handdator

Visa fullständig version : Dö av för mycket vatten?


tenchi
2003-07-29, 22:24
Nån som läst detta i Expressen? Jag mailade artikelförfattern eftersom de som vanligt missat det intressanta: Vilka mängder det handlar om.

Enligt hennes "experter" så finns det de som dött av ynka 5 liter per dag.

Nån som hört nåt mer om detta? Det jag kan tänka mig är att de som nu dött inte har varit friska och det är därför vattenmängden påverkat dem. Kanske allergiska mot vatten? :rolleyes:

hej-sällt
2003-07-29, 22:58
lägg in länken... tack

LunaSpice
2003-07-29, 23:06
Originally posted by tenchi
Nån som läst detta i Expressen? Jag mailade artikelförfattern eftersom de som vanligt missat det intressanta: Vilka mängder det handlar om.

Enligt hennes "experter" så finns det de som dött av ynka 5 liter per dag.

Nån som hört nåt mer om detta? Det jag kan tänka mig är att de som nu dött inte har varit friska och det är därför vattenmängden påverkat dem. Kanske allergiska mot vatten? :rolleyes:

Det där skulle jag VÄLDIGT gärna vilja se vad de grundar dessa påståenden ifrån. Det ska bli riktigt intressant. Dessa tidningar brukar kunna förvränga det deas "experter" säger vilket resulterar i ganska befängda uttalanden. Men som sagt, ge oss länk.

Dessa artiklar är endast till för att röra om i grytan bland oss konsumenter. Dessutom så har denna "vätskefråga" pendlat fram och tillbaka, från 3-4 l /dag rek. till 0,5 -1 l /dag osv. Jag litar stenhårt på det jag läser i de senaste läkartidningarna, medicin/biokemilitteratur, nutrtions- och njurfysiologilitteratur. Så länge referenserna håller måttet och studierna är korrekt utförda så litar jag på det som står...och jag är väldigt kritisk bör nämnas.

Jag undrar dock om det verkligen är vattenmängden de dör av, de kanske har njursjukdomar eller andra patologiska åkommor som resulterar i att de avlider av för stora vattenmängder.

Jag tycker det låter befängt...ge mig länk. Jag börjar nästan bli lite upprörd på Expressen trots att jag inte läst artikeln. :insane:

:D

rymdrattan
2003-07-30, 01:14
Min morsa påstod att hon läst det också nånstans 3Liter på en timma sa hon...

Jag sa: :thefinger ge mig anledning å källa först.. :angel:

GhostFace
2003-07-30, 08:03
Finns de som hävdar att man kan dö av för mycket vatten, gränsen jag läste & hörde för en normal person skulle vara någonstans kring 10L på en dag....

Sant eller falskt? Jag har då ingen lust att ta reda på det...

hangatyr
2003-07-30, 08:11
5 liter på en dag??
vad fan, efter en hård träning har jag tappat ungefär 3 liter,s å om jag dricker två liter utöver det jag förlorat riskerar jag alltså att dö??
artikelförfattaren verkar ju ha bra koll...

Nitrometan
2003-07-30, 08:18
Jag har kollat upp ett par rapporterade fall från USA. Båda fallen inkluderade mycket ansträngning, värme, fuktigt väder och mycket vatten. Klara fall av rubbad saltbalans alltså.
Den ena var en kvinnlig maratonlöpare som hävde i sig 5 liter och sen sprang (i fuktig värme som sagt).
Den andre var en militär under nån slutövning som drack kopiöst mycket. Ingen av dem intog nåt natrium eller kalium för att hålla nån slags saltbalans.

LunaSpice
2003-07-30, 08:25
Originally posted by Nitrometan
Jag har kollat upp ett par rapporterade fall från USA. Båda fallen inkluderade mycket ansträngning, värme, fuktigt väder och mycket vatten. Klara fall av rubbad saltbalans alltså.
Den ena var en kvinnlig maratonlöpare som hävde i sig 5 liter och sen sprang (i fuktig värme som sagt).
Den andre var en militär under nån slutövning som drack kopiöst mycket. Ingen av dem intog nåt natrium eller kalium för att hålla nån slags saltbalans.

Tack för den nitro. Nu vet jag. :)

tenchi
2003-07-30, 14:32
länken..... http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=667&a=50868

Tomten
2003-07-30, 14:55
något som är värt att tänka på är att många av de här människorna som dricker för mycket vatten inte heller tränar så hårt. I regel dricker jag kanske 2 liter vatten per dag. Fast man ska ju också tänka på att man får i sig vatten från andra källor. Dricker också ungefär 1 liter mjölk per dag, så då är jag ju upp i nästan 3 liter om dagen. Beroende på vad man äter så får man ju också i sig några DL vätska via maten. Är man sedan ute och springer eller tränar, så lägger jag på ytterligare en liter vätska. Är det extremt varmt ute, jag då får man lägga på ytterligare en liter.

Problemet är att vissa människor inte fattar att dom ska anpassa vätskeintaget efter vad dom gör. Vattenintag och fysisk aktivitet går ju hand i hand. Det blir ju bara löjligt när man dricker så mycket vätska att man måste springa på toaletten var och varannan timme...

tortured
2003-07-30, 15:07
en vanlig dödsorsak av ecstacy är ju att man dricker för mycker vatten och helt enkelt drunknar, hur mycket vatten det rör sig om vet jag iofs inte. sen att dricka för mycket vatten är väl inte bra överhuvudtaget, man bör hålla det på en rimlig nivå, ser ingen anledning med att dricka 5 liter vatten om dagen.

z_bumbi
2003-07-30, 15:11
tortured: Ectasy kopplar ju bort vätske kontrollerna i hjärnan, därför dör några då och då av vattenförgiftning.

Varför ska man inte dricka över 5 liter vatten om dan, man kan svettas minst 2 l under ett träningspass och är det varmt så går det åt några liter till under dan...

Henke
2003-07-30, 15:14
Apropå vatten.

Var i Prag för ett tag sedan, träffade en tant där som undrade varför vi drack vatten när det fanns öl.
Tja vad säger man, efter det tog vi seden dit vi kom....:cheers:


MVH

tortured
2003-07-30, 15:16
Originally posted by z_bumbi
tortured: Ectasy kopplar ju bort vätske kontrollerna i hjärnan, därför dör några då och då av vattenförgiftning.
eftersom de dricker för mycket vatten.
Originally posted by z_bumbi
Varför ska man inte dricka över 5 liter vatten om dan, man kan svettas minst 2 l under ett träningspass och är det varmt så går det åt några liter till under dan...
jo, men det är under extrema förhållanden så. man ska självklart dricka om man är törstig, men man ska inte sitta och tvinga i sig vätska för sakens skull.

z_bumbi
2003-07-30, 15:33
tortured: jo men att de dör har ju med att göra att de inte längre känner om de är törstiga... det är väldigt svårt att tvinga i sig 10-15 liter vatten på några timmar om man inte känner att man behöver dricka.

Att dricka mer än 5 liter vatten om dan är ju inte något extremfall utan något många gör om de tränar under det varma halvåret. Jag brukar få i mig 3 liter på ett benpass t ex.

tortured
2003-07-30, 15:40
Originally posted by z_bumbi
tortured: jo men att de dör har ju med att göra att de inte längre känner om de är törstiga... det är väldigt svårt att tvinga i sig 10-15 liter vatten på några timmar om man inte känner att man behöver dricka.
jo, men jag menade det mest som ett exempel på att, ja man kan dö av att dricka för mycket vatten.
Originally posted by z_bumbi
Att dricka mer än 5 liter vatten om dan är ju inte något extremfall utan något många gör om de tränar under det varma halvåret. Jag brukar få i mig 3 liter på ett benpass t ex.
jo, men då är det hård träning under det varma halvåret, inte något medelsvenson normalt gör alltså, vilka den där artikeln antagligen handlade om. =)

LunaSpice
2003-07-30, 21:31
Jag skulle inte vilja säga att en "medelsvensson" pular i sig ecstasy heller ? Ectasy stänger ju även av värmeregleringscentrat i hypothalamus samt att det påverkar njurarna som får det svårare att gör sig av med vatten. Därför samlas vattnet i blodet och i vävnader som då svullnar upp. Även ecstasys förmåga att påverka kroppstempen kan vara skadligt för njurarna som vid höga kroppstemperaturer får ta emot en massa slagg från musklerna.