handdator

Visa fullständig version : Omega3?


joasimo
2009-03-16, 15:05
Tjena,

Just nu kör jag tillskotten Gainer, Protein kasein och kreatin puryvat. (funderar dock på monohydrate, vad tycker ni om det är det värt att byta?)
Men nu funderar jag på att inta omega 3 kapslar? Är det att föredra? Då jag äter runt 1-2ggr fisk i veckan får jag nog inte i mig tillräckligt.
Är det att rekomendera att ta omega3 kapslar?

Tacksam för svar!

Fordon
2009-03-16, 15:09
Utan något speciellt underlag att luta mig mot så känns fisk 1-2 gånger i veckan tillräckligt för att inte inta omega-3 kapslar..

Fatcan
2009-03-16, 15:10
Tjena,

Just nu kör jag tillskotten Gainer, Protein kasein och kreatin puryvat. (funderar dock på monohydrate, vad tycker ni om det är det värt att byta?)
Men nu funderar jag på att inta omega 3 kapslar? Är det att föredra? Då jag äter runt 1-2ggr fisk i veckan får jag nog inte i mig tillräckligt.
Är det att rekomendera att ta omega3 kapslar?

Tacksam för svar!

Vad är det för fisk?

joasimo
2009-03-16, 15:15
Vad är det för fisk?

Torsk, lax är det väl fisken jag äter. Brukar bli panerad fisk, typ fiskpinnar också vilket inte är jätte bra.
Men jag har hört att många kör med just omega3 kapslar så jag tänkte själv börja för att få i mig tillräckligt.

Eddie Vedder
2009-03-16, 17:29
Torsk, lax är det väl fisken jag äter. Brukar bli panerad fisk, typ fiskpinnar också vilket inte är jätte bra.
Men jag har hört att många kör med just omega3 kapslar så jag tänkte själv börja för att få i mig tillräckligt.

Då får du nog inte i dig mycket omega-3 från fisken tyvärr. Torsk är nästintill fettfritt och fiskpinnar är nästintill fiskfritt.:D Nej men skämt åsido, även fisken där är väldigt mager.

Laxen är fet och vildfångad lax kan mycket väl innehålla bra halter av omega-3. Dock är den mesta laxen i affären odlad och där kan fettsammansättningen vara lite hursomhelst och lax behöver inte alls vara en bra källa till omega-3 tyvärr.

Jag rekommenderar sill, strömming och makrill. Makrill i tomatsås är supergott, inte särskilt dyrt och hur enkelt som helst att bara öppna en burk och hälla ut över potatisen, makaronerna, riset, ha på macka etc.:thumbup:

Men visst kan det finnas fog för tillskott, det är knappast som att t.ex. två kapslar fiskolja per dag skulle innebära någon riskt. Snarare är det antagligen fördelaktigt.

Cerberus
2009-03-16, 19:30
ökar inte omega3 fettförbränning, fettoxidation eller något sånt? har för mig ja läst abstrakt där deltagande fick behålla mer muskelmassa om de fick omega3 än placebo.

Billybilly
2009-03-16, 19:42
Makrill i tomatsås är supergott, inte särskilt dyrt och hur enkelt som helst att bara öppna en burk och hälla ut över potatisen, makaronerna, riset, ha på macka etc.:thumbup:




Haha, trodde jag var ensam om att fullkomligt älska makrill i tomatsås, tror jag skulle kunna leva på det faktiskt ;)

Eddie Vedder
2009-03-17, 06:36
Haha, trodde jag var ensam om att fullkomligt älska makrill i tomatsås, tror jag skulle kunna leva på det faktiskt ;)

Det var värst, jag har aldrig träffat någon om INTE gillar det vad jag kan komma på. En del brukar dock reagera på att jag använder det som vanlig fisk + sås med pasta, potatis o.s.v. "Kan man ha det på annat än knäckebröd, hur funkar det?" typ.;)

Ch4rles
2009-03-17, 11:15
Det var värst, jag har aldrig träffat någon om INTE gillar det vad jag kan komma på. En del brukar dock reagera på att jag använder det som vanlig fisk + sås med pasta, potatis o.s.v. "Kan man ha det på annat än knäckebröd, hur funkar det?" typ.;)

Samma här, äter det nästan aldrig på bröd. Igår åt jag en burk makrill som jag hade kryddat med tacokryddor och blandat i lök. Åt det med klyftpotatis, broccoli och kokta morötter. Supergott!

Fordon
2009-03-17, 13:41
Haha, trodde jag var ensam om att fullkomligt älska makrill i tomatsås, tror jag skulle kunna leva på det faktiskt ;)

Det är sjukt gott ju. Skum bekantskapskrets du har ;)

Scratch89
2009-03-17, 14:51
Jag rekommenderar sill, strömming och makrill.

Ååh, snart är det riktigt bra säsong för strömmingen också, har jag för mig. Typ 30 kr kilot för fet och härlig strömming, tillsammans med stekt potatis och dillsås. Mmm...

Sverker
2009-03-17, 19:10
Strömming äter jag inte. Fet fisk från Östersjön ska man vara försiktig med. Enstaka tillfällen är OK men inte mer. Sill är däremot utmärkt.

Nitrometan
2009-03-17, 19:17
Strömming äter jag inte. Fet fisk från Östersjön ska man vara försiktig med. Enstaka tillfällen är OK men inte mer. Sill är däremot utmärkt.
Är inte sill och strömming samma fisk?

Söder om Kalmar kallas den iaf sill.

Sverker
2009-03-17, 19:20
Visst är det så. Men Östersjön är ett innanhav med dålig cirkulation. Stor risk för miljögifter:(

Scratch89
2009-03-17, 20:26
Jag kallar fisken som är sill/strömming för strömming ändå, även fast den jag äter ibland kommer ifrån min kust. Säger man sill tror alla att man menar den inlagda varianten.

Billybilly
2009-03-17, 20:56
Det var värst, jag har aldrig träffat någon om INTE gillar det vad jag kan komma på. En del brukar dock reagera på att jag använder det som vanlig fisk + sås med pasta, potatis o.s.v. "Kan man ha det på annat än knäckebröd, hur funkar det?" typ.;)

Alla jag känner och umgås med ryggar tillbaka så fort dom ser något som ens liknar markrill i tomatsås :S

Det är sjukt gott ju. Skum bekantskapskrets du har ;)

Ja, iaf deras smaklökar måste det vara något allvarligt fel med, det är helt otroligt gott! :)

Rumsren
2009-05-17, 21:47
Onödigt att starta en ny tråd, hoppas att någon kunnig kan svara här :)

Äter dagligen lite omega-3. Tar kanske 1 månad innan en flaska är slut. För att få ner priset tänkte jag köpa storpack. Visst, det står bäst före datum på förpackningen, men kan man lita på det? Känns lite tveksamt hur omega-3 fettsyrorna håller sig under kanske 3 månader i kyl utan att oxidera alltför mycket.

Min fråga är då om det går att förvara en del i frysen utan att oljan tar skada?
Drar parallellen till att lax inte klarar sig vidare länge i kylen, men tål att frysas ner för att förlänga hållbarheten.

Mvh

Seaturtle
2009-05-17, 23:55
Liponsyra eller omega3?
Har 50 kr att beställa för att slippa frakt :devil:

Anton Fräs
2009-05-18, 05:48
Onödigt att starta en ny tråd, hoppas att någon kunnig kan svara här :)

Äter dagligen lite omega-3. Tar kanske 1 månad innan en flaska är slut. För att få ner priset tänkte jag köpa storpack. Visst, det står bäst före datum på förpackningen, men kan man lita på det? Känns lite tveksamt hur omega-3 fettsyrorna håller sig under kanske 3 månader i kyl utan att oxidera alltför mycket.

Min fråga är då om det går att förvara en del i frysen utan att oljan tar skada?
Drar parallellen till att lax inte klarar sig vidare länge i kylen, men tål att frysas ner för att förlänga hållbarheten.

Mvh

Jag skulle tro att det går bra, men de lär hålla bra mycket längre än bäst före datumet om du har dem i kylen och täcker dem från ljus med en handduk eller liknande. Det borde nästan räcka :)

Sverker
2009-05-18, 06:09
Du kan inte jämföra med fett i fisk. I fisken finns en massa bakterier och enzymer som kan angripa fettet. Ger mycket kortare hållbarhet.



I 9 fall av 10 skulle jag satsa på en förpackning som jag förbrukar inom någon månad. Så fort man öppna förpackningen tar åldringsprocessen fart.

Anton Fräs
2009-05-18, 06:16
Du kan inte jämföra med fett i fisk. I fisken finns en massa bakterier och enzymer som kan angripa fettet. Ger mycket kortare hållbarhet.



I 9 fall av 10 skulle jag satsa på en förpackning som jag förbrukar inom någon månad. Så fort man öppna förpackningen tar åldringsprocessen fart.

Processen är väl vara långsammare i kyla och mörker? Just checkin, kan vara bra att veta.

Bluesparv
2009-05-18, 08:54
Utan något speciellt underlag att luta mig mot så känns fisk 1-2 gånger i veckan tillräckligt för att inte inta omega-3 kapslar..

Utan belägg säger jag; Inte en chans att han får i sig rätt proportioner omega3 på det...

Bluesparv
2009-05-18, 08:57
Är inte sill och strömming samma fisk?

Söder om Kalmar kallas den iaf sill.

Nja, skillnaden är väl storleken och geografiskt förekommande? Dvs Östersjön strömming (lite större) och västkusten sill (lite mindre).

Rumsren
2009-05-18, 11:09
I 9 fall av 10 skulle jag satsa på en förpackning som jag förbrukar inom någon månad. Så fort man öppna förpackningen tar åldringsprocessen fart.

Okej, tack för svar!

Nu äter jag visserligen inte omega-3 i kapselform, men är det någon vidare skillnad på hållbarhet mellan en öppnad och oöppnad förpackning om själva fettsyran är inkapslad samt förvaras i kyl?

ChrisDEFC
2009-05-18, 11:49
Jag skulle tro att det går bra, men de lär hålla bra mycket längre än bäst före datumet om du har dem i kylen och täcker dem från ljus med en handduk eller liknande. Det borde nästan räcka :)

visste du att ljuset i kylskåpet släcks när man stänger dörren? det är iaf den vanligaste varianten...