handdator

Visa fullständig version : Danmark inför straffskatt på mättat fett


skaparn
2009-03-15, 12:10
Jag läste om det i morse i DN, men artikeln fanns inte på nätet så jag länkar till något danskare. Det här kanske dessutom var gamla nyheter på kolo, men jag chansar.

Regeringen vil gøre fredagsguffet dyrere (http://www.180grader.dk/nyheder/Regeringen_vil_g_re_fredagsguffet_dyrere.php)

Så om det fanns en uppfattning om att Danmark var ett liberalt land fick den sig en rejäl törn. Det här är så dumt att jag saknar ord.

Scratch89
2009-03-15, 12:30
Jag säger som Tolkia i din signatur.

Det känns som om man börjar i fel ände.

ceejay
2009-03-15, 12:31
haha fan va illa

Morrris
2009-03-15, 13:17
Vänta nu... I Danmark?!
Är inte deras nationalrätt friterat ister?

mikaelj
2009-03-15, 13:20
Vänta nu... I Danmark?!
Är inte deras nationalrätt friterat ister?

Nooes! Hoppas det inte gäller för exportvaror!

*kramar om sina kära fläsksvålar*

Eddie Vedder
2009-03-15, 13:20
Mejeriproduktionen är oerhört stor i Danmark. Dansk ost, korv m.m. är ju matkultur där. Jag tycker det är en bedrövlig regel om den införs. Att man inför restriktioner mot industriellt transfett, skärper regler för märkning och hälsopåstående, kanske sänker priser på grönsaker osv skulle ju kännas mer befogat i mina ögon.

Men en ökat skatt på livsmedel med hög andel mättat fett tycker jag är sjukt. Nu tror jag ju dels inte att mättat fett är skadligt men inte ens om jag hade trott det skulle jag tycka att den typen av råvaror skall beskattas högre.

mikaelj
2009-03-15, 15:15
Det är intressant att konstgjort transfett ju faktiskt är förbjudet i Danmark...

I ett sidospår ger Ulf & Andreas information om omestrade fetter (http://blogg.passagen.se/kostdebatten/entry/svar_på_fråga_14).

Sverker
2009-03-15, 16:48
Sidospåret gav inte så mycket.


Omestrat fett är det bästa vi har just nu när det gäller bredbara fetter.

Själv är jag lite nyfiken på vad som händer med en mättad fettsyra i mittenpositionen, sn-2. Kanske kan vi få ut fullständigt mättade triglycerider i kylimikronerna.

mikaelj
2009-03-15, 18:53
Omestrat fett är det bästa vi har just nu när det gäller bredbara fetter.

Är det den enkelomättade, fleromättade eller bägge delarna av oljan som estras om?

Sverker
2009-03-15, 19:38
Du blandar en omättad olja, typ raps, solros, soja osv tillsammans med ett mättat fett som palmolja eller fullständigt härdad olja.
Ner med natriummetylat och vips kommer fettsyrorna att hoppa fram och tillbaka mellan de olika triglyceriderna och vi får ett blandat fett. Ett fett med triglycerider där mättat och omättat sitter hullerombuller.

mikaelj
2009-03-15, 19:43
Du blandar en omättad olja, typ raps, solros, soja osv tillsammans med ett mättat fett som palmolja eller fullständigt härdad olja.
Ner med natriummetylat och vips kommer fettsyrorna att hoppa fram och tillbaka mellan de olika triglyceriderna och vi får ett blandat fett. Ett fett med triglycerider där mättat och omättat sitter hullerombuller.

Tack för upplysningen. Det är fantastiskt vad man kan göra med lite kemikalier.

När vi nu väl har det bredbara margarinet kommer sammansättningen vara skevt fördelat åt omega n-6-hållet. 25-30g i det Becelpaketet jag tittade på sist. Nu vet jag att SLV nyligen rekommenderade ett högt intag av n-6, men om vi ignorerar det för en stund och tittar på vad många andra studier funderar kring:

Är inte margarinet bara av den anledningen hälsovådlig? (förutom SLVs parantes om att omestrat fett hos vissa har gett oönskade bieffekter)

Sverker
2009-03-15, 20:30
Du har förhållandet Omega-6 : Omega-3, 5 : 1.
http://www.becel.se/Consumer/Article.aspx?Path=Consumer/HealthyHeartLiving/OurProducts/BecelLatt400

Mycket fleromättat fett i produkten men förhållandet är bra. Inget jag skulle reagera över utan att veta hur resten av kosten ser ut.

mikaelj
2009-03-15, 20:33
Du har förhållandet Omega-6 : Omega-3, 5 : 1.

Är vegetabiliskt omega-3 likvärdigt animaliskt?

Utöver förhållandet har du en absolut siffra. Får du i dig så mycket omega-3 att det jämställs?

Mycket fleromättat fett i produkten men förhållandet är bra. Inget jag skulle reagera över utan att veta hur resten av kosten ser ut.

Mycket riktigt. Det finns betydligt fler källor till omega-6 i din mat än margarin. Betydligt fler än källor till omega-3...

Alltså hjälper inte ett margarin med en ofördelaktig fettsyrebalans till att nå den som tros (2:1) vara bra för oss människor.

Sverker
2009-03-15, 20:50
Det är just linolensyran som behövs för att blockera ombildningen av linolsyra till arakidonsyra.

Helt riktigt hjälper inte margarinet någon att återställa en felaktig balans. Däremot ligger margarinet rätt med 5:1 och skulle alltså kunna användas med livstidskontakt ( ifall resten av kosten är i balans ).