handdator

Visa fullständig version : Matematisk stekning; vikt försvunnen i ånga osv.


Jochitko
2009-03-15, 19:15
Jag stekte 900 gram Classic Wok idag. Då kom på att mycket av vikten ju faktiskt försvinner i ångan vid stekningen. Jag räknade då ut följande:

Enligt förpackningen ska 100 gram wok innehålla 30 kcal. Då innehåller altså hela påsen (900 gram) 30 kcal x 9 = 270 kcal. De 900 grammen wok vägde efter stekningen bara 500 gram. Detta innebär att de 270 kcal måste fördelas på 500 gram nu istället. 270/5 = 54 kcal. Låt oss säga att jag steker utan olja, stämmer då denna uträkningen?

Samma sak gäller såklart mycket annan mat, t.ex en seafood mix jag stekte krymte från 500 gram till 250 gram efter stekning i olja. Den har enligt förpackningen 83 kcal per 100 gram. Hur mkt kcal per 100 gram tror ni den stekta maten har om den stektes i en måttlig mängd solrosolja.

En annan fundering jag har är på stekning i olja, en stekt lax har 170 kcal per 100 gram. En lax stekt i olja har 225 kcal. Kan jag överföra detta och anta att om jag steker ett livsmedel i en stekpanna med olja så adderar jag ungefär 55 kcal per 100 gram?

mikaelj
2009-03-15, 19:20
Jag stekte 900 gram Classic Wok idag. Då kom på att mycket av vikten ju faktiskt försvinner i ångan vid stekningen. Jag räknade då ut följande:

<snip massa svår matte>

Energi- och näringsinnehåll anges alltid per otillagad vara, såvida inget annat anges.

Om du lassade på 200g grönsaker och hällde över 50g olivolja får du innehållet i påsen per 100g * 2 plus innehållet i flaskan per 100g / 2.

Sverker
2009-03-15, 19:31
Du kan inte tillämpa några matematiska regler där.
Helt beroende på hur hårt du steker släpper alla livsmedel vatten. Hårdare stekning leder till kraftigare denaturering av proteinet och det släpper mer vatten.

Helt kött och fisk släpper också fett när du steker. Generellt tar det inte heller upp fett från stekpannan.
Skulle du panera köttet eller fisken så kommer paneringen att suga upp fett. Här blir det plus på kalorierna istället.