jag tränä på gymet med 3ggr/vecka program
som skulle vara: Dag1 Ben,Rygg,Biceps o Dag2 Bröst,Axlar,Tricep.
(sk push/pull program) Kroppen delad i två delar så cirkulerar träningen med 3ggr/veckan så att varannan vecka kör du sammma muskel 2 ggr o varannan vecka 1gång.