handdator

Visa fullständig version : Besvär i korsryggen/ovanför röven


capitano
2009-03-15, 13:22
Har varit kos kirop. och han knäckte rätt och allt, kändes skönt. Bäcken hade roterat en bit. Hade dragits med problemet i över en månad. Dagen efter var smärtan tillbaka dock inte lika intensiv som tidigare. Smärtan är främst i höger "fäste?" nere mellan röv och korsrygg. Sedan smärtar det tvärs över ryggen lite diagonalt när jag går, fast bara när vänster fot tar steget. Vid träning och aktivitet känner jag inte av någonting. Det är på morgonen kan knappt böja mig och ta upp sockar från golvet. Har stretchat rygg, bakre lår. Tränar bålstabilitet men det hjälper fan inte. Kört marklyft på låga vikter med många reps men inte det heller. Dock är det en övning där smärtan släpper direkt jag gör den. det är när man ligger på sidan, har i armbåge och en fot så lyfter man höften upp och ner. Någon slags bålövning. Nu undrar jag hur länge jag ska ge det, eller ska jag söka upp läkare direkt.?
Någon som dragits med samma problem och har tips?

Martin Löwgren
2009-03-15, 13:59
Alltså det din Kiropraktor gör kommer inte ge någon bestående effekt och det vet han själv om så det är bra att du inte gått dit om och om igen bara för att få "bäckenet justerat".

Vad är dina symptom idag? Vad är ditt huvudsakliga besvär och vad utlöste detta från början?

Mvh

capitano
2009-03-15, 14:08
A okej jag anade det.

Varifrån eller hur jag fick skadan vet jag inte, har aldrig haft problem med korsryggen innan. Utan märke det hemma när jag skulle resa mig ur soffan att ryggen inte hänger med, känner mig svag precis där och måste ta hjälp av händerna. Besvären är på morgonen kan knappt börja mig utan måste stödja hela tiden, dock blir det bättre under dagen. Och vid träning känner absolut ingenting. Det känns somsagt bara i höger sida. Det känns i ryggen när jag försöker dra svansen mellan benen eller när jag svankar överdrivet mycket. Smärtan uppstår en dm ovanför rövstrecket typ.

capitano
2009-03-18, 21:07
Äntligen på bättringsvägar, tog en titt över ett par sneakers jag hade och dess sula va inte snygg nånstans "supinerad/pronerad" (vet inte vilket som är vilket) som fan när jag hade dem på mig, och speciellt högerdojjan. men iaf nu känns det en miljon gånger bättre i ryggen när jag inte har gått med dom. Kan detta ha varit felet?

Martin Löwgren
2009-03-18, 21:32
Äntligen på bättringsvägar, tog en titt över ett par sneakers jag hade och dess sula va inte snygg nånstans "supinerad/pronerad" (vet inte vilket som är vilket) som fan när jag hade dem på mig, och speciellt högerdojjan. men iaf nu känns det en miljon gånger bättre i ryggen när jag inte har gått med dom. Kan detta ha varit felet?

Felaktigt fotisättning kan ge ryggbesvär - absolut :thumbup:

Black Star Abyss
2009-03-18, 21:48
Felaktigt fotisättning kan ge ryggbesvär - absolut :thumbup:

Kan ryggbesvär förvärras av att träna utan skor? Om ja, varför?

Anders The Peak
2009-03-18, 21:52
Har varit kos kirop. och han knäckte rätt och allt, kändes skönt. Bäcken hade roterat en bit. Hade dragits med problemet i över en månad. Dagen efter var smärtan tillbaka dock inte lika intensiv som tidigare. Smärtan är främst i höger "fäste?" nere mellan röv och korsrygg. Sedan smärtar det tvärs över ryggen lite diagonalt när jag går, fast bara när vänster fot tar steget. Vid träning och aktivitet känner jag inte av någonting. Det är på morgonen kan knappt böja mig och ta upp sockar från golvet. Har stretchat rygg, bakre lår. Tränar bålstabilitet men det hjälper fan inte. Kört marklyft på låga vikter med många reps men inte det heller. Dock är det en övning där smärtan släpper direkt jag gör den. det är när man ligger på sidan, har i armbåge och en fot så lyfter man höften upp och ner. Någon slags bålövning. Nu undrar jag hur länge jag ska ge det, eller ska jag söka upp läkare direkt.?
Någon som dragits med samma problem och har tips?
Du har problem med pelvis och behöver stretcha L4(rumpan) efter träningen och innan du går upp på morgonen för att få loss låsningen.
http://content.answers.com/main/content/img/oxford/Oxford_Sports/0199210896.pelvis.1.jpg

capitano
2009-03-19, 07:20
Men hur stretchar man den? är det den när man sitter och sedan har andra foten över, som en halv skräddare typ?

nyrjoh
2009-03-19, 07:57
Det här känns ju som gissningsleken å det grövsta iaf...

Martin Löwgren
2009-03-19, 11:37
Kan ryggbesvär förvärras av att träna utan skor? Om ja, varför?

Överpronerar du t.ex så motverkas detta med en uppbyggnad i skorna. Denna uppbyggnad försvinner om du tränar barfota.

Mvh

Martin Löwgren
2009-03-19, 11:38
Men hur stretchar man den? är det den när man sitter och sedan har andra foten över, som en halv skräddare typ?

Googla Piriformis stretch (obs jag stödjer inte teorin bakom att någon "låsning" skulle försvinna av detta)

/Ax

capitano
2009-03-19, 12:52
aight men då har det ordnat sig..tack för hjälpen! ... då kanske det är dags och träna med skor kör oxå utan skor. thanx mate

Martin Löwgren
2009-03-19, 18:09
aight men då har det ordnat sig..tack för hjälpen! ... då kanske det är dags och träna med skor kör oxå utan skor. thanx mate

Framförallt se över ditt fotvalv och utesluta om du har någon felställning eller inte.

Mvh